W sobotę, 4 marca o g. 17:00 kolejna premiera w Teatrze Andersena. Tym razem będzie to spektakl, który swoją treścią, formą i dźwiękiem będzie przypominał o wadze relacji z naturą oraz drugim człowiekiem. Przedstawienie inspirowane książką „Tajemniczy Ogród” Frances Hodgson Burnett reżyseruje Anna Wolszczak.
Mary z powodu epidemii straciła dom i rodziców. Colin ze względu na zdrowie w ogóle nie może wychodzić na zewnątrz. Brzmi znajomo? Ta historia wydarzyła się dawno temu, czy wydarza się codziennie w różnych zakątkach świata, może całkiem blisko nas? Sprawdźcie sami!
Zapraszamy do Tajemniczego Ogrodu – miejsca, gdzie czas płynie innym torem, zwierzęta i rośliny żyją w harmonii z człowiekiem, a to, co utracone, powraca z nową wiosną przemienione, uzdrawiające. W klasycznej powieści Frances Hodgson Burnett odnajdziemy wiele problemów i obrazów, które trapią nas dziś: lęk przed chorobą, żałobę i smutek, osamotnienie oraz izolację. Dzieci pozbawione obecności rodziców, zamknięte za grubymi murami, popadają w odrętwienie i wewnętrzne zlodowacenie. Czy Mary odkryje tajemnicę ogrodu? Czy bohaterowie skruszą lód skuwający ich serca? Przekonacie się już niedługo! Spektakl - ukojenie, który swoją treścią, formą i dźwiękiem będzie przypominał o wadze relacji z naturą oraz drugim człowiekiem.
TAJEMNICZY OGRÓD
Spektakl dla dzieci od 8 roku życia na podstawie książki Frances Elizy Hodgson Burnett
TWÓRCY
Reżyseria i ruch sceniczny: Anna Wolszczak
Adaptacja: Katarzyna Matwiejczuk
Scenografia, projekty lalek i kostiumów: Marta Kodeniec
Muzyka i przygotowanie wokalne: Paulina Derska
OBSADA
Piotr Bublewicz, Bogusław Byrski, Bożena Dragun, Kacper Kubiec, Matylda Matuszak, Natalia Sacharczuk, Bartosz Siwek, Yaroslava Yevdokymenko
SYLWETKI TWÓRCZYŃ
Anna Wolszczak – reżyserka, instruktorka teatralna, teatrolog.W swojej twórczości skupia się na budowaniu autorskiego języka teatru wizualnego oraz materii ożywionej. W procesie twórczym lubi balansować pomiędzy działaniami fizycznymi, performansem i sztukami wizualnymi. Interesuje się psychologią młodzieży, dlatego często w swoich spektaklach porusza tematykę dorastania i cykliczności. Jest absolwentką Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu (2021) oraz Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego (2015). Stypendystką Programu Erasmus w Rose Bruford College w Londynie (2018) oraz Uniwersytetu Pétera Pázmánya w Budapeszcie (2014). Współpracuje z wieloma polskimi teatrami, m.in. Teatrem Kameralnym w Bydgoszczy, Teatrem Miniatura w Gdańsku, Teatrem Maska w Rzeszowie oraz Olsztyńskim Teatrem Lalek. Jest autorką spektaklu muzealnego dla dzieci pt. „Tymoteusz i Psiuńcio” wystawianego w Narodowej Galerii Zachęta oraz w BWA Tarnów (2019). Jej spektakl „W beczce chowany” gościł na Festiwalu „Metaformy” (2019). Anna Wolszczak otrzymała m.in. stypendium ministra za znaczące osiągnięcia artystyczne (2019) oraz stypendium European Theatre Convention dla młodej, europejskiej reżyserii (Budapeszt, Oslo 2018). Prowadziła autorskie warsztaty teatralne pt. „teatr formy” lub „obiekt ożywiony”, m.in. w Rose Bruford College w Londynie (2021), w Teatrze Al-Harah, Bejt Jala w Palestynie (2019) oraz w Szkole Aktorskiej dla Dorosłych WSAD w Warszawie (w toku).
Katarzyna Matwiejczuk – (ur. 1984 w Szczecinie) pisarka, dramatopisarka, tłumaczka. Autorka m.in. powieści Jura, nagrodzonych i wyróżnionych sztuk dla dzieci Wnuczka Słońca , Mamu-Ty, Dalajmama, Stalowy wilk, Biruta i tajemnica rzeki oraz dla dorosłych Cellineczka, Uwięzione pod maską, Najlepsze zabawy były pod mostem. Autorka komiksów, słuchowisk, piosenek, tekstów o tematyce muzycznej. Przełożyła na język polski książkę J.E. Gardinera o J.S. Bachu Muzyka w Zamku Niebios (2021).
Marta Kodeniec – scenografka i kostiumografka. Absolwentka Wydziału Scenografii na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2016) oraz Historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie (2011). Stypendystka Programu Erasmus na Accademia di Belle Arti di Brera w Mediolanie (2013). Współpracowała z wieloma polskimi teatrami, m. in. z Teatrem Polskim w Warszawie, Operą Nova w Bydgoszczy, Teatrem im. W. Bogusławskiego w Kaliszu, Olsztyńskim Teatrem Lalek, Teatrem im H. Ch. Andersena w Lublinie, Teatrem Baj Pomorski w Toruniu, Teatrem Maska w Rzeszowie. W latach 2014-2017 tworzyła scenografie i lalki do licznych spektakli warszawskiej grupy teatralno-kabaretowej Pożar w Burdelu. Laureatka Nagrody Scenograficznej im. Jerzego Moskala na Festiwalu Nowej Scenografii w Katowicach. Autorka scenografii i kostiumów do spektaklu „Operowy zawrót głowy” wyróżnionego Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury za najlepszy spektakl dla młodego widza w 2020 roku.
Paulina Derska – ukończyła szkołę muzyczną I i II stopnia w klasie organów i perkusji, a następnie kontynuowała swoją edukację muzyczną na kierunku kompozycja, na wrocławskiej Akademii Muzycznej. Jej pasją jest muzyka filmowa i teatralna, stąd częsty udział i liczne sukcesy w projektach na tych polach – nagroda publiczności na Indie Film Music Competition, kilkukrotna finalistka Young Talent Award na Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie i inne. Spektakle z jej muzyką kilka razy gościły na prestiżowych festiwalach teatralnych: SzekspirOFF, ProContra (’Ryszard III’), Metaformy (’W beczce chowany’), Noc na Faktach Instytutu Grotowskiego oraz Sopockie konsekwencje teatralne (II nagroda, 'Hercia’). Jej pierwsza produkcja zrealizowana poza szkołą teatralną – 'Mała Syrenka’ (reż. Anna Wolszczak, premiera 26.09.2020 w Łomży) – została bardzo dobrze przyjęta przez krytyków oraz publiczność. Następnie kontynuowała współpracę w teatrze – w sezonie 2020/21, mimo ograniczeń, udało jej się zrealizować spektakl 'Piraci dobrej roboty’ (reż. Anna Wolszczak, Teatr Miniatura w Gdańsku) na podstawie opowiadań J. Mueller oraz pantomimę 'No fiction’ (reż. Magdalena Młynarczyk) zakwalifikowaną potem na międzynarodowy festiwal teatralny ProContra w Szczecinie. Aktywnie działa też poza teatrem – w grudniu 2021 miał premierę film 'Dom Ady’ z jej ścieżką dźwiękową (reż. G. Pierangeli, opieka artystyczna J. Komasa) oraz dwie płyty z autorskimi aranżami dla australijskiego śpiewaka operowego Paula E. Tabone, wydane nakładem wytwórni MGM.