Inne aktualności
- Warszawa. 2. Festiwal Teatralny Wolność – od 24 kwietnia 19.04.2024 19:05
- Warszawa. „Czasen” - premiera spektaklu Bartłomieja Ostapczuka 19.04.2024 19:01
- Kraj. „Nie – pierwszy krok w chmurach, w poszukiwaniu portretu pisarza” – słuchowisko w radiowej Trójce 19.04.2024 16:13
- Kielce. W maju spektakl „To tylko botoks - czyli zastrzyk śmiechu” gościnnie w KCK 19.04.2024 15:55
- Warszawa. Pokazy przedpremierowe „Lekcji tańca” w Teatrze Kwadrat 19.04.2024 15:37
- Warszawa. „Judyta triumfująca” Antonio Vivaldiego ponownie w Warszawskiej Operze Kameralnej 19.04.2024 15:32
- Warszawa/Kraków. Muzyczna podróż do krainy zen. Dziś premiera koprodukcji STUDIO i Teatru Słowackiego 19.04.2024 15:16
- Warszawa. Mądre Ciało? Finał IX edycji projektu Art Generacje 19.04.2024 14:56
- Opole. Teatr Kochanowskiego zapowiada premierę „Burzy. Regulaminu wyspy” 19.04.2024 13:54
- Warszawa. Prezydent Andrzej Duda napisał list gratulacyjny do Antoniego Libery z okazji jego 75. urodzin 19.04.2024 13:49
- Kraków. Wyniki konkursu na piosenkę z repertuaru „Piwnicy pod Baranami" dla studentów szkół teatralnych 19.04.2024 13:38
- Toruń. Ruszyła sprzedaż biletów i karnetów na 28. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Kontakt 19.04.2024 12:36
- Kraków. „Miłość w kawałkach”: majowa premiera w Teatrze Nowym Proxima 19.04.2024 12:33
- Kielce. „Nerwica natręctw” gościnnie na scenie WDK 19.04.2024 12:22
Artykuł "Gazety Wyborczej" o efektach kontroli NIK w Operze sprowokował reakcję urzędu marszałkowskiego. Napisaliśmy, że "władze województwa tolerują naruszanie prawa przez dyrektor Opery Wrocławskiej", rzecznik marszałka przysłał zaskakujące wyjaśnienie.
"Nasza reakcja na sytuację w Operze Wrocławskiej miała miejsce we właściwym czasie. Decyzją Marszałka Województwa, w grudniu 2020 r. Urząd Marszałkowski rozpoczął kontrolę w Operze Wrocławskiej sprawdzającą pod względem prawnym działania Dyrektor Instytucji dotyczące zatrudnienia oraz wynagrodzenia Pana Mariusza Kwietnia w charakterze dyrektora artystycznego.
W rezultacie kontroli wykazane zostały nieprawidłowości, a Dyrektor Opery została zobowiązana do wprowadzenia konkretnych - zgodnych z przepisami - zmian. Są one wprowadzane pod nadzorem Wydziału Kultury UMWD. W tej chwili czekamy na zatwierdzenie przez Ministerstwo Kultury powołania Pana Mariusza Kwietnia zgodnie ze statutem Opery. Urząd Marszałkowski miał wiedzę o prowadzonej w Operze odrębnej kontroli NIK, a po jej zakończeniu zapoznał się z jej wynikami" - pisze Michał Nowakowski.
Opera Wrocławska. Koszty rosną
Niestety, trudno się zgodzić z tym tłumaczeniem. Marszałek na pewno nie zareagował "we właściwym czasie". Treść szokującego kontraktu z Mariuszem Kwietniem ujawniliśmy na początku grudnia, kontrola marszałkowska zaczęła się miesiąc później, a rozwiązanie kontraktu nastąpiło dopiero teraz, po dziewięciu miesiącach. Rozumiemy, że urząd marszałkowski spieszy się powoli, ale koszty braku nadzoru nad instytucją rosną w zastraszającym tempie.
Po pierwsze, to koszty wizerunkowe - "zespół marzeń" dyrektor Haliny Ołdakowskiej zdobył już dla siebie mistrzostwo Polski w kategorii "zaradność" (wszyscy dyrektorzy instytucji artystycznych chcą tyle zarabiać, ale nawet scena narodowa płaci kilkakrotnie mniej), a dla pana marszałka Przybylskiego należy się puchar w kategorii "instytucja kultury najgorzej zarządzana przez władze samorządowe".