EN
06.04.2022, 09:43 Wersja do druku

Wrocław. Koncert Symfoniczny w Operze Wrocławskiej

Sébastien Walnier, pierwszy wiolonczelista znakomitej Orchestre de la Monnaie w Brukseli wykona w Operze Wrocławskiej słynny Koncert Wiolonczelowy h-moll Antonína Dvořáka oraz Stabat Mater Francisa Poulenca. Zagra na wiolonczeli z 1699 roku autorstwa Giovanniego Grancino, uznawanego za jednego z najlepszych lutników mediolańskich.

fot. mat. teatru

Na jego skrzypcach grał m.in. Yehudi Menuhin, a ceny instrumentów z jego warsztatu na międzynarodowych aukcjach sięgają dziś nawet 2,2 mln dolarów! Ta wyśmienita uczta muzyczna czeka na publiczność w wielkoczwartkowy wieczór 14 kwietnia.

Gdybym wiedział, że wiolonczela jest zdolna do takich rzeczy, sam bym napisał ten koncert – miał powiedzieć Johannes Brahms, usłyszawszy Koncert Wiolonczelowy Antonína Dvořáka.

W Wielki Czwartek ten wyjątkowy utwór usłyszymy w wykonaniu Orkiestry Opery Wrocławskiej oraz Sébastiena Walniera, wirtuoza wiolonczeli i eksperta w dziedzinie muzyki kameralnej, który znany jest ze wspaniałej współpracy z orkiestrą, a także jako muzyk jazzowy. Występował
z wieloma uznanymi artystami, m.in. ze skrzypkami Lorenzo Gatto i Diederik Suys oraz pianistą Jean-Claude Vanden Eyden.

Koncert Wiolonczelowy h-moll, który stanowi pierwszą część wydarzenia, został napisany w latach 1894-1895, podczas pobytu Dvořáka w Stanach Zjednoczonych. Dzieło stanowi symboliczne podsumowanie twórczości artysty, stąd liczne nawiązania do oper, pieśni, a także symfonii jego autorstwa – szczególnie do Z Nowego Świata.

Drugą część koncertu stanowi Stabat mater Francisa Poulenca – utwór, którego pierwsze wykonanie miało miejsce na festiwalu w Strasburgu w 1951 roku. Kompozytor zadedykował go swojemu przyjacielowi, artyście Christianowi Bérardowi. Poulenc w swoim dziele sięga do tradycji średniowiecznych, opracowując sekwencję na sopran solo, chór i orkiestrę symfoniczną. Poszczególne wersy sekwencji stanowią kolejne części dzieła, a pełną dramatyzmu treść oddają potężne głosy chóru oraz przejmująca partia sopranowa, którą wykona solistka Opery Wrocławskiej, Joanna Zawartko.

Obok muzyki i doskonałego wykonania bohaterem tego koncertu będzie też instrument. Sébastien Walnier zagra na zabytkowej wiolonczeli z 1699 roku, autorstwa słynnego mediolańskiego lutnika Giovanniego Grancino. Włoch był doskonałym rzemieślnikiem, muzycy doceniali brzmienie jego instrumentów, ale także ich formę, do której przykładał dużą wagę. Świadczą o tym m.in. misternie wycięte w instrumencie otwory w kształcie litery f oraz głęboko wyrzeźbiona spirala. Wiolonczela wykonana jest z gładko ciętego drewna klonu i świerku, a do pokrycia słynny lutnik używał miękkiego czerwono-brązowego lakieru lub twardszego, złoto żółtego.

Wiek instrumentu ma znaczenie – czas działa szczególnie na korzyść skrzypiec i wiolonczeli; prawdopodobnie dlatego, że drewno staje się cieńsze, ale zachowuje te same właściwości. Myślę też, że ładują się one energią graczy, z którymi się ,,spotykają" . Łączy nas prawdziwa więź! – wyznaje Sébastien Walnier, który dzięki uprzejmości właściciela kolekcjonera, gra na tym instrumencie od 10 lat.

Koncert Symfoniczny • 14 kwietnia 2022 • 19:00

Bilety: https://bit.ly/3LuYIs7

Dyrygent

Bassem Akiki

Przygotowanie chóru

Anna Grabowska-Borys

Obsada

Wiolonczela - Sébastien Walnier

Sopran - Joanna Zawartko

Chór Opery Wrocławskiej

Orkiestra Opery Wrocławskiej

Źródło:

Materiał nadesłany