EN

26.11.2022, 12:46 Wersja do druku

Wrocław. Dziewięć offów na 43. PPA – pierwsza odsłona programu

Cezary Studniak, dyrektor artystyczny Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, Paweł Krupski, główny producent, i Grażyna Górka, producentka nurtu off, po zapoznaniu się z 41 zgłoszeniami wybrali do realizacji w ramach Nurtu Off na 43. PPA dziewięć projektów.

Ich autorki i autorzy otrzymają wsparcie organizacyjne i finansowe na realizację spektakli – do 12 tysięcy zł, w zależności od potrzeb. Podczas festiwalu gotowe produkcje oceniać będzie jury, które przyzna nagrodę: statuetkę Tukana Off i 10 tysięcy złotych, a także festiwalowa publiczność, która w swoim plebiscycie przyzna statuetkę Tukana Off Publiczności.

To już 16. edycja Nurtu Off w ramach PPA. 43. Przegląd Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu odbędzie się w dniach 24 marca – 2 kwietnia 2023. Cały program ogłoszony zostanie w styczniu.

Oto spektakle, które obejrzy publiczność Nurtu Off w marcu 2023:

Medytacje Hildegardy

Tomasz Orszulak, Bogdana Vynnytska

Teatralny eksperyment z muzyką średniowiecznej mistyczki.

W dźwiękowym misterium, będącym antytezą widowiska, artyści chcą przełamać teatralną konwencję obserwowania wykonawców w świetle reflektorów i otoczeniu scenografii. Proponują publiczności zasłonięcie oczu, przyjęcie pozycji leżącej i zdanie się jedynie na słuch, dotyk i węch. Ponadczasowe kompozycje Hildegardy z Bingen, średniowiecznej świętej, poetki, filozofki, zielarki, protofeministki stają się tu materiałem do otwartej interpretacji. Czy da się połączyć średniowieczny świat religijnej ekstazy ze współczesnym koncertem oczyszczająco-relaksacyjnym? Co przyniesie tak karkołomne z pozoru połączenie?

Tomasz Orszulak – wrocławski muzyk, kompozytor, producent, multiinstrumentalista specjalizujący się w instrumentach strunowych. Absolwent Instytutu Kulturoznawstwa Uniwersytetu, w latach 2007-2020 związany z zespołem Małe Instrumenty.

Bogdana Vynnytska – kompozytorka, wokalista i pianistka, absolwentka Lwowskiej Akademii Muzycznej; laureatka wielu nagród oraz stypendiów, jedna z liderek i współzałożycielka polsko-ukraińskiej grupy DAGADANA (laureatki Fryderyka).


Albertem Będę, Mapetem Podróży, Kaśką Kropką

Aga Bogdan, Monika Dawidziuk, Magda Majtyka

Muzyczny traktat o niedokańczaniu.

Scenariusz opowiada o trzech aktorkach, czekających na angaż i „spełniających się” w innych rolach: matki, studentki, budowlańca, masażystki, bokserki, praczki, kucharki. W końcu decydują się działać i tworzą autorski spektakl – miks konwencji teatralnych i filmowych: reality show, happeningu, improwizacji, performensu, selftape, ze śpiewaną prozą.Bo czy nie łatwiej byłoby człowiekowi, gdyby mógł śpiewać życie?

Agnieszka Bogdan – aktorka, instruktorka wokalna, specjalistka od dzieci na planie filmowym, menadżerka Teatru Małego Widza.

Monika Dawidziuk – aktorka, reżyserka, performerka, montażystka filmowa.

Magdalena Majtyka – aktorka, kaskaderka, choreografka, tancerka.


Wielka opera o wyjściu z domu

Michał Lazar, Ko-MAT ensemble

Śpiewane mikro-opowieści o codziennym życiu.

Co takiego zrobiła nam codzienność, że nazywamy ją „szarą”? Jeżeli przyjrzymy się uważniej nawet najbłahszym wydarzeniom z naszego życia, dostrzeżemy w nich różnorodność, piękno, ale i niezaprzeczalną śmieszność.Bezimienna Bohaterka wydobędzie je na światło dzienne, śpiewając o swoim typowym poranku. Stand-up? Musical? Performance? Kicz spotka się tutaj z muzyką klasyczną, a noise i techno – z jazzem, dając pretekst do barwnego popisu umiejętności wokalistki i muzyczek.

Michał Lazar – założyciel Orkiestry Spokoju, czyli warszawskiego zespołu jazzambientowego. Jako gitarzysta współpracuje także na stałe ze Spółdzielnią Muzyczną, z którą występował m.in. na Warszawskiej Jesieni,Sacrum Profanum oraz Audio Arcie. Laureat konkursów kompozytorskich,absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, laureat stypendium twórczego m.st. Warszawy.

Ko-MAT Ensemble to warszawski zespół specjalizujący się w wykonawstwie muzyki XX i XXI wieku, który powstał w 2021 roku z inicjatywy Moniki Łopuszyńskiej, Aleksandry Płaczek oraz Tamary Kurkiewicz.Artystki zadebiutowały podczas 64. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, wystawiając spektakl muzyczny „Lalki” na podstawie dramatu Michała Zdunika.


Teraz?

Teatr pod Nasypem

Młodzi artyści i impresje o podejmowaniu decyzji.

Każdego dnia decydujemy o wielu rzeczach. Często – podświadomie, automatycznie. Ale grupa młodych ludzi z Teatru pod Nasypem musi podjąć jedną z najtrudniejszych decyzji życiowych – o wyborze dalszej drogi.

Rozum, Chaos, Brak wiary, Podniecenie, Odwaga, Strefa komfortu, Ciekawość, Zagubienie, Wizja – te postaci zmierzą się ze swoimi obawami, odkryją swoje mocne i słabe strony, uświadomią sobie, co w podejmowaniu decyzji im przeszkadza. Widzowie usłyszą elektronikę, rock, soul, orkiestrowe brzmienia – ile postaci, tyle gatunków muzycznych i tyle decyzji do podjęcia.

Teatr pod Nasypem powstał w 2020 roku. W jego skład wchodzą:

Natasza Sołtanowicz – reżyserka, kompozytorka teatralna i animatorka kultury. Laureatka nagrody Ministra Kultury za wybitne osiągnięcia artystyczne, stypendystka w Programie Ministra Kultury „Młoda Polska”. Trzykrotna laureatka stypendium artystycznego Prezydenta Wrocławia.

Marianna Syska – absolwentka ASP we Wrocławiu, niezależna scenografka, rzeźbiarka i muzyczka (śpiew i lira korbowa).

Grzegorz Bieńko – reżyser i realizator dźwięku, w latach 2015-2021 związany z Operą Wrocławską, pracuje w warszawskim Teatrze Muzycznym Syrena. Jako realizator nagrań i osoba odpowiedzialna za miks i mastering ma na swoim koncie dwie płyty, wiele zrealizowanych spektakli, nagrań i koncertów.

Aleksandra Andrzejewska – voice coach w firmie Varsztatovnia, wokalistka, songwriterka, studentka Studium Musicalowego Capitol.

Martyna Majcher – aktorka, wokalistka, studentka Studium Musicalowego Capitol.Barbara Białkowska – tancerka, wokalistka polsko-ukraińskiego zespołu pieśni tradycyjnych Kwiotki oraz zespołu Noco, wcześniej związana z folkowym zespołem Madamme, stypendystka programu Mikrogranty 2022 z projektem „Kwiotki w oknach”.Aleksandra Radzioch – absolwentka Studia Aktorskiego STA w Poznaniu oraz Szkoły Muzycznej l st. w Kluczborku w klasie fletów. Dyplomantka Studium Musicalowego Capitol we Wrocławiu. Laureatka konkursów wokalnych oraz teatralnych.Bartłomiej Jasiak – działał w Grupie Teatralnej „Czfurka” przy Centrum Kultury w Sycowie, absolwent studiów licencjackich na kierunku Pedagogika, student Studium Musicalowego Capitol.

Adrianna Kwiatkowska – uczestniczka i laureatka wielu konkursów wokalnych i turniejów tańca towarzyskiego, w czasach licealnych jedna z aktorek nagradzanej amatorskiej grupy teatralnej Dzikie Koty.

Aleksandra Wojtas – laureatka i finalistka ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów piosenki autorskiej.Mateusz Misztal – dyplomant w Studium Musicalowym Capitol, absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej I st. w klasie klarnetu, tancerz ludowy, solista w Zespole Pieśni i Tańca „Boruta” i „Bychlewianka”.

Małgorzata Majda – studentka Studium Musicalowego Capitol, uczestniczka wielu warsztatów tanecznych i wokalnych oraz warsztatów tańca współczesnego. Ukończyła kurs aktorski w ośrodku ASSITEJ w Warszawie.


Wilk – projekt alfabetyzacji

Aleksandra Bielewicz, Jowita Kropiewnicka, Kamil Studnicki, Michał Lis

Eksperymentalna muzyczna opowieść o nowej przyszłości.

Świat się skończył. W hotelu Monopol we Wrocławiu zostają trzy osoby, które mają ułożyć świat na nowo, zaprojektować nowy alfabet. Inaczej nigdy nie opuszczą Monopolu. Ani Polski. Gdy zabierają się do pracy, okazuje się, że koniec świata przetrwała jeszcze jedna osoba: La Loba, Kobieta-Wilk – zbierająca kości.Jak rodzi się w nas agresja? Gdzie jest granica, której przekroczenie odbiera wiarę w możliwość porozumienia z drugim człowiekiem? Jak wykrzyczeć ból i gniew, by zrodziła się z tego łagodna i pełna miłości muzyka nowego świata? Spektakl na bazie tekstu Angéliki Liddell „Przeklęty”, inspirowany powieścią Clarissy Pinkoli Estés „Biegnąca z wilkami” i muzyką eksperymentalną, popową.

Aleksandra Bielewicz – reżyserka, studentka AT w Warszawie, absolwentka Uniwersytetu Paris 3 Sorbonne Nouvelle w Paryżu oraz Uniwersytetu Warszawskiego w Instytucie Romanistyki. Jowita Kropiewnicka – aktorka, absolwentka AT w Warszawie, stypendystka rektora Akademii Teatralnej za najlepsze wyniki w nauce. Laureatka konkursu „Pamiętajmy o Osieckiej.

Kamil Studnicki – aktor, absolwent AT w Warszawie, laureat Grand Prix – Złotego Tukana na 34. Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu.

Michał Lis – muzyk, kompozytor, członek zespołu TNBC.


Jak zostałem nacjonalistą

Karol Bijata, Zofia Pinkiewicz

Opera, musical, pluszaki i mechanizmy propagandy.

Jak łatwo poddać się propagandzie i dać sobie wmówić schematy i ideologie, skłaniające do ekstremalnych czynów? Autorzy musicalu opartego o krytyczne zderzenie dwóch tekstów „Mein Kampf” i „Podręcznika do Historii i Teraźniejszości” przy pomocy pluszowych lalek pokażą widzom mechanizmy socjologiczne propagandy. Karol Bijata - członek wrocławskiego kolektywu muzycznego Wkurvv, autor audycji i członek zespołu tworzącego Radio Kapitał, producent muzyczny, absolwent kulturoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim, student AST na wydziale Reżyserii Teatru Lalek.

Zofia Pinkiewicz – studentka reżyserii AST we Wrocławiu, uczennica Państwowej Szkoły Muzycznej im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu w klasie fagotu.

Hubert Walkowski – kompozytor, pianista, aranżer. Zwycięzca Young Talent Award w ramach Film Music Festival w Krakowie w 2019 roku, absolwent kompozycji w Akademii Muzycznej we Wrocławiu.

Jakub Rezler – student V roku kompozycji muzyki filmowej w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, dyrygent i kierownik chóru młodzieżowego działającego przy stowarzyszeniu salezjańskim.

Jakub Fidler - scenograf i kostiumograf, nauczyciel rysunku. Absolwent ASP we Wrocławiu.


Do hymnów

Łukasz Pawłowski, Michał Heluszka

Jak brzmiałby polski hymn, napisany dzisiaj?

Artyści chcą zmierzyć się z tajemnicą Mazurka Dąbrowskiego, pieśnią, która – w nieco zmienionej formie – jest hymnem Polski. Słuchana i śpiewana przez kolejne pokolenia, stała się częścią naszego DNA.A jak mógłby wyglądać nowoczesny hymn Polski? Co powinna zawierać nowa opowieść, pisana w wolnej Polsce, kraju bez pańszczyzny, z powszechnym prawem wyborczym, w kraju, w którym kobiety wykładają na uniwersytetach, są sędziami, lekarkami, astrofizyczkami?

Łukasz Pawłowski – aktor, dramatopisarz, reżyser, autor tekstów piosenek, poeta, nagradzany i wyróżniany za twórczość poetycką i role, laureat Grand Prix na XIII Ogólnopolskim Przeglądzie Monodramu Współczesnego.

Michał Heluszka – niezależny animator kultury, tekściarz i muzyk, zdobywca wielu nagród i wyróżnień w konkursach poetyckich, fotografuje też – na uroczystościach rodzinnych i artystycznie.


DEBIL/i_stu_las

Teatr Odnaleziony w Jeleniej Górze

Poczucie wspólnoty jako fundament człowieczeństwa.

„Debil”, scenariusz Maliny Prześlugi chyba po raz pierwszy w polskiej dramaturgii oddaje głos osobie z niepełnosprawnością umysłową. Zespół złożony z absolwentów wydziału lalkarskiego wrocławskiej AST i adeptów sceny Teatr Edycja Limitowana, w której skład wchodzą wyłącznie osoby z zespołem Downa i niepełnosprawnościami intelektualnymi przedstawi ten tekst w Stu_lesie, bezpiecznej przestrzeni wypełnionej muzyką, osobną bohaterką tej historii.

Łukasz Duda – animator kultury, kulturoznawca, reżyser, magister kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego, laureat nagród i wyróznień m.in. Srebrnych Kluczyków, Nagrody Miasta Jelenia Góra.

Klaudia Kręcisz – aktorka, absolwentka AST Wrocław, studia aktorskiego Art-Play i lingwistyki dla biznesu na Uniwersytecie Łódzkim.

Jakub Mieszała – student AST Wrocław, słuchacz SKIBY w latach 2013-14, finalista 42. PPA.

Natalia Karasiewicz, Łukasz Krupiński, Kaja Łuczywko – aktorki i aktor Teatru Edycja Limitowana.


Rodowitch

Klaudia Waszak, Jan Kowalewski, Andrzej Skowron

Demony polskości i piosenki Maryli Rodowicz.

Obrzęd dziadów, zorganizowany z inicjatywy prezesa telewizji i księdza-egzorcysty, zakłóca pojawienie się ducha słynnej piosenkarki, która wciąż pozostaje przy życiu. Absurdalna opowieść z pogranicza science-fiction i kultury ludowej jest jak krzywe zwierciadło, w którym przegląda się polska rzeczywistość: religia, polityka, środki masowego przekazu, zbiorowa pamięć. Muzyczne inspiracje to twórczość Maryli Rodowicz – symbolu artystki wiernej sobie mimo upływu czasu.

Klaudia Waszak – aktorka, wokalistka, laureatka nagrody publiczności WARTO 2020, laureatka nagrody ZAiKS na 42. Przeglądzie Piosenki Aktorskiej.

Jan Kowalewski – aktor.

Andrzej Skowron – aktor, autor tekstu.

Łukasz Bzowski – kompozytor.

Mateusz Brenner – choreograf.

Źródło:

Materiał nadesłany