EN

20.04.2022, 15:57 Wersja do druku

Warszawa. Wieczór wspomnień na scenie im. Jana Kobuszewskiego w Teatrze Kwadrat

Scena Kameralna Teatru Kwadrat otrzymała imię Jana Kobuszewskiego. Symboliczne odsłonięcie tablicy połączone z wieczorem wspomnień odbyło się 19 kwietnia, w  88. rocznicę urodzin aktora. Udział w uroczystości wzięli przedstawiciele m.st. Warszawy, artyści Teatru Kwadrat, członkowie rodziny Jana Kobuszewskiego oraz przyjaciele. 

fot. AKPA/ P. Podlewski

Odsłonięcia tablicy z nazwiskiem patrona Sceny Kameralnej dokonał dyrektor Teatru Kwadrat Andrzej Nejman. Towarzyszyli mu wiceprezydent m.st. Warszawy Michał Olszewski, dyrektor Biura Kultury m.st. Warszawy Artur Jóźwik, Maryna Kobuszewska-Bieske, Lucyna Malec, Paweł Wawrzecki  oraz zespół Teatru Kwadrat a także licznie zgormadzeni goście: rodzina i przyjaciele.  Wśród nich  m.in. Magdalena Zawadzka, Czesław Majewski, Maciej Niesiołowski oraz Maciej Sławiński, reżyser ostatnich spektakli z udziałem Kobusza („Mój przyjaciel Harvey”, „Przyjazne dusze”). Wieczór wspomnień na Scenie im. Jana Kobuszewskiego  poprowadziły Teresa Drozda i Lucyna Malec. 

- Emanował dobrem, ciepłem, kochał ludzi, a ludzie kochali jego  – taki obraz Jana Kobuszewskiego odmalowywał się we wspomnieniach każdego, kto miał przywilej przebywać z Mistrzem na scenie i poza nią. - Pracując z Jankiem miało się wielką potrzebę bycia lepszym człowiekiem i lepszym aktorem. Jego dusza, czyli dusza Kobusza zawsze będzie z nami – to najpiękniejsze podsumowanie wieczoru. 

Jan Kobuszewski to niekwestionowany król polskiej sceny teatralnej. Do zespołu Teatru Kwadrat dołączył w 1976 r. i pozostał w nim do końca swojej kariery scenicznej. Publiczność pokochała go za niezapomniane role Rotmistrza w „Damach i huzarach” Aleksandra Fredry, tytułowego Wstrętnego egoisty w sztuce Francoise’a Dorina, tytułowego Czarującego łajdaka w sztuce Pierre’a Chesnota, Pantalona w „Słudze dwóch panów” Carlo Goldoniego czy Siekierowego w „Rozmowach przy wycinaniu lasu” Stanisława Tyma. W Kwadracie także reżyserował spektakle oraz w sezonach 85/86 i 86/87 pełnił funkcję konsultanta programowego. Był również niekwestionowanym ulubieńcem publiczności. To między innymi dzięki jego wysiłkom i talentowi Teatr Kwadrat zyskał rangę najpopularniejszej sceny komediowej w Polsce.

Repertuar prezentowany na scenie im. Jana Kobuszewskiego, ze względu na jej kameralny charakter wymyka się ramom klasycznej komedii, jest bardziej zróżnicowany gatunkowo, niekiedy także eksperymentalny. Do najbardziej popularnych tytułów należą m.in. „Misery” na podstawie powieści Stephena Kinga, „Sztuka” Yasminy Rezy czy „4000 dni” Petera Quiltera, a także monodramy „Promieniowanie” Jarosława Sokoła oraz „Nieostrość widzenia” Remigiusza Grzeli. 

Źródło:

Materiał nadesłany