EN
15.02.2022, 10:33 Wersja do druku

Warszawa. W marcu jubileusz 50-lecia pracy artystycznej Grażyny Barszczewskiej

12 marca Teatr Polski będzie świętować 50-lecie pracy Grażyny Barszczewskiej. Po spektaklu „Wiśniowy sad” odbędzie się spotkanie z Jubilatką, która w rozmowie z Januszem Majcherkiem opowie m.in. o tym jak aktorstwo wygrało z dyrygenturą, dlaczego nie ukończyła warszawskiej szkoły teatralnej i czy kiedykolwiek żałowała zawodowych wyborów.

fot. Marta Ankiersztejn

Grażyna Barszczewska ukończyła krakowską PWST. Zadebiutowała rolą Niny Zariecznej w spektaklu „Czajka” Czechowa w nowohuckim Teatrze Ludowym. Po dwóch sezonach otrzymała angaż do warszawskiego teatru Ateneum, w którym grała przez dziesięć lat zdobywając uznanie krytyki i sympatię widzów. Popularność przyniosły jej role w Teatrze Telewizji, Teatrze Polskiego Radia, występy w Kabarecie Dudek i przede wszystkim kreacje w filmach i serialach – z niezapomnianą rolą Niny z „Kariery Nikodema Dyzmy” na czele.

W 1982 roku została zaproszona przez Kazimierza Dejmka do roli Olivii w „Wieczorze Trzech Króli” Szekspira w Teatrze Polskim w Warszawie. W kolejnym roku dołączyła do zespołu naszego Teatru i do dziś jest jego wielką gwiazdą.

Za osiągnięcia zawodowe została dwukrotnie uhonorowana nagrodą pierwszego stopnia Komitetu ds. Radia i Telewizji, Wielkim Splendorem, Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, srebrną Glorią Artis, Złotym Mikrofonem, jest również laureatką wielu nagród za role teatralne. W 2008 roku otrzymała tytuł Mistrza Mowy Polskiej. Jest też doceniana i nagradzana za działalność charytatywną.

Aktualnie na deskach Teatru Polskiego w Warszawie Grażyna Barszczewska wciela się w role:

Lubow Raniewskiej w spektaklu „Wiśniowy sad” Antoniego Czechowa w reż. Krystyny Jandy,

Matki Boskiej, jaką każdy chciałby mieć obok w spektaklu „M.G.” Pawła Demirskiego w reż. Moniki Strzępki,

Kobiety w spektaklu „Trzy wysokie kobiety” Edwarda Albee w reż. Maksymiliana Rogackiego,

Ryfki w spektaklu „Król” na podstawie prozy Szczepana Twardocha w reż. Moniki Strzępki,

Janiny Miłosz w spektaklu „Deprawator” Macieja Wojtyszki w reż. autora,

Marlene Dietrich w spektaklu „Marlena. Ostatni Koncert” Janusza Majcherka, w reżyserii Józefa Opalskiego.

Źródło:

Materiał nadesłany