17 września w Teatrze Polskim w Warszawie odbędzie się premiera spektaklu „Czekoladki dla Prezesa” Sławomira Mrożka w reż. Ewy Domańskiej i Ewy Makomaskiej.
Któż z nas nie zna Prezesa? O Prezesie się mówi, Prezesa się cytuje, podgląda i podsłuchuje, Prezesowi się donosi, Prezesa się czci – jawnie i skrycie, Prezesowi się schlebia i zabiega o jego życzliwe spojrzenie. Prezes odciska na wszystkim i wszystkich swe piętno. I nikt nie jest w stanie się mu sprzeciwić. Bo Prezes to Prezes i ma zawsze rację…
Sławomir Mrożek w cyklu opowiadań „Czekoladki dla prezesa” opisał perypetie członków Spółdzielni „Jasna Przyszłość”, oczywiście z Prezesem na czele. Z niezwykle barwnych, skrzących się charakterystycznym, abstrakcyjnym Mrożkowskim humorem opowiadań powstała uniwersalna opowieść, która jest ciągle aktualną metaforą słabości kondycji świata, a może po prostu – nazwijmy to po imieniu – słabości człowieka. Oglądając perypetie piątki bohaterów uwikłanych w codzienność i niedostrzegających beznadziejności swego położenia, nie zapominajmy zatem, z kogo się śmiejemy…
Uwaga! Wszelkie podobieństwo bohaterów do prawdziwych postaci jest przypadkowe, a przytoczone sytuacje są fikcyjne i powstały w głowie Autora w latach sześćdziesiątych minionego wieku. Niemniej twórcy spektaklu przypominają, że zawsze i wszędzie jest jakaś Spółdzielnia i jakiś Prezes.
PREMIERA
17 września
Scena Kameralna im. Sławomira Mrożka
Sławomir Mrożek
Czekoladki dla Prezesa
Reżyseria: Ewa Domańska i Ewa Makomaska
Adaptacja: Janusz Majcherek
Scenografia, kostiumy, światło: Tomasz Brzeziński
Muzyka: Piotr Łabonarski
Projekcje: Anna Flaka
OBSADA
Panna Jadzia, personalna: Ewa Domańska
Panna Kazia, sekretarka Prezesa: Ewa Makomaska
Radca zasiedziały: Adam Biedrzycki
Magazynier marzyciel: Wojciech Czerwiński
Referent z ambicjami: Marcin Jędrzejewski
***
Najbliższe wydarzenia:
Adam Mickiewicz
Romantyczność
Reżyseria: Mikołaj Pinigin
Ruch sceniczny: Piotr Czubowicz
OBSADA: Niezależna białoruska grupa teatralna "Kupałowcy"/ Незалежная тэатральная група "Купалаўцы"
Niezależna białoruska grupa teatralna Купалаўцы powstała w roku 2020. Tworzą ją byli artyści Narodowego Teatru imienia Janki Kupały w Mińsku, najstarszego teatru dramatycznego na Białorusi. W 2020 roku teatr przygotowywał się do uroczystości obchodów stulecia, jednak 26 sierpnia większość zespołu odeszła z pracy na znak solidarności z narodem Białorusi, który wyszedł na ulice, by protestować przeciwko szerzącej się w kraju przemocy i bezprawiu. Niezależna grupa Kupałowców zostawiła swój dom, ale wierzy, że jeszcze tam wróci. A długą drogę do domu torują sobie twórczością.
Rezydencja letnia w Teatrze Polskim była dla białoruskiego zespołu, na co dzień rozproszonego po Europie, okazją do twórczego spotkania i pracy nad nowym przedstawieniem – białoruskojęzycznym spektaklem „Рамантыка / Romantyczność”, opartym na „Balladach i romansach” Adama Mickiewicza. Twórczość Mickiewicza – „poety Obojga Narodów” – w interpretacji Kupałowców wybrzmiewa z nową siłą i nabiera znaczeń, o których nie myślimy, zamknięci w powierzchownych, szkolnych interpretacjach ballad, romansów i bajek naszego narodowego wieszcza.
Mikołaj Pinigin o spektaklu:
Adam Mickiewicz, jak wiadomo, urodził się w Nowogródku, 130 kilometrów od Mińska, i mówił o sobie, że jest Litwinem. W wyniku prowadzonej na tych terenach polityki Cesarstwa Rosyjskiego i dziejowych zawirowań Żmudzini zaczęli nazywać się Litwinami, a Litwini - Białorusinami...
Cóż... Przyjmij, panie Adamie, swoje ballady w języku, w którym je niegdyś słyszałeś. Od nas, Białorusinów.
Spektakl w języku białoruskim z polskimi napisami.
PREMIERA
8 października, Duża Scena
Spektakl: 9 października
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Dofinansowano ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.
***
Adam Mickiewicz
Romantyczność
Reżyseria: Mikołaj Pinigin
Ruch sceniczny: Piotr Czubowicz
OBSADA: Marta Alaborska, Dorota Bzdyla, Dorota Landowska, Katarzyna Strączek, Vanessa Gazda, Bernadetta Statkiewicz, Adam Cywka, Jakub Kordas, Szymon Kuśmider, Krystian Modzelewski, Antoni Ostrouch, Dawid Ściupidro
W 1822 roku – 200 lat temu – Adam Mickiewicz napisał „Ballady i romanse” osadzone w tradycji ludowej okolic Nowogródka, których mieszkańcy, w czasach poety, niejednokrotnie nazywali się Litwinami, często czuli się Polakami, a mówili głównie po białorusku. Jest zatem wielce prawdopodobne, że młody poeta fantastyczne opowieści o przenikaniu się świata realnego i zjawisk nadprzyrodzonych mógł słyszeć po raz pierwszy właśnie w tym języku. Utwory Mickiewicza przesycone są białoruskimi motywami, przepełnione białoruską duchowością i również w tej tradycji należy szukać ich źródeł.
„Litwo, ojczyzno moja!” napisał Mickiewicz dziesięć lat później, czym do dziś wprawia czytelników w konsternację. Największy polski poeta zaczyna najważniejszy polski poemat narodowy nazywając ojczyzną inny kraj. Przy czym na myśli ma nie Litwę, a tereny dzisiejszej Białorusi. To skomplikowane, podobnie jak nasza wspólna historia.
Mickiewicz – nasz wieszcz narodowy – odcisnął swe piętno na literaturze polskiej, dając początek polskiemu romantyzmowi, ale też na literaturze naszych wschodnich sąsiadów, wskazując kierunek myślenia o „małych ojczyznach” i znajdując kontynuatorów wśród najważniejszych twórców nowoczesnej literatury litewskiej i białoruskiej.
Spektakl reżysera Mikołaja Pinigina, przygotowany z aktorami Teatru Polskiego w Warszawie, jest też o tym – o naszej wspólnej kulturowej tradycji pogranicza. A pretekstem do tych rozważań jest dwusetna rocznica powstania Mickiewiczowskich „Ballad i romansów”.
PREMIERA: 22 października, Duża Scena
***
Kulturalna szkoła na Mazowszu
Teatr Polski w Warszawie przyłączył się do Programu „Kulturalna szkoła na Mazowszu”, którego inicjatorem jest Samorząd Województwa Mazowieckiego. W ramach Programu zorganizowane grupy szkolne mogą skorzystać z oferty repertuarowej naszego Teatru, za preferencyjną cenę biletu - tylko 1 zł. Oferta jest przeznaczona dla szkół z terenu województwa mazowieckiego i obowiązuje od 16 maja do 31 grudnia 2022 r.
Ideą programu „Kulturalna szkoła na Mazowszu” jest upowszechnianie dziedzictwa kulturowego Mazowsza jako zadania spełniającego niezwykle ważne funkcje wychowawcze i edukacyjne – rozwoju młodego człowieka, popularyzacji oraz doskonalenia form i metod młodzieżowej aktywności w szeroko rozumianej kulturze. Program ma również zachęcać i inspirować do planowania i realizowania ciekawych lekcji pobudzających młodzież do czynnego i świadomego uczestnictwa w kulturze na Mazowszu. Promocyjna cena biletów wstępu ma umożliwić dostęp uczniom, którzy często z powodu barier finansowych pozostają poza obiegiem życia kulturalnego lub mają do niego utrudniony dostęp.
Do udziału w Programie uprawnieni są uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych typu: licea ogólnokształcące, technika, branżowe szkoły I stopnia, szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie liceum ogólnokształcącego.
W Programie mogą brać udział uczniowie z Województwa Mazowieckiego w formie zorganizowanych grup szkolnych wraz z ich opiekunami.
Warunkiem skorzystania z Programu jest złożenie przez szkołę wypełnionego zgłoszenia w formie papierowej i/lub elektronicznej, na formularzu stanowiącym załącznik nr 2 do Programu.
Szczegółowe informacje:
Biuro Obsługi Widzów, tel. 22 505 92 20, [email protected]
Inicjatorem programu „Kulturalna szkoła na Mazowszu” jest Samorząd Województwa Mazowieckiego