EN

6.03.2024, 09:30 Wersja do druku

Warszawa. Spotkanie „O dobrostanie dzieci i młodzieży w pracy pedagogiczno-teatralnej”

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza 25 marca na wydarzenie skupione wokół tematu dobrostanu dzieci i młodzieży w pracy pedagogiczno-teatralnej. W jego ramach odbędą się rozmowy, pokaz spektaklu, panel dyskusyjny i warsztat. Spotkanie odbędzie się w godzinach 11.00-20.15 w siedzibie Instytutu Teatralnego. Udział jest bezpłatny, rejestracja przez formularz zgłoszeniowy trwa do 15 marca. 

fot. mat. Instytutu Teatralnego

Pracujesz teatralnie z dziećmi i młodzieżą? Szukasz wsparcia, jak w niepewnej rzeczywistości planować procesy teatralne z uważnością na potrzeby oraz kondycję psychiczną uczestniczek i uczestników Twoich zajęć? Chcesz wymienić się doświadczeniami i refleksjami z innymi i odkryć sposoby dbania o dobrostan swój i osób, z którymi tworzysz teatralne działania?

Serdecznie zapraszamy pedagożki i pedagogów teatru – szczególnie tych zaangażowanych w działania amatorskiego ruchu teatralnego – na spotkanie o dobrostanie dzieci i młodzieży w pracy pedagogiczno-teatralnej.

Spotkanie organizujemy w odpowiedzi na zebrane podczas Ogólnopolskiego Dnia Pedagogiki Teatru tematy aktualnie najważniejsze dla uczestników i uczestniczek tego wydarzenia w ich pracy. Otwieramy tym samym i chcemy przetestować format pod hasłem „Palące tematy pedagogiki teatru”. Celem spotkań ma być współtworzenie przestrzeni do spotkań i rozmów wokół spraw ważnych.

HARMONOGRAM WYDARZENIA

11.00 Rozpoczęcie wydarzenia i pokaz spektaklu „Nauka pływania”
Teatr im. Hansa Christiana Andersena w Lublinie
reż. Joanna Rzączyńska, Krzysztof Rzączyński, Małgorzata Adamczyk

Rozbitkowie pływają po rozległych wodach w poszukiwaniu pomocy. Dryfowanie po powierzchni zdaje się jednak mieć metaforyczny wymiar, bowiem młodzi ludzie wpływają na tematy, które są dla nich intymne, trudne, czasem będące wynikiem dotkliwych doświadczeń. Rozmawiają o zaburzeniach odżywiania, toksycznych relacjach, ale też przyjaźniach, czy relacjach z dorosłymi. Dokąd doprowadzi ich podróż po chwiejnych wodach życia? Czy uda im się dotrzeć na ląd? Jaką funkcję będą mieć w tym dorośli? Nauka pływania to historia zbudowana na podstawie rzeczywistych przeżyć uczestników warsztatów. Treści w spektaklu poruszają tematy faktycznie interesujące nastolatków i opierają się na ich rzeczywistych doświadczeniach. Dodatkową wartością tego przedsięwzięcia jest fakt, iż to właśnie młodzież staje na scenie i tym samym pozwala na to, żeby w tafli wody, która niesie ich przez życie, również dorosły mógł się przejrzeć i poznać świat młodego człowieka z nieco innej perspektywy. Spektakl powstał w ramach projektu Młodzieżowa Scena Andersena, realizowanego w ramach programu Edukacja Kulturalna MKiDN.

13.00-14.30 Panel dyskusyjny „Jak pracować teatralnie z dziećmi i młodzieżą, dbając o dobrostan uczestniczek i uczestników?” (panel dostępny także online na kanale YouTube ora na Facebooku)

Podczas panelu porozmawiamy o tym, jak w pracy teatralnej z dziećmi i młodzieżą zachować uważność na potrzeby i kondycję psychiczną młodych osób. W jaki sposób projektować teatralne procesy by była w nich przestrzeń na głos uczestników i uczestniczek? Poszukamy też odpowiedzi na pytania, czego potrzebują młode osoby, by podczas pracy teatralnej czuć się bezpiecznie i komfortowo oraz jak procesy pedagogiczno-teatralne mogą wspierać ich dobrostan.

uczestniczki i uczestnicy panelu: Jakub Błaszczak, Tomasz Daszczuk, Milena Kowalik, Agata Kwaśniewska, Krzysztof Rzączyński / Zuzanna Nucia
moderacja: Joanna Krukowska-Gulik

14.30-15.30 Przerwa obiadowa

15.30-17.30 Fokus na… Dyskusja w małych grupach

Spotkanie ma na celu otworzyć przestrzeń na wymianę doświadczeń uczestniczek i uczestników wokół tematów uruchomionych podczas oglądania spektaklu i udziału w panelu dyskusyjnym. W małych grupach będziemy rozmawiać o kondycji psychicznej dzieci i młodzieży w pracy pedagogiczno-teatralnej, koncentrując się na trzech perspektywach:

1. Fokus na uczestników – jakie tematy pojawiają się w naszej pracy z dziećmi i młodzieżą i jak możemy z nimi pracować?

2. Fokus na prowadzących – jak możemy wspierać siebie jako osoby prowadzące procesy twórcze z młodzieżą?

3. Fokus na widzów – czy i jak myślimy o widowni naszych spektakli realizowanych z młodymi ludźmi?

prowadzenie: Maria Babicka i Magdalena Szpak

18.00-20.00 Krajobraz odpoczynku. O dobrostanie osób pracujących teatralnie z dziećmi i młodzieżą
Podczas warsztatu uczestnicy i uczestniczki zmapują indywidualne pola stresu i zmęczenia, aby wspólnie poszukać sposobów na radzenie sobie z nimi. Osoby uczestniczące poznają siedem rodzajów odpoczynku według lek. Saundry Dalton-Smith, które pozwolą z większą świadomością, uważnością i troską reagować na swoje potrzeby. Prowadzące będą czerpać z praktyki jogi oraz metod mindfulness. Spotkanie o charakterze warsztatowym stanie się również okazją do wspólnej rozmowy i wymiany doświadczeń.

prowadzenie: Emilia Malczyk i Justyna Sobczyk

20.00-20.15 Zakończenie wydarzenia

UWAGA! Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, natomiast należy zarejestrować się przez formularz zgłoszeniowy. Na zgłoszenia czekamy do 15 marca 2024.

Liczba miejsc jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń. Prosimy o świadome zapisywanie się na wydarzenie, by nie zajmować niepotrzebnie miejsc. Organizatorzy nie zwracają kosztów podróży ani noclegu. Podczas wydarzenia zaplanowano bufet kawowy i obiad dla uczestników.

Szczegóły dostępne na stronie: https://www.instytut-teatralny.pl/2024/03/01/o-dobrostanie-dzieci-i-mlodziezy-w-pracy-pedagogiczno-teatralnej-spotkanie/

Spotkanie dofinansowano w ramach programu Lato w teatrze ze środków MKiDN.

Źródło:

Materiał własny

Wątki tematyczne