EN

3.12.2022, 16:12 Wersja do druku

Warszawa. Od dziś spektakle i warsztaty w cyklu „Nowy cyrk” w Instytucie Teatralnym: irlandzki „Stickman” i polskie „Spektrum”

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza na pokazy spektakli cyrkowych: „Stickmana” Squarehead Productions (3 i 4 grudnia) i „Spektrum” Fundacji Sztukmistrze (5 i 6 grudnia) oraz warsztaty cyrkowe skierowane do osób z doświadczeniem cyrkowym (4 i 6 grudnia). Wydarzenia organizowane są w ramach cyklu NOWY CYRK.

fot. Jakub Borkowski

3 i 4 grudnia zapraszamy na spektakl „Stickman”. „Stickman” to metanarracja, w której artysta bawi się koncepcją znaczenia za pośrednictwem języka i semiotyki. Wykonawca stosuje mechanikę, która wywołuje dysonans poznawczy, gdy zaskakujące pomysły pojawiają się obok siebie. Celem spektaklu jest „zabawa w sprawczości z publicznością”, która zabiera widzów w zaskakujące miejsca. W kolejne dwa dni – 5 i 6 grudnia – na scenie Instytutu będzie można zobaczyć spektakl „Spektrum”, łączący w sobie elementy akrobatyki, teatru, żonglerki, pantomimy oraz iluzji optycznej. Jest on zapisem poszukiwań artystycznych nastawionych na odświeżające i innowacyjne zastosowanie sztuk cyrkowych z wykorzystaniem technik teatru fizycznego.

Bilety na spektakle – w cenie 30 zł – dostępne są na stronie Instytutu oraz w serwisie GoOut.net.

W ramach cyklu NOWY CYRK organizowane są także warsztaty dla performerów posługujących się naziemnymi dyscyplinami ruchowymi. Warsztaty poprowadzą Darragh McLoughlin (4 grudnia) i Jakub Szwed (6 grudnia). Zapisy na warsztaty prowadzone są przez formularz zamieszczony na stronie Instytutu.

HARMONOGRAM

3.12, godz. 19.00 | pokaz spektaklu „Stickman”

4.12, godz. 10.00-14.00 | „[re]framing”, warsztaty Darragha McLoughlina

4.12, godz. 19.00 | pokaz spektaklu „Stickman”

5.12, godz. 19.00 | pokaz spektaklu „Spektrum”

6.12, godz. 14.00-17.00 | „Gamifikacja w procesie twórczym”, warsztaty Jakuba Szweda

6.12, godz. 20.00 | pokaz spektaklu „Spektrum”

---

Cykl NOWY CYRK wpisuje się w podejmowane od dłuższego czasu w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego aktywności wspierające debatę i wzmacniające wiedzę o sztuce cyrkowej.

Wychodzimy z założenia, że cyrk współczesny – zwłaszcza polski – pozostaje wciąż „światem do odkrycia”. Badania nad nim nie mają w naszym kraju ugruntowanej pozycji, a jeśli już są podejmowane, to jako uzupełnienie historii kultury popularnej, antropologii widowisk, performatyki, animal studies, studiów miejskich czy filmoznawstwa. Przez wiele lat niezależne zespoły, wywodzące się ze środowiska kuglarzy i artystów ulicznych, szukały dla siebie miejsca na polskiej scenie. Dziś są to profesjonalne kompanie wchodzące na europejski rynek sztuk performatywnych. Nowy cyrk proponuje nowy styl widowiska, który czasem odwołuje się do historycznych skojarzeń, częściej natomiast spogląda w stronę teatru tańca, teatru plastycznego, teatru przedmiotu i performansu.

Instytut Teatralny chce być dla nowocyrkowego środowiska miejscem otwartym na prezentację, dyskusję i upowszechnianie sztuki cyrkowej. Ostatnie lata przyniosły między innymi zorganizowaną w październiku 2020 międzynarodową konferencję „Cyrk: genealogie, imaginaria, translacje”, poświęconą historii i współczesnemu obliczu sztuki cyrkowej, prezentację plenerowego widowiska nowocyrkowego „Zgubowisko” oraz warsztaty dla rodzin z okazji 18. urodzin Instytutu (sierpień 2021), premierę familijnego spektaklu w namiocie cyrkowym Instytutu Teatralnego „Jak przestałem być idealny” w koprodukcji z Teatrem 21 (wrzesień 2021), pokaz spektaklu cyrkowego „Miasto, którego nie było” Kolektywu KEJOS oraz spektaklu „9.811” Fundacji Sztukmistrze (listopad 2021).

Źródło:

Materiał własny