EN

19.10.2024, 11:22 Wersja do druku

Warszawa. Plany Teatru Współczesnego na nowy sezon

Teatr Współczesny pod nową dyrekcją ogłasza plany repertuarowe na sezon 2024/2025, nową identyfikację graficzną, jak również casting do spektaklu i nawiązanie współpracy z Akademią Teatralną.

fot. proj. Andrzej Pągowski

Szanowni Państwo,

witamy w Teatrze Współczesnym w Warszawie w sezonie 2024/25! Jak Państwo wiedzą jest to dla naszego Teatru sezon dużych zmian. We wrześniu stanowisko Dyrektora Teatru objął Wojciech Malajkat – aktor, reżyser i wykładowca, który przez dwie kadencje pełnił funkcję rektora Akademii Teatralnej w Warszawie (2016-2020, 2020-2024) a w latach 2009-2017 był dyrektorem stołecznego Teatru Syrena. Zastępcą Dyrektora ds. artystycznych został Marcin Hycnar – aktor, reżyser, wykładowca i menedżer kultury, w latach 2017-2020 Zastępca Dyrektora ds. artystycznych Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie, w latach 2020-2022 Dyrektor łódzkiego Teatru im. Stefana Jaracza. Zastępczynią Dyrektora ds. administracyjnych została Alicja Zielińska-Wójcik – kierownik i koordynator projektów inwestycyjnych m.in. dla Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Teatru Dramatycznego m. st. Warszawy, Teatru Ateneum, Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, a kierowniczką literacką Agata Zdziebłowska – w latach 2017-2020 kierowniczka literacka Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie, w latach 2020-2024 kierowniczka działu literackiego łódzkiego Teatru im. Stefana Jaracza.

Mając świadomość bogatej 75-letniej historii i niepodważalnej renomy Współczesnego na teatralnej mapie stolicy i kraju, rozpoczynamy czas intensywnej pracy nad nową jakością, świeżym podejściem i unowocześnieniem instytucji na wielu obszarach. Zależy nam na ewolucyjnym i transparentnym rozwoju Współczesnego przy zachowaniu szacunku wobec jego wypracowanego profilu opartego na trzech filarach, którymi są: wybitna literatura, rzetelne aktorstwo i szacunek wobec publiczności. Chcemy, by nasze działania zapewniły satysfakcję naszym wiernym Widzom, ale także umożliwiły pozyskanie nowej widowni. Pracujemy nad uwspółcześnieniem komunikacji, zwiększeniem aktywności w mediach społecznościowych, rozwojem reklamy opartej na nowych mediach, modernizacją strony internetowej i poszerzeniem oferty repertuarowej. Chcemy z zaangażowaniem reagować na oczekiwania naszej publiczności i oferować jej różnorodny repertuar na najwyższym poziomie. Różnorodność to gwarancja wymiany myśli między widzem a twórcą – a ta dla każdej instytucji kultury powinna być priorytetem.

W mojej ocenie „współczesny” nie powinien odnosić się ani do czasu, w jakim powstał tekst stanowiący podstawę danego spektaklu, ani do estetyki, w jakiej jest on realizowany. „Współczesny” znaczy w moim przekonaniu tyle, co: odnoszący się do aktualnej kondycji człowieka oraz świata, w jakim ten funkcjonuje. W tym znaczeniu na wskroś współczesna może być nie tylko nowa dramaturgia, ale i sztuka Czechowa, Shakespeare’a i Ajschylosa, co teatr na całym świecie udowodnił już niejednokrotnie.

Głównym pytaniem, jakie chcę zadawać sobie i zapraszanym do współpracy twórcom i twórczyniom jest więc pytanie o to, czy proponowany przez nas temat spektaklu, sekunduje współczesności, odnosi się do aktualnych wydarzeń, nadąża za szybko zmieniającą się rzeczywistością. Czy wchodzi z nią w dialog? Analizuje ją lub stanowi antidotum na jej bolączki?

Chcę budować repertuar wokół dobrej literatury, bo tylko ona – niezależnie, czy jest to klasyka, czy nowa dramaturgia – ma szansę odnosić się do problemów, konfliktów i wyzwań, jakie niesie ze sobą czas bieżący, a które są – jak się przekonujemy – uniwersalne. Zależy mi też na eklektyzmie repertuarowym. Z jednej strony daje on bowiem szansę na poszerzenie grona odbiorców (szukających przecież w teatrze różnych wrażeń i przeżyć), a z drugiej – pozwala na pełen przegląd tego, na jak różne sposoby możemy z widzem o owej współczesności rozmawiać. Różnorodność repertuarowa stanowi też najlepszy trening dla zespołu aktorskiego teatru.

(fragment programu konkursowego Dyrektora Wojciecha Malajkata)

Plany repertuarowe

W sezonie 2024/25 zaplanowaliśmy cztery premiery. Rozpoczniemy 5 grudnia na Scenie Głównej premierą nagrodzonej Pulitzerem sztuki Thorntona Wildera „Cud, że jeszcze żyjemy” w nowym przekładzie Bartosza Wierzbięty w reżyserii Marcina Hycnara. 13 lutego zaprosimy Państwa na polską prapremierę nominowanej do prestiżowej nagrody Oliviera sztuki Elli Road „Laborantka” w reżyserii Anny Gryszkówny na Scenie w Baraku. 24 kwietnia na Scenie Głównej zaprezentujemy „Historię miłosną” Alexisa Michalika w reżyserii Wojciecha Malajkata a 5 czerwca na Scenie w Baraku odbędzie się premiera „Szaleństwa nocy letniej” – muzycznej komedii Davida Greiga i Gordona McIntyre’a w reżyserii Ewy Konstancji Bułhak.

Thornton Wilder

Cud, że jeszcze żyjemy

(The Skin of Our Teeth)

Premiera 5 grudnia 2024 r., Scena Główna

Przekład Bartosz Wierzbięta

Reżyseria Marcin Hycnar

Scenografia Martyna Kander

Kostiumy Anna Adamek

Muzyka Mateusz Dębski

Reżyseria światła Karolina Gębska

Projekcje Jagoda Chalcińska

Projekt plakatu Andrzej Pągowski

Obsada: Joanna Jeżewska, Monika Kwiatkowska, Monika Pawlicka, Agnieszka Suchora, Kinga Tabor, Barbara Wypych, Piotr Bajor, Marcin Bubółka, Dariusz Dobkowski, Mariusz Jakus, Przemysław Kowalski, Mariusz Ostrowski, Szymon Roszak

Przed Państwem Antrobusowie – małżeństwo z pięciotysięcznym stażem: Maggie – czarująca pani domu i George – skromny wynalazca koła (prace nad tabliczką mnożenia i alfabetem już trwają). Wraz z dwójką dzieci i nieco ekscentryczną gosposią mieszkają w wygodnym domu na przedmieściach New Jersey. Razem przeżyli naprawdę wiele i choć sporo jeszcze przed nimi, nie tracą ducha i w przyszłość patrzą z optymizmem. Nagrodzony Pulitzerem przewrotny i błyskotliwy tekst Wildera w nowym przekładzie Bartosza Wierzbięty jest niezwykle aktualny. W dowcipnej i groteskowej formie Wilder przypomina nam, że ludzkość już nie raz stała nad przepaścią. Operuje przy tym swobodnie różnymi konwencjami, igra z oczekiwaniami widowni i demaskuje teatralne kulisy. Ale przede wszystkim daje nadzieję na lepszą przyszłość.

***

Ella Road

Laborantka

(The Phlebotomist)

Prapremiera polska 13 lutego 2025 r., Scena w Baraku

Przekład Klaudyna Rozhin

Reżyseria Anna Gryszkówna

Scenografia i kostiumy Karolina Bramowicz

Muzyka Rafał Mazur

Reżyseria światła Karolina Gębska

Obsada: Monika Pikuła, Elżbieta Zajko, Leon Charewicz, Filip Kowalczyk

Laborantka Bea zakochuje się po uszy w Aaronie. Tych dwoje łączy słabość do poezji i soku ananasowego. Bea marzy o macierzyństwie, jednak Aaronowi niespieszno do powiększenia rodziny. Ale co stoi na przeszkodzie skoro oboje mają wysoki rating? Ella Road w swojej debiutanckiej sztuce z gatunku social fiction, nominowanej w 2019 roku do prestiżowej nagrody Oliviera, kreśli mroczną wizję świata w nieokreślonej przyszłości, rodem z serialowej dystopii „Black Mirror”. Badania genetyczne są tak zaawansowane, że na podstawie indywidualnego DNA każdy ma przyznany rating – ocenę, która przekłada się na jego status społeczny, możliwości otrzymania lepszej pracy czy znalezienia partnera życiowego. Głównym kryterium oceny jednostek staje się nie pochodzenie etniczne czy klasowe, a specyficzny koktajl genów. Procesy wykluczania słabszych pozostają jednak dziwnie znajome.

***

Alexis Michalik

Historia miłosna

(Une histoire damur)

Premiera 24 kwietnia 2025 r., Scena Główna

Przekład Barbara Grzegorzewska

Adaptacja, reżyseria i opracowanie muzyczne Wojciech Malajkat

Scenografia, kostiumy, projekt plakatu Wojciech Stefaniak

Obsada: Katarzyna Dąbrowska, Monika Pawlicka, Agnieszka Pilaszewska, Barbara Wypych, Marcin Stępniak, Szymon Mysłakowski

Poruszająca opowieść o miłości, która daje siłę i sprawia, że jesteśmy lepszymi ludźmi. Miłości, która rodzi się w najbardziej niezwykły i bezpretensjonalny sposób: przez przypadek. Spotkanie dwóch młodych kobiet wywróci do góry nogami kilka żyć, odmieni losy i nieoczekiwanie splecie ze sobą ścieżki paru osób. Sztuka Alexisa Michalika to historia o rodzinie, trudach nawiązywania relacji niezależnie od więzów krwi, radzeniu sobie ze stratą kogoś bliskiego, wyzwaniach, jakie przynosi rodzicielstwo, ogromnej potrzebie bycia kochanym i o tym, że każdy zasługuje na drugą szansę.

***

David Greig i Gordon McIntyre

Szaleństwo nocy letniej

(Midsummer)

Premiera 5 czerwca 2025 r., Scena w Baraku

Przekład Elżbieta Woźniak

Teksty piosenek Tomasz Dutkiewicz, Elżbieta Woźniak

Reżyseria Ewa Konstancja Bułhak

Scenografia i kostiumy Kamila Bukańska

Kierownictwo muzyczne Marta Zalewska

Reżyseria światła Katarzyna Łuszczyk

Obsada: Natalia Stachyra, Mateusz Król

Ona jest prawniczką, on drobnym przestępcą z torbą wypełnioną gotówką. Ona jest zupełnie poza jego ligą, on kompletnie nie jest w jej typie. Bob i Helena. Helena i Bob. Spotykają się w pubie w deszczową noc świętojańską. Idealny wstęp do zabawnej muzycznej komedii romantycznej. Do tego inteligentny humor, błyskotliwe dialogi i niebanalne piosenki. Jednak historia Heleny i Boba to także opowieść o dwójce poranionych przez życie, niepewnych siebie trzydziestoparolatków, których łączy utracona miłość, niespełnione marzenia i lęk o to, co przyniesie przyszłość. Opowieść o tym, że czasem warto zaryzykować i dać sobie jeszcze jedną szansę.

W nowym sezonie do zespołu artystycznego dołączą:

Elżbieta Zajko – absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi (2020), w latach 2020-2024 aktorka Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi.

oraz

Marcin Stępniak – absolwent Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie (2018), w latach 2018-2024 aktor Teatru Dramatycznego w Warszawie.

Casting do spektaklu „Historia miłosna”

W związku z realizacją spektaklu „Historia miłosna” w reżyserii Wojciecha Malajkata ogłosiliśmy casting do roli Kai dla dziewczynek w wieku 9-13 lat z Warszawy lub okolic. Casting odbędzie się w siedzibie Teatru w dniach 18 i 21 listopada 2024 r. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 10 listopada 2024 r.

Zainteresowane osoby zapraszamy na naszą stronę internetową, na której znajdują się wszystkie szczegółowe informacje lub prosimy o kontakt pod adresem: [email protected]

Zapraszamy do udziału!

Repertuar

Na naszej stronie internetowej i w kasie teatru dostępny jest już repertuar na najbliższe półrocze. Zachęcamy Państwa do rezerwacji biletów na wszystkie spektakle Teatru Współczesnego do marca 2025 roku.

Vouchery

Nowością w naszej ofercie są vouchery czyli bilety otwarte na nasze spektakle. Oferujemy Państwu vouchery wymienne na jedno lub dwa miejsca. To doskonały pomysł na prezent – obdarowana osoba będzie mogła zdecydować na jaki spektakl z naszego repertuaru i w jakim terminie chce się wybrać. Vouchery będą dostępne w sprzedaży zarówno online na naszej stronie internetowej jak i stacjonarnie w godzinach pracy kasy Teatru.

Scena wynajęta

„Scena wynajęta” to nowa sfera działania Teatru Współczesnego. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych wynajmem naszej przestrzeni do kontaktu. Pierwszym podmiotem korzystającym z tej możliwości jest Teatr Pijana Sypialnia – największy niezależny teatr w kraju, na którego zespół składa się ponad 100 artystów. Dla budżetu naszego Teatru to zastrzyk finansowy a dla młodych niezależnych twórców możliwość zaprezentowania swoich spektakli na profesjonalnej scenie teatralnej.

Patronat medialny

Wraz z nowym sezonem patronem medialnym Teatru Współczesnego zostało Radio Nowy Świat – niezależna rozgłośnia internetowa, która powstała dzięki słuchaczom. Na ramówkę składają się autorskie programy muzyczne, audycje społeczno-polityczne i oczywiście kulturalne. Nie możemy doczekać się tej współpracy. Zachęcamy do słuchania, na pewno będziemy pojawiać się na antenie!

Konkurs dla reżysera(-ki), współpraca z Akademią Teatralną i poszerzenie oferty o spektakle dla młodych widzów

W programie konkursowym Dyrektora Wojciecha Malajkata zaplanowano konkurs dla reżysera(-ki) na początku drogi zawodowej oraz współpracę z Akademią Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie polegającą m.in. na umożliwieniu dalszej eksploatacji spektakli studenckich na scenach Teatru Współczesnego. Podtrzymujemy chęć zrealizowania tych inicjatyw, jednak będzie to uzależnione od pozyskania przez Teatr dodatkowych środków finansowych, o które będziemy się ubiegać w trakcie sezonu składając wnioski w programach ministerialnych.

W zależności od możliwości budżetowych planujemy także poszerzenie oferty Teatru Współczesnego o spektakle skierowane do młodego widza. To dla nas szczególnie istotna kwestia, bowiem jesteśmy przekonani, że im wcześniej zainteresujemy dzieci sztuką, tym większa szansa, że wrócą one do teatru jako dorośli. Chcemy aby nasz Teatr aktywnie uczestniczył w wychowaniu obywatelskim, wspierał w edukacji, kształtował humanistyczne wartości i uczył krytycznego myślenia.

Inwestycje i remonty

Istotne zmiany w Teatrze Współczesnym dotyczą nie tylko programu artystycznego, ale także obu budynków i szeroko pojętej infrastruktury – remonty i modernizacje są niezbędne, by usprawnić i rozwijać działalność instytucji. Od początku sezonu trwają intensywne porządki pomieszczeń biurowych i magazynów rekwizytów i dekoracji scenicznych. Z siedziby przy Mokotowskiej i magazynów w Falentach wyjechało już 26 kontenerów śmieci. A to jeszcze nie koniec naszej pracy…

Jeszcze latem pod okiem obecnej Zastępczyni Dyrektora ds. administracyjnych odbył się remont konstrukcji dachu i wymiana systemu podestów scenicznych wraz z krzesłami na widowni Sceny

w Baraku. Wykonaliśmy także prace remontowe polegające na reperacji nawierzchni asfaltowej teatralnego zaplecza. Trwają remonty pomieszczeń biurowych i socjalnych oraz remont drzwi wejściowych do głównego budynku. We współpracy z Zarządem Gospodarowania Nieruchomościami w Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy planowane jest doposażenie budynku Teatru Współczesnego w podnośnik zewnętrzny towarowy dla transportu dekoracji scenicznych oraz dźwig osobowy, który jest szczególnie   istotny   w kontekście   umożliwienia   korzystania   z oferty   Teatru   przez   osoby z niepełnosprawnościami. Również we współpracy z Zarządem Gospodarowania Nieruchomościami w planach mamy adaptację lokali mieszkalnych na biura, które po wykonaniu remontu zostaną przekazane Teatrowi do użytkowania. Planujemy również modernizację infrastruktury wewnętrznej Teatru – zwłaszcza w zakresie Dużej Sceny i jej wyposażenia oraz instalacji powiązanych. Złożyliśmy wniosek o możliwość zrealizowania zakupów inwestycyjnych dotyczących doposażenia obu scen w nowe urządzenia z zakresu realizacji projekcji multimedialnych, systemu oświetlenia scenicznego oraz elektroakustyki. Planujemy zainstalowanie nowoczesnego systemu reklamy przy wejściu głównym do Teatru a także zmianę wizerunku budynku Sceny w Baraku. O postępach naszych planów inwestycyjnych a także o nowych projektach będziemy Państwa informować na bieżąco.

Projekty realizowane dzięki dofinansowaniu z KPO

Dzięki dofinansowaniu, które otrzymaliśmy z Krajowego Planu Odbudowy uda nam się zrealizować dwa bardzo ważne przedsięwzięcia, które wpisują się w plany poszerzenia grona naszych Widzów i unowocześniania środków komunikacji. Do końca roku zrealizujemy siedem nowych trailerów naszych spektakli oraz przeprowadzimy konkurs na projekt graficzny i funkcjonalny nowej strony internetowej naszego Teatru. Umożliwi to stworzenie strony która będzie nowoczesna, intuicyjna, łatwa w obsłudze i dostosowana do potrzeb różnych grup odbiorców, a ponadto będzie uwzględniała nową identyfikację wizualną Teatru.

fot. proj. Wojciech Stefaniak

Nowa identyfikacja wizualna

W nowym sezonie chcielibyśmy zaprezentować Państwu nową identyfikację wizualną, której autorem jest Wojciech Stefaniak. Nowe logo nawiązuje do tradycji i logotypów funkcjonujących od początku istnienia Teatru, a jednocześnie jest nowoczesne i daje wiele możliwości interpretacyjnych.

Nowe logo Teatru Współczesnego w Warszawie tak naprawdę jest tylko restailingiem graficznym i znaczeniowym znaku, z którym teatr jest kojarzony od czasów dyrekcji Erwina Axera. W latach osiemdziesiątych XX wieku do określonego kroju pisma dołączono symbol kurtyny teatralnej, która zdefiniowała przynależność znaku do działalności instytucji, którą znak reprezentował. Po latach udanego funkcjonowaniapoprzednie logo w ostatnim czasie nie wytrzymało zmian świadomościowych, kulturowych czy estetycznych Widzów. Teraz monochromatyczna, statyczna kurtyna zmieniła się w nowoczesną, pełną barw, różnorodności i możliwości interpretacyjnych formę graficzną. Wprowadzenie bogatej gamy kolorystycznej utożsamiło nazwę teatru z jego misją i planami repertuarowymi na najbliższe lata pod dyrekcją Wojciecha Malajkata i Marcina Hycnara. Radość, optymizm i swego rodzaju magiczny realizm są kierunkami, które ma symbolizować nowe logo teatru. Wielobarwna kurtyna, oprócz czysto teatralnych skojarzeń, symbolizuje: duchowość, kreatywność, różnorodność, nadzieję i tolerancję. Jednocześnie stanowi pomost pomiędzy tym, co ludzkie a tym, co stanowi o „cudzie” teatru. Chcę by obecna forma logo była mostem łączącym najlepsze tradycje i sukcesy Teatru ze współczesnymi realizacjami i oczekiwaniami Widzów. Bazowa forma logotypu pozwala również na wiele możliwości kreatywnych przekształceń plastycznych i znaczeniowych w celu uzyskania określonego przekazu dotyczącego działań tożsamościowych, kulturotwórczych czy marketingowych. Zmiana logo nie jest rewolucją, a ewolucją w budowaniu wizerunku teatru, który od 75 lat zawsze był i jest Współczesnym.

Wojciech Stefaniak

Źródło:

wspolczesny.pl
Link do źródła

Wątki tematyczne