EN

1.10.2021, 11:11 Wersja do druku

Warszawa. Lech Dzierżanowski zastępcą dyrektora Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca ds. muzycznych

Pianista, doświadczony menadżer od 1 października pokieruje Departamentem Muzyki NIMiT. Lech Dzierżanowski będzie jedną z trzech osób stojących na czele tej instytucji. Od kwietnia 2020 roku dyrektorem Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca jest Katarzyna Meissner, natomiast dr hab. Aleksandra Dziurosz prof. ucz. już od 2018 roku pełni funkcję zastępcy dyrektora Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca ds. tanecznych.

fot. Wojciech Grzędziński/ NIMiT

– W tym wyjątkowym dniu, który jest świętem muzyki, mam przyjemność poinformować o powołaniu pana Lecha Dzierżanowskiego na stanowisko zastępcy dyrektora Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, który będzie kierować Departamentem Muzyki – mówi Katarzyna Meissner, dyrektor Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca. – Od teraz to właśnie pod jego programową ręką będą rozwijać się takie strategiczne działania muzyczne Instytutu jak Międzynarodowy Konkurs Muzyki Polskiej, Nagroda im. Oskara Kolberga „Za zasługi dla kultury ludowej” czy programy własne, m.in. Scena Muzyki Polskiej oraz Dyrygent-Rezydent.

Międzynarodowy Dzień Muzyki, ustanowiony w 1975 roku z inicjatywy Yehudiego Menuhina, ówczesnego prezydenta Międzynarodowej Rady Muzyki przy UNESCO. Jak pisze Jadwiga Rappe, wybitna polska śpiewaczka, w przesłaniu przygotowanym specjalnie z tej okazji dla Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca: „Dźwięki towarzyszą nam przez całe życie… Piękno dźwięku jest kategorią tak umowną, tak zależną od chwili, potrzeby, wyobrażenia i celu! Kojąca melodia głosu matki dla dziecka, ale i, irytujący często, płacz niemowlęcia; odgłosy zwierząt, dla zgłodniałego nawet apetyczne „pyrkotanie” potrawy w garnku czy skwierczenie bekonu na patelni; nocne, złowieszcze pohukiwanie ptaków, ale i śpiew słowika; szmer deszczu w zacisznym domu, ale i budzący grozę odgłos burzy; niesamowite dźwięki bębnów w hiszpańskich obrzędach Wielkiego Tygodnia i werble wojenne; szept, krzyk ze wszystkimi odcieniami. No i wreszcie piękno doskonałe – cudowne kompozycje, w których zanurzamy się bez reszty, chłonąc arcydzieła wszystkich epok muzycznych”.

I to właśnie nowy Dyrektor Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca swoją miłością do tych cudownych kompozycji i pasją do muzyki próbuje zarazić szeroką publiczność już od wielu lat. To pianista o menadżer. Ukończył Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie w klasie fortepianu Andrzeja Stefańskiego (1984). Był laureatem Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, występował w filharmoniach w Poznaniu, Gdańsku, Wrocławiu i Jeleniej Górze. Nagrywał m.in. dla Polskiego Radia, TVP oraz Polskich Nagrań. Od 2019 współpracuje z naszym Instytutem przy projekcie Polski Impresariat Muzyczny. Wcześniej współpracował m.in. z Filharmonią Narodową jako kierownik Działu Promocji czy Filharmonią Łódzką im. Artura Rubinsteina pełniąc rolę dyrektora ds. promocji, dyrektora naczelnego i artystycznego oraz zastępcy dyrektora ds. artystycznych. Szereg działań i projektów stworzył z wieloma organizacjami pozarządowymi, m.in. z: Fundacją Piąta Esencja, Fundacją Concert Spirituels, Fundacją Kultury Polskiej, Związkiem Kompozytorów Polskich, Fundacją Uniwersytetu Warszawskiego. Jest współautorem wydawnictw tradycyjnych i multimedialnych poświęconych m.in. Witoldowi Lutosławskiemu, Karolowi Szymanowskiemu czy Andrzejowi Panufnikowi. Od wielu lat zajmuje się popularyzacją dorobku Romana Palestra  – w tym roku nakładem PWM wydał monografię tego kompozytora. I to właśnie „za podjęcie wielu inicjatyw wydawniczych i koncertowych, które skutecznie przywracają osobę i muzykę Romana Palestra do życia muzycznego” otrzymał w tym roku Nagrodę Honorową Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich.

Narodowy Instytut Muzyki i Tańca to państwowa instytucja kultury, której misją jest działalność na rzecz rozwoju polskiej kultury muzycznej i tanecznej.

Przedmiotem działań Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca są: rozwój i profesjonalizacja środowiska muzycznego i tanecznego, edukacja muzyczna i taneczna, rozwój infrastruktury i badań naukowych w zakresie muzyki i tańca, edukacja kulturalna oraz zwiększanie zainteresowania sztuką muzyki i tańca, ochrona i promocja dziedzictwa kulturowego w Polsce i zagranicą.

Narodowy Instytut Muzyki i Tańca zajmuje się także wsparciem działań na rzecz zachowania, przekazu, kontynuacji i rozwoju kultury tradycyjnej oraz włączaniem do nurtu kultury i sztuki artystów i artystek z niepełnosprawnością.

Instytut Muzyki i Tańca został powołany 1 października 2010 roku przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 12 maja 2021 roku przekształcił się w Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Źródło:

Materiał nadesłany