Instytut Teatralny zaprasza osoby producenckie – posiadające doświadczenie w realizacji projektów i produkcji międzynarodowych z obszaru teatru i sztuk performatywnych lub chcących rozwijać się w tym kierunku – do udziału w seminariach o współpracy zagranicznej, spotkaniach sieciujących oraz psychologicznych superwizjach zawodowych.
Focus na zawody producenckie zakłada realizację części postulatów sformułowanych w raporcie „Osoby producenckie jako centralne postaci w ekosystemie teatru i sztuk performatywnych”, wydanym w maju tego roku przez Instytut Teatralny. Jednym ze wskazań raportu jest uznanie zawodów producenckich jako kluczowych w procesach produkcji wydarzeń i projektów teatralnych oraz rekomendacja objęcia osób wykonujących te zawody systemowymi strategiami zapobiegania wypaleniu zawodowemu. Program oferuje miejsce na wspólną refleksję nad zagadnieniami aktualnie podejmowanymi w obszarze międzynarodowych polityk kulturalnych, w tym dotyczących zrównoważonej produkcji, ekologii czy współpracy regionalnej, ma też na celu zmapowanie potrzeb i obszarów zainteresowania producentek i producentów pracujących międzynarodowo lub chcących rozwinąć intensywniej międzynarodowe projekty i eksploatacje spektakli.
Celem Focusu na zawody producenckie jest działanie na rzecz budowania partnerskich relacji w ekosystemie teatru i sztuk performatywnych poprzez ofertę skierowaną do tej grupy zawodowej; zmiana kultury pracy i uznanie wagi zawodów producenckich w obszarze teatru; przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu oraz wsparcie współpracy międzynarodowej i dobrych praktyk.
Terminarz wydarzeń:
do 6 października – nabór do udziału w programie (zob. formularz zgłoszeniowy)
do 14 października – ogłoszenie wyników naboru na stronie Instytutu
między 15 października a 15 grudnia – indywidualne superwizje zawodowe (limit: 10 miejsc)
30 października – seminarium #1 z Janą Grünewald (limit: 20 miejsc)
10 listopada – seminarium #2 z Noémie Delfgou (limit: 20 miejsc)
W programie dostępne są:
1. Superwizje zawodowe
W ramach indywidualnych konsultacji 10 producentów i producentek będzie miało możliwość od 15 października do 15 grudnia 2025 roku zrealizować trzy indywidualne spotkania z jedną z dwóch wybranych przez Instytut psycholożek, pracujących w obszarze wsparcia rozwoju zawodowego, Justyną Józefowicz lub Agnieszką Wróblewską.
Zakres superwizji określony zostanie indywidualnie na pierwszym spotkaniu i dotyczyć będzie obszarów, które dana osoba uzna za najpotrzebniejsze – refleksji na temat tego, w jaki sposób pracuję, jak tworzę relacje zawodowe, jak ustanawiam granice; o co mogę zadbać w codziennej pracy np. w kontekście relacji ze współpracowniczkami i współpracownikami, ze sobą; jak decyduję o podejmowaniu wyzwań zawodowych, jak określam prowadzące mnie wartości; tematem może być również asertywność czy budowanie relacji producent/ka – artyści, grantodawcy, inne osoby lub podmioty. Celem spotkań indywidualnych jest:
– umożliwienie refleksji zawodowej osobom producenckim;
– wzmacnianie samoświadomości zawodowej;
– podnoszenie rezyliencji zawodowej przez regularną praktykę przyglądania się prowadzonym działaniom i projektom.
Udział w superwizjach jest nieodpłatny, wymaga jednak zobowiązania się do udziału w dwóch seminariach realizowanych 30.10 i 10.11.2025 roku, które odbędą się stacjonarnie w Instytucie Teatralnym przy ul. Jazdów 1 w Warszawie (więcej informacji poniżej).
Okres na realizację superwizji: 15 października – 15 grudnia 2025.
Osoby zainteresowane udziałem proszone są o wypełnienie formularza zgłoszeniowego.
Spotkania mogą odbywać się online lub stacjonarnie w Warszawie (w miejscach podanych przez prowadzące). Na terminy superwizji osoby zakwalifikowane będą umawiać się indywidualnie z prowadzącymi. Przed przystąpieniem do superwizji podpisana zostanie umowa [zobacz wzór]. Superwizje są możliwe tylko w języku polskim. Więcej informacji o dostępności czasowej psycholożek podano w formularzu.
Limit osób: 10.
dr Justyna Józefowicz – psycholożka, trenerka, mediatorka, ekspertka ds. pracy metodą projektu, wykładowczyni akademicka (SWPS, Uniwersytet Dolnośląski). Absolwentka Szkoły Trenerów Biznesu TROP oraz PwC Business Coaching Diploma. Doradczyni strategiczna i konsultantka firm, instytucji i organizacji społecznych. Szefowa Wydziału Promocji Zdrowia, Profilaktyki i Wychowania ORE, mentorka Early Warning Europe PARP. Wcześniej członkini Zarządu Fundacji SYNAPSIS, menedżerka Creative Communication Cluster oraz szefowa rozwoju EFC. Autorka strategii rozwoju, współautorka podręczników, w tym „Metoda projektu. Podręcznik”. Wspiera liderów i liderki w pracy nad rozwojem indywidualnym i instytucjonalnym, strategią, wprowadzaniem zmiany i radzeniem sobie w sytuacjach kryzysowych. Więcej informacji: justynajozefowicz.pl
Agnieszka Wróblewska – psycholożka, dyplomowana psychoterapeutka, superwizorka, facylitatorka International Association of Process Work Practitioners. Współtwórczyni Akademii Psychologii Głębokiego Dialogu. Zajmuje się konsultacjami dla firm, instytucji kultury i organizacji pozarządowych, również w obszarze rozwiązywania konfliktów. W latach 2015–2016 prowadziła warsztaty i szkolenia dla aktywistek i aktywistów w Ukrainie. W 2017 realizowała projekt wspierający liderki i liderów lokalnych w Gruzji. Od 2020 współpracuje z fundacją RegenerAkcja. Miejsce dla zmęczonych aktywistek i aktywistów w ramach wspierania osób zaangażowanych w różne obszary aktywizmu, koncentrując się na kwestiach wypalenia i zawodowych nadużyć. Interesuje się psychologią działań twórczych, adaptuje techniki psychologii i antropologii do budowania postaci przez aktorów. Monodram „SAM” Przemysława Wasilkowskiego, do którego prowadziła prace warsztatowe zdobył I nagrodę na Festiwalu SzekspirOFF. W ramach projektów badawczych zrealizowała 3 spektakle z teatrem tańca Bretoncaffe. Współtworzyła projekt „Parlament zwykłych ludzi” z Michałem Zadarą i Elizą Durka. Prowadziła konsultacje z aktorami występującymi w dokumencie w reż. Alexa Baczyńskiego-Jenkis. Więcej informacji: https://akademiapop.org/zespol/agnieszka-wroblewska/.
2. Seminaria i turnusy, czyli zawodowe spotkania sieciujące
Formuła seminarium zakłada wykład wprowadzający wygłoszony przez zaproszoną ekspertkę międzynarodową. Druga część spotkania poświęcona będzie wspólnej rozmowy zgromadzonych osób uczestniczących na temat pracy międzynarodowej i związanych z nią potrzeb i obszarów rozwoju. Wiedza pozyskana przez nas podczas seminariów przyczyni się również do lepszego zaplanowania działań na rzecz producentów i producentek w przyszłości.
W seminarium można uczestniczyć bez zgłaszania się do udziału w superwizjach zawodowych.
Seminarium #1 – 30.10.2025 w godz. 11.00–14.00
Exploring the Values and Challenges of Producers’ Networks
/ Odkrywanie wartości i wyzwań producenckiego sieciowania się
Czerpiąc ze swojej wieloletniej współpracy z Dachverband Tanz Deutschland, Jana Grünewald podzieli się doświadczeniem z tworzenia i wspierania przestrzeni rozwojowych dla osób producenckich, umożliwiających sieciowanie się, wymianę wiedzy i praktykę wzajemnego wzmacniania. Z perspektywy nie producentki, ale superwizorki nieformalnej niemieckiej sieci producenckiej InfoPlus, współzałożycielki europejskiej sieci PAMPA i sojuszniczki produktionsbande, zastanowi się nad szczególnymi wartościami jakie przynoszą sieci i sieciowanie w obszarze kultury. Wraz z uczestniczkami i uczestnikami przyjrzy się korzyściom i wyzwaniom związanym z budowaniem, utrzymywaniem i angażowaniem się w tego typu struktury, a także ich potencjałowi we wspieraniu codziennej pracy i rozwoju zawodowego. Podczas wspólnej rozmowie w trakcie spotkania będziemy mieli okazję przedyskutować jakie są wartości i wyzwania związane z (międzynarodowym) sieciowaniem się czy uczeniem się od siebie nawzajem (peer-to-peer learning), podążając za potrzebami osób uczestniczących w spotkaniu.
Jana Grünewald – od 2013 roku pracuje w Dachverband Tanz Deutschland (German Dance Association), gdzie współzarządza programem grantowym Kreativ-Transfer (wspierającym międzynarodowe działania networkingowe oraz działającym na rzecz widoczności osób twórczych, pracujących w obszarze sztuk performatywnych, sztuk wizualnych i gier), a także opiekuje się nieformalną niemiecką siecią producencką InfoPlus oraz ogólnoeuropejską siecią PAMPA (Producers, Agents, Managers in the Performing Arts). Od 2015 do maja 2023 była członkinią zespołu touring artists – serwisu informacyjno-doradczego dla artystek i artystów oraz osób pracujących w sektorze kultury międzynarodowo. W latach 2013–2016 pracowała w klubie Sisyphos, zajmując się menedżmentem artystycznym i księgowością. Jana jest absolwentką Codarts (licencjat w dziedzinie tańca) oraz Humboldt-Universität w Berlinie (licencja z dziedziny nauk społecznych). Jest mamą 1,5-rocznego dziecka.
Po seminarium zapraszamy do udziału w „turnusie”, czyli luźnym spotkaniu w kawiarni i ogrodzie Instytutu. Siedzisz, spacerujesz, rozmawiasz bądź prowadzisz indywidualną refleksję. Ta mini-rezydencja wytchnieniowa odbędzie się w godz. 14:00–15:00 – dajmy sobie czas na twórcze i świadome robienie tego-co-nas-wspiera. Instytut zapewni poczęstunek towarzyszący tym aktywnościom.
Udział w seminarium jest nieodpłatny – spotkanie odbędzie się stacjonarnie w Instytucie Teatralnym przy ul. Jazdów 1 w Warszawie.
Seminarium odbędzie się w języku angielskim – udział w nim zakłada znajomość tego języka w stopniu komunikatywnym.
Osoby zainteresowane udziałem proszone są o wypełnienie formularza.
Limit osób: 20.
Seminarium #2 – 10.11.2025 w godz. 11.00–14.00
Why, where & how to present artistic work?
An exchange meeting on (inter)national distribution
/ Po co, gdzie & jak prezentować twórczość artystyczną? Rozmowa o (między)narodowej dystrybucji
Gościnią drugiego seminarium będzie Noémie Delfgou z sieci Reso – Dance Network Switzerland. Wygłosi wykład na temat dystrybucji międzynarodowej, zwłaszcza w kontekście Europy Zachodniej. Wprowadzi również swoje doświadczenie z oddolnego sieciowania się szwajcarskich producentów i producentek sztuk performatywnych, co w drugiej połowie spotkania poddamy dyskusji i krytycznej refleksji. Zbierzemy także potrzeby osób pracujących międzynarodowo w temacie dystrybucji i eksploatacji spektakli.
Przed seminarium ukaże się publikacja pt. „Distribution Handbook for Emerging Performing Arts Professionals. Everything You Always Wanted to Know About Distribution (But Were Afraid to Ask)” wydana przez Reso, która będzie wprowadzeniem do rozmowy. Instytut jest partnerem merytorycznym publikacji i przygotowuje jej polską wersję językową. Więcej informacji – wkrótce w Aktualnościach na stronie Instytutu.
Noémie Delfgou – dyrektorka programowa Reso – Dance Network Switzerland. Ukończyła teatrologię oraz germanistykę w Bernie i Tel Awiwie. W latach 2013–2015 pracowała w Instytucie Goethego w Monachium w dziale teatru i tańca. W latach 2015–2019 była członkinią jury tanecznego przy urzędzie miasta Monachium, a w latach 2017–2023 zasiadała w komisji ds. tańca przy urzędzie miasta Zurych. Od 2015 roku pełni funkcję dyrektorki programowej w Reso, gdzie kieruje programami Swiss Dance Days, Forum Tanz, Event Fund oraz Performing Arts Managers. Oprócz pracy w Reso działa także jako facylitatorka i superwizorka oraz angażuje się w rozwój sieci art&care.
Po seminarium zapraszamy do udziału w „turnusie”, czyli luźnym spotkaniu w kawiarni i ogrodzie Instytutu. Siedzisz, spacerujesz, rozmawiasz bądź prowadzisz indywidualną refleksję. Ta mini-rezydencja wytchnieniowa odbędzie się w godz. 14.00–15.00 – dajmy sobie czas na twórcze i świadome robienie tego-co-nas-wspiera. Instytut zapewni poczęstunek towarzyszący tym aktywnościom.
Udział w seminarium i spotkaniu po nim jest nieodpłatny – wydarzenia odbędą się stacjonarnie w Instytucie Teatralnym przy ul. Jazdów 1 w Warszawie.
Seminarium odbędzie się w języku angielskim – udział w nim zakłada znajomość tego języka w stopniu komunikatywnym.
Osoby zainteresowane udziałem proszone są o wypełnienie formularza.
Przewidziany jest zwrot kosztów dojazdu (tylko dla osób niekorzystających z superwizji zawodowych).
Limit osób: 20.
3. Jak się zgłosić?
Do 6 października wypełnij formularz zgłoszeniowy.
Kryteria wyboru osób do udziału w superwizjach zawodowych.
Ocenie podlegać będą:
- doświadczenie we współpracy międzynarodowej (wymagany jest udział w procesie produkcyjnym minimum 3 międzynarodowych projektów lub spektakli) – na podstawie załączonego CV i listu motywacyjnego – 0-36 pkt.;
- motywacja do wzięcia udziału w superwizjach – na podstawie uzasadnienia motywacji zawartego w formularzu zgłoszeniowym – 0-12 pkt.
Kryteria wyboru osób do udziału w seminariach.
Ocenie podlegać będą:
- doświadczenie we współpracy międzynarodowej i/lub w realizacji projektów krajowych z obszaru sztuk performatywnych (udział w procesie produkcyjnym minimum 3 projektów lub spektakli). Wykazane doświadczenie umożliwi wniesienie know-how do dyskusji z międzynarodowymi gościniami – na podstawie załączonego CV i listu motywacyjnego – 0-36 pkt.;
- Instytut otwiera możliwość do zakwalifikowania osób bez doświadczenia międzynarodowej produkcji, ale chcących rozwijać się w tym obszarze.
- motywacja do wzięcia udziału w projekcie – na podstawie uzasadnienia motywacji zawartego w formularzu zgłoszeniowym – 0-12 pkt.
Chcąc zapewnić dostęp do programu osobom pracujących na co dzień w różnorodnych strukturach organizacyjnych i środowiskach zawodowych, Instytut zapewni tzw. minimalną liczbę miejsc dla osób ze środowisk niezależnych (7 miejsc) i z teatrów instytucjonalnych (5 miejsc). W zależności od dynamiki zgłoszeń miejsca te mogą nie zostać zapełnione lub przekroczą określoną minimalną liczbę.
Skład komisji wybierającej: Karolina Dziełak-Żakowska, Anna Galas-Kosil, Krystyna Mogilnicka (Instytut Teatralny), Małgorzata Rapacz (Instytut Adama Mickiewicza).
Q&A
1. Nie nazywam siebie producentem teatralnym czy producentką teatralną, ale myślę, że wykonuję tę pracę – czy możecie wyjaśnić co rozumiecie pod hasłem „zawody producenckie” i dla kogo jest ten nabór?
Nabór skierowany jest do osób, które wykonują pracę produkcyjną i koordynacyjną w obszarze teatru i sztuk performatywnych, w której dużym komponentem jest współpraca międzynarodowa. Mogą pracować niezależnie, w organizacji pozarządowej lub w instytucji, teatrze, domu kultury, na uczelni czy w innym miejscu lub prowadzić własną firmę. Aby dowiedzieć się więcej na temat tego, jak rozumiemy zawody produkcyjne – odsyłamy do wstępu do publikacji dostępnej nieodpłatnie na stronie.
2. Mam niewielkie doświadczenie we współpracy międzynarodowej, ale interesuje mnie rozwój w tym obszarze – czy mogę się zgłosić?
Tak. Kilka miejsc na seminariach przewidzianych jest dla osób, które interesuje rozwój w tym obszarze. Jeśli chodzi o superwizje zawodowe – są one skierowane do osób, które już pracują lub pracowały międzynarodowo. Osoby te mogą oczywiście łączyć te działania z aktywnością zawodową w Polsce.
3. Chciałabym wziąć udział, ale mam specjalne potrzeby – na jakie wsparcie mogę liczyć?
Napisz do nas indywidualnie, albo uzupełnij odpowiednie informacje w formularzu.
4. Czy mogę wziąć udział tylko w superwizjach zawodowych?
Nie. Zależy nam na tym, by osoby, które zgłaszają się do udziału w superwizjach zawodowych, wzięły też udział w obu seminariach.
5. Czy mogę wziąć udział tylko w jednym seminarium?
Tak, możesz wziąć udział w jednym seminarium lub dwóch i nie uczestniczyć w superwizjach zawodowych. Zapraszamy do zgłoszenia.
6. Czy mogę liczyć na zwrot kosztów podróży?
Tak, choć budżet na zwrot kosztów podróży jest ograniczony. Każda prośba (uzupełniona w formularzu) zostanie rozpatrzona indywidualnie. Zwrot kosztów podróży nie dotyczy osób biorących udział w superwizjach zawodowych. Superwizje są dostępne nieodpłatnie i wkład w przejazdy jest inwestycją osób zgłaszających się do tych działań rozwojowych.
7. Nie mogę wziąć udziału, ale jestem żywo zainteresowana/y otrzymywaniem informacji o działaniach Instytutu na rzecz osób producenckich – jak mogę być z wami w kontakcie?
My też jesteśmy zainteresowane kontaktem z Tobą – wypełnij proszę [ten formularz].
8. Do kiedy dowiem się, czy zostałam zakwalifikowana/zostałem zakwalifikowany?
Wyniki naboru zostaną podane indywidualnie w mailach i na stronie Instytutu do 14 października.
9. Mam inne pytania – komu mogę je zadać?
Zapraszamy do kontaktu z Karoliną Dziełak-Żakowską ([email protected]).