EN

3.09.2021, 13:10 Wersja do druku

Warszawa. Festiwal Nowa Europa. Inne spojrzenia w Nowym Teatrze

Wkrótce w Nowym Teatrze odbędzie się nowa odsłona Festiwalu Nowa Europa. W tym roku od września do grudnia 2021 zaprezentowane zostaną spektakle Doris Uhlich, Giselle Vienne, Florentiny Holzinger i Cherish Menzo – wielkich osobowości współczesnej sceny performatywnej. Pierwszy spektakl już 17 września.

fot. mat. teatru

Doris Uhlich „Habitat/Warszawa (pandemic version)” 17-18 września nowyteatr.org

Gisèle Vienne „L'ETANG” 14-15 października

Florentina Holzinger „TANZ” 19-20 listopada

Cherish Menzo „Jezebel” 17-18 grudnia

Teatr nie trwa w jednej, stałej formie, ma raczej cechy czasownika – służy do nazwania czynności i stanów. Może właśnie dlatego kryzysy są dobre dla teatru, bo po rozpoznaniu impasu, podejmuje próby jego przekroczenia.

W tym roku Festiwal Nowa Europa chce stać się przestrzenią, w której jedyną zasadą jest brak zasad, a perspektywą – różnorodność. Próbujemy zmierzyć się ze spojrzeniem – z pozycją, z której się wypowiadamy, ze względu na którą coś wydaje nam się zastane, na zawsze określone.

Odmawiamy sobie prawa do stawiania jednoznacznych diagnoz, do formułowania znaczeń i oddajemy głos Artystkom. Ich różnorodne narracje to próba rozmycia wyraźnie postawionych granic i definicji dotyczących doświadczenia kobiecej tożsamości. Wierzymy, że wymiana spojrzeń, inna optyka i perspektywa pozwalają na prowadzenie rozmowy, na głębsze i bogatsze doświadczanie rzeczywistości.

Efemeryczności i festiwalizacji życia kulturalnego przeciwstawiamy festiwal w formule on going, trwający cały sezon. Zależy nam, żeby pokazy nie miały charakteru krótkotrwałego wydarzenia, ale stały się regularną praktyką spotkania z ważnymi twórcami teatru europejskiego i światowego.

Zapraszamy do wspólnego doświadczania, odkrywania i zderzania ze sobą różnorodnych, innych spojrzeń, do debat i sporów.

Karolina Ochab / Joanna Nuckowska / Piotr Gruszczyński / Olga Drygas

Festiwal Nowa Europa. Inne spojrzenia jest finansowany przez Miasto Stołeczne Warszawa.

Festiwalowi towarzyszy przegląd działań z dziedziny sztuk wizualnych, w których każda odsłona koresponduje z kolejnym spektaklem Nowej Europy. Kuratorem tych działań jest Michał Grzegorzek. Zmysłem przewodnim jest zapach. W ramach „Mój zapach jest zapachem kobiety” od września do grudnia pokażemy prace Ewy Partum, Agnieszki Brzeżańskiej, Rock AngelZ, Dominiki Olszowy.

fot. Alexi Pelekanos

Doris Uhlich „Habitat/Warszawa (pandemic version)”
Pierwszy spektakl Festiwalu
17-18 września

W spektaklu HABITAT słyszymy plaśnięcia i wibracje nagich ciał, ścierających się ze sobą przy dźwiękach abstrakcyjnego techno. Miejsce, gdzie ciała mogą dotykać się nawzajem, swobodnie wchodzić ze sobą w interakcje i razem oddychać, w perspektywie panującej obecnie pandemii, wydaje się daleką od zrealizowania utopią. Doris Uhlich postanawia jednak podjąć wyzwanie i znaleźć sposób, w jaki ta utopia mogłaby funkcjonować w czasach Covid-19.

Co oznacza niemożliwość fizycznej bliskości? Jakiego rodzaju energia, pragnienia, melancholia, a może nawet przyjemność i ulga mogły zrodzić się jako rezultat utrzymywania fizycznego dystansu? Także wtedy, kiedy pozostają społecznie oddaleni, performerzy świętują to, co ich różni, poprzez jedność. Ich ciała poszukują prawdziwego doświadczenia wspólnotowości i stwarzają okazję do połączenia się i dzielenia się energią.

HABITAT pozostaje bezwstydnym hymnem na temat nagiego ciała, który wykracza poza normatywne ideały piękna oraz schematy obecne w kulturze. Ciało nie zostaje sprowadzane do roli fetyszyzowanego obiektu. Zetkniemy się z nim w jego materialności, a tym samym zostanie ono ukazane w całej swojej okazałości, masie i kruchości. HABITAT w wersji pandemicznej w swojej formie nie tylko stosuje się do obostrzeń związanych z Covid-19, ale traktuje je jako punkt wyjścia do znalezienia nowych sposobów nawiązania kontaktu.

Doris Uhlich (Austria, 1977) tworzy swoje własne projekty od 2006 roku. Wiele z jej spektakli koncentruje się na badaniu ideałów piękna i standardowej percepcji obrazu ciała. Znana ze swojej "filozofii ciała", używa nagości wolnej od ideologii i prowokacji oraz bada fizyczne i przestrzenne granice wyjścia energii. Muzyka, szczególnie elektroniczna muzyka techno, odgrywa kluczową rolę w jej poszukiwaniach. Artystka została uhonorowana wieloma nagrodami m.in. Nestroy czy Nagrodą Publiczności na Our Stage Festival w Dreźnie.

Koncepcja i choreografia: Doris Uhlich
Występują: Hugo Le Brigand, Toni Brucker, Ute Frederich, Luise Kostopoulos, Klaus Lengefeld, Ann Muller, Jong Sung Myung, Thomas Richter, Vera Rosner-Nógel, Hannah Sampé, Saeed Asad Sangabi, Mim Schneider, Maria Tepper

DJ: Boris Kopeinig
Reżyseria światła: Sergio Pessanha
Body Tanks: Proper Space (Juliette Collas, Zarah Brandl)
Szycie: Mick Hennig
Produkcja: Margot Wehinger

Koprodukcja: Tanzquartier Wien, Münchner KammerspieleTanzfestival Rhein-Main (Künstlerhaus Mousonturm/ Frankfurt a. M. and Hessisches Staatsballett in the frame of Tanzplattform Rhein-Main) and insert Tanz und Performance GmbH

bilety.nowyteatr.org

nowyteatr.org

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne