EN

14.10.2024, 10:48 Wersja do druku

Warszawa. Dwa spektakle z Argentyny w Teatrze Druga Strefa

Teatr Druga Strefa zaprasza na niezwykłe spotkanie z polską literaturą w wykonaniu teatru z Buenos Aires. Jakie tajemnice skrywają spektakle „Walka na mięso” i „Ferdydurke”?

Już 20 i 21 października Warszawa stanie się miejscem niezwykłego spotkania kultur. Argentyńscy artyści, zainspirowani prowokacyjnymi tekstami Witolda Gombrowicza, przeniosą nas w świat pełen pasji, absurdów i głębokich refleksji.

WALKA NA MIĘSO na podstawie PORNOGARFII Witolda Gombrowicza to mroczna opowieść o miłości, nienawiści i przetrwaniu w czasie wojny, osadzona w realiach okupowanej Polski. Spektakl, nasycony symboliką i emocjami, zadaje fundamentalne pytania o człowieczeństwo. Z kolei FERDYDURKE to pełna humoru i groteski satyra na system edukacji i konformizm. Gombrowiczowska powieść, w interpretacji argentyńskich artystów, stanie się pretekstem do refleksji nad naszą tożsamością i miejscem w świecie.

To, co wyróżnia te spektakle, to nie tylko intrygująca tematyka, ale także nowatorskie podejście do inscenizacji. Reżyser Alejandro Radawski, znany z odważnych interpretacji klasycznych dzieł, stworzył spektakle, które zarówno bawią, jak i skłaniają do głębokiej refleksji.

Nie przegap tej wyjątkowej okazji, aby odkryć nowe oblicze twórczości Gombrowicza i doświadczyć niezwykłej siły teatru.

fot. Augustina Monet

WALKA NA MIĘSO | LA PELEA DE LA CARNE | Spektakl z Argentyny

20 października, 17.00

Nasze domy tracą dusze, czując na swoich fundamentach podmuch nienawiści. Nasz kraj jest oblężony. Boimy się przyszłości. Czujemy oddech wojny na karku. Nie ma tu miejsca na romantyzm. Nikt już nie całuje nas tak, jak dawniej. Może jeszcze zdążę rozpalić ogień w naszych sercach. Może odnajdę piękno w najciemniejszym chaosie.

“Walka na mięso” to spektakl Alejandro Radawskiego, na podstawie powieści “Pornografia” Witolda Gombrowicza, który łączy elementy teatralne, filmowe (z reżyserią na żywo), muzykę Jana Sebastiana Bacha i obrazy Francisco de Goi. Historia rozgrywa się w Polsce podczas II wojny światowej. Fryderyk i Witold przybywają do wiejskiego domu swojego przyjaciela Hipolita, który ukrywa przed ruchem oporu młodego mężczyznę, dezertera. W obliczu przemocy i wojny trwa gra podglądacza połączona z kryminalną intrygą wokół dwóch morderstw. 

Kilka słów od reżysera 

Jako że mam polskie korzenie, Witold Gombrowicz zafascynował mnie już od młodości, a kiedy pracowałem dla Ambasady Polskiej w Buenos Aires, zajmując się promowaniem polskiej kultury w Argentynie, moje zainteresowanie nim jeszcze bardziej się pogłębiło. Moje zafascynowanie tą powieścią pojawiło się równocześnie z Ferdydurke, pierwszym dziełem Gombrowicza, które wyreżyserowałem. Wówczas nie byłem pewien, którą z tych dwóch sztuk wybrać, i ostatecznie zdecydowałem się na Ferdydurke. Wojna w Ukrainie, która zastała mnie w moim domu w Krakowie, sprawiła, że zdecydowałem się poruszyć temat ludzi czekających w swoich domach na przybycie najeźdźców. W Walce na mięso skupiam się właśnie na tym oczekiwaniu. Fabuła rozgrywa się w momencie, gdy Rosja i Niemcy rozrywają Polskę, atakując ją ze wschodu i zachodu. Po Międzynarodowym Festiwalu Gombrowiczowskim w Radomiu, gdzie w 2022 roku zostaliśmy entuzjastycznie przyjęci przez publiczność i zdobyliśmy nagrodę dla najlepszego zespołu teatralnego, odżyły dwie moje idee: przygotowanie spektaklu Wojna na mięso na kolejną edycję festiwalu oraz stworzenie zespołu teatralnego, który będzie wystawiał sztuki Gombrowicza. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, pod koniec 2024 roku zacznę przygotowania do mojej trzeciej sztuki opartej na twórczości Gombrowicza.

Spektakl grany w języku hiszpański z polskimi napisami.

Występują: Micaela Gaudino, Mirén Ayesa, Luciana Piccioni, Florencia Rodriguez, Natalia Duzdevic

Dramaturgia, reżyseria i scenografia: Alejandro Radawski

Operatorka kamery: Victoria Lombardo

Kostiumy: Emilse Benitez

Projekt dźwięku: Alejandro Radawski

Asystent reżysera: Luisina Ponce

Fotosy: Gretel Amherdt

Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa w ramach realizacji zadania publicznego "Teatr Druga Strefa 2024 - Premiery, Spektakle, Wydarzenia".

fot. Fede Fotografia

FERDYDURKE | Spektakl z Argentyny

21 października, 19.00

Pupa, gęba, łydka - czyli świat trzydziestoletniego Pepe, zmuszonego przez profesora Pimko do powrotu do szkoły.

Pepe, z uporem szukając swobody, próbuje walczyć o swoją wolność, prawo do bycia sobą. Wyraża swoje przekonanie, że nie jest „ani dojrzały, ani niedojrzały”, ale “taki, jaki jest”, objawiający się we „własnej i doskonale suwerennej formie, nie biorąc pod uwagę niczego poza jego własną wewnętrzną rzeczywistością”.

Spektakl Alejandro Radawskiego, na podstawie “Ferdydurke” Gombrowicza, wędruje po różnych gatunkach, poddając jednocześnie ostrej krytyce system władzy, system oświaty i metod wychowawczych. Edukacja przedstawiana jest jako pranie mózgu.

Sztuka zamyka się w jednym akcie podzielonym na dziesięć scen. Każda z nich odpowiada poszczególnym rozdziałom powieści. To szalenie absurdalna komedia grana tylko przez cztery aktorki, które wcielają się w kilkanaście różnych postaci.

Spektakl grany w języku hiszpański z polskimi napisami.

Występują: Micaela Gaudino, Mirén Ayesa, Luciana Piccioni, Florencia Rodriguez

Autor: Witold Gombrowicz

Reżyseria i dramaturgia: Alejandro Radawski

Kostiumy: Antonela Marcello

Scenografia: Marko Bregar

Foto: Sara Vega

Asystent reżysera: Natalia Duzdevic

Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa w ramach realizacji zadania publicznego "Teatr Druga Strefa 2024 - Premiery, Spektakle, Wydarzenia".

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne