Kim jest Ripp van Winkle, dokąd zamierzał wyjechać i dlaczego został zatrzymany?
Inne aktualności
- Kraków. Krzysztof Głuchowski powraca w „Komediantce” Teatru Nowego Proxima 24.04.2024 18:15
- Warszawa. Nadano imię Jerzego Wasowskiego skwerowi na ulicy Kruczej 24.04.2024 18:03
- Białystok. Dni otwarte Akademii Teatralnej 24.04.2024 17:10
- Poznań. Maj w Teatrze Wielkim 24.04.2024 16:50
- Warszawa. Bartłomiej Sienkiewicz złożył rezygnację z pełnienia funkcji szefa MKiDN 24.04.2024 16:08
- Warszawa. 15-lecie Polskiego Baletu Narodowego 24.04.2024 15:32
- Bytom. Spektakl dyplomowy IV roku studentów Wydziału Teatru Tańca 24.04.2024 14:25
- USA. Legenda Hollywood Shirley MacLaine kończy 90 lat 24.04.2024 14:23
- Warszawa. Elegia miłosno-patriotyczna na scenie Teatru Druga Strefa 24.04.2024 13:49
- Warszawa. Minister kultury powołał dr Olgę Wysocką na stanowisko dyrektora Instytutu Adama Mickiewicza 24.04.2024 13:32
- Lublin. Jest już program Nocy Kultury 2024 24.04.2024 13:13
- Poznań. Nagroda ZAiKS-u dla kolektywu Holobiont za „Mój ogon i ja” 24.04.2024 12:55
- Niemcy. Jutro premiera „Trzech sióstr” w Norymberdze 24.04.2024 12:25
- Warszawa. „Szymborska. Kropki, przecinki, papierosy” w cyklu SOLO INACZEJ w MIK 24.04.2024 10:45
Motto: „Jest to opowieść o człowieku, którego nigdy nie było;
ponieważ wymagał od siebie, by być takim,
jakim inni chcieli, by był.
Pewnego dnia, gdy przebudził się z tego koszmaru,
spostrzegł, że ludzie znają jego imię –
imię szacowne – i nie tolerują,
że żyje bez imienia.
Wsadzili go do więzienia,
skazali na bycie tym, kim był,
i zabronili przemiany.”
Dzisiaj zapraszamy spragnionych dramatu na stronę www.vod. Tvp, gdzie czeka spektakl telewizyjny z roku 1996, w reżyserii Janusza Kijowskiego. W roli Obcego Janusz Gajos... A na stronie ADiT-u można pod omówieniem sztuki zamówić plik .pdf do lektury.
Czeka nas wyjątkowa podróż z wyobraźnią Maksa Frischa
Na stacji kolejowej odjeżdża właśnie pociąg do Rymu, podróżni żegnają się, między innymi Mężczyzna odjeżdżającą Kobietę, ale jeden człowiek – Obcy zostanie zatrzymany przez Celnika (Porządkowego) i zaprowadzony na komisariat, żeby móc Go wylegitymować. Na domiar złego w przepychance do pociągu został spoliczkowany przez Obcego, który za wszelką cenę pragnie opuścić ten niesprzyjający obcym kraj…
Na komisariacie za żadną cenę nie chce zdradzić tajemnicy swego pochodzenia ani nazwiska. Woli dać się zamknąć w więzieniu, byle tylko nie ujawniać swoich danych personalnych. Niestety, system prawny państwa opiekuńczego, którego opieka przypomina raczej inwigilację państwa totalitarnego, nie przewiduje tolerowania w kraju człowieka bez nazwiska. Szybko więc instytucje państwowe odszukują tożsamość, która pasuje do nieznajomego. Są też gotowe odstąpić od egzekwowania kary za szereg wykroczeń, jakich ich zdaniem dopuścił się Obcy, byle tylko zgadzał się rejestr mieszkańców.
Okazuje się, że tajemniczy nieznajomy jest wybitnym artystą, rzeźbiarzem, któremu miasto wiele zawdzięcza, choć sami mieszkańcy przyznają, że niewiele rozumieją z jego sztuki. Decydując się na walkę o swoją indywidualność, Obcy wszczyna bunt, który staje się publiczną manifestacją niezgody. Reprezentanci władzy: Komisarz, Obrońca i Prokurator – nawet jeśli potajemnie zazdroszczą nieznajomemu ucieczki próby ucieczki poza ewidencję społeczną – stoją na straży systemu, więc nie pozwolą mu tej ucieczki kontynuować. Jak potoczą się dalsze losy podróżnika bez numeru pesel?
Sztuka ukazała się w I tomie Dramatów zebranych Maksa Frischa, ADiT, Warszawa 2016.