EN

5.06.2024, 09:28 Wersja do druku

Warszawa. 50-lecie Akademii Ruchu, tematy tabu i Zupa na Granicę, czyli czerwiec w Komunie Warszawa

W czerwcu Komuna Warsza zaprasza na 50-lecie Teatru Akademia Ruchu, „Rapeflower” Hany Umedy, „Rytuał miłosny” w reż. Daniela Kotowskiego, „Co się stało z nogą Sarah Bernhardt” w reż. Justyny Wielgus oraz na filmy, muzykę i wspólne gotowanie.

fot. mat. teatru

Festiwal Ephemera: billy woods / GERDA / Julia Plawgo

6 czerwca, godz. 19.30

W ramach piątej edycji festiwalu Ephemera na dziedzińcu Teatru Komuna Warszawa wystąpią:

• billy woods – jeden z najbardziej wyrazistych głosów rapowego undergroundu Wschodniego Wybrzeża. Znany m.in. z bezkompromisowego projektu Armand Hammer, który tworzy od 2013 z raperem Elucid, a także ze współpracy z "muzycznymi outsiderami", czyli Moor Mother, Shapednoise’m czy Kennym Segal’em;

• GERDA – czyli Jan Piasecki i Wojciech Bąkowski. 

• Julia Plawgo – tancerka i choreografka. Zaprezentuje “Zmorę” – nadnaturalną iluzję, drogę do wywodzenia koszmarnych fantazji z nieprzewidzianych ruchów i wprawiających w niepokój sytuacji.

TEATR

RAPEFLOWER, reż. Hana Umeda

8–9 czerwca, godz. 19.00

Zaczyna się niewinnie – w głębi sceny widzimy leżącą na boku tancerkę, w całości „przykrytą” projekcją pola rzepaku. Spokojnie, choć ledwo dostrzegalnie, przygląda się nam – wchodzącym do sali widzom, testując tak naszą percepcję. Po chwili odwzajemniamy więc spojrzenie, wciąż patrząc, a nie wszystko widząc. (Julia Hoczyk "Kwiat mego sekretu", "Czas kultury")

Jak uczciwie mówić o gwałcie? Jak umiejscowić własne doświadczenie pomiędzy tabuizacją a pornografizacją tego tematu? RAPEFLOWER Hany Umedy to śledztwo przeprowadzane na terenie własnego ciała. To w ciele, a nie w dyskursie, doświadczenie przemocy seksualnej — zarówno to własne, odziedziczone i wyuczone — przeplata się ze strategiami obronnymi i strategiami przetrwania. Gwałt rozumiany jako stan, a nie pojedyncze zdarzenie.

***

Zupa na Granicę to inicjatywa, która powstała w związku z kryzysem humanitarnym na granicy polsko-białoruskiej. Osoby, które chcą pomagać, gotują zupy, pasteryzują w słoikach i przekazują do punktu zbiórki w Domu Spotkań z Historią. Słoiki trafiają na Podlasie do aktywistów humanitarnych, którzy działają przy granicy.

W sobotę, 8 czerwca przygotujemy zupę marokańską, którą przekażemy na zbiórkę, i piernik multi-kulti do zjedzenia po wspólnym gotowaniu.

Będzie z nami Dorota Jędrkiewicz, jedna z administratorek grupy, która opowie o działaniach Zupy na Granicę.

Dwa tygodnie później, 22 czerwca, Szkoła Gotowania wypada w weekend letniego przesilenia. Proponujemy diabelskie mieszanie w garach, w sam raz dla czarownic. Przygotujemy coś co rozgrzewa zmysły i co zmysły chłodzi: koktajl z arbuza & chilli oraz chłodnik z mrożonych pomidorów.

Przepisy i prowadzenie: Junona Lamcha-Grynberg

WSTĘP WOLNY

***

Jubileuszowy projekt AR.50 to próba skonfrontowania doświadczeń pięciorga performerów Akademii z twórczyniami i twórcami młodszych pokoleń. Zamysł jest bezprecedensowy: na podobne działanie nie zdecydował się dotąd bodaj nikt inny z rodzimych klasyków sztuk performatywnych.

AR.50 przypomina historię (działaniom na scenie towarzyszy wystawa ze starannie wybranymi materiałami dokumentalnymi), oddaje hołd, ale i wprawia archiwum w ruch, odważnie testuje zawarte w nim możliwości. Tym samym Komuna Warszawa, powiązana z Akademią długimi relacjami przyjaźni i współpracy, po raz kolejny – jak przed laty w projekcie „RE//MIX” – sprawdza formułę „żywego archiwum” sztuk performatywnych, archiwum przywołującego przeszłość poprzez działanie, reinterpretację, reperformans.

***

20 czerwca obejrzymy „Setki bobrów” w reżyserii Mike’a Cheslika, slapstikową komedię z 2023 roku, która nawiązuje do najlepszych wzorców gatunku: Charlie Chaplin, Buster Keaton, Mel Brooks, ale ma też coś z Monty Pythona czy Looney Tunes.

A 21 czerwca  „Nosferatu – symfonia grozy” Friedricha Wilhelma Murnaua z 1922 roku. Zgodnie z tradycją kina niemego ścieżką dźwiękową będzie muzyka tworzona na żywo. Tyle że zamiast zawodowego tapera będzie grać… publiczność. Przy wejściu rozdamy wam instrumenty. 

Tydzień później zapraszamy na festiwal etiud studentów FAMU w Pradze, DFFB w Berlinie i wydziału animacji Uniwersytetu w czeskim Zlinie. Wybraliśmy te fabuły, animacje i dokumenty, które pokazują, jak młodzi filmowcy postrzegają otaczający ich świat i jak wyobrażają sobie jego przyszłość.

WSTĘP WOLNY

TEATR

Rytuał miłosny, reż. Daniel Kotowski

22 czerwca, godz. 19.00

90% głuchych dzieci ma słyszących rodziców, co oznacza, że 90% głuchych dzieci doświadcza trudności komunikacyjnych ze swoimi najbliższymi. Ja, Daniel – reżyser tego spektaklu – również zaliczam się do tej grupy. Rytuał Miłosny to opowieść o magii, która daje głos i wzmacnia poczucie bycia razem.

TEATR

Co się stało z nogą Sarah Bernhardt, reż. Justyna Wielgus

27-28 czerwca, godz. 19.00

Przypadek uszkodzonej w wyniku wypadku na scenie, utraconej i zagubionej nogi wielkiej diwy teatru Sarah Bernhardt staje się punktem wyjścia do opowieści o historiach różnych nóg, tych, które już po niej kroczą, a także tych, które cały czas czekają na swoje sceniczne entrée… Podążając za utraconą nogą Sarah Bernhardt, nogą, która jest tu protagonistką i przewodniczką, opowiadamy o trudnej miłosnej relacji między aktorem, aktorką i sceną.

Bilety na wszystkie wydarzenia dostępne są tutaj.

Działalność Teatru Komuna Warszawa wspierana jest przez m.st. Warszawa.

Źródło:

Materiał nadesłany