09.06.2015 Wersja do druku

Spowiedź świadka

"Msza za miasto Arras" Andrzeja Szczypiorskiego w adaptacji scenicznej Igora Sawina w Teatrze Narodowym w Warszawie. Pisze Tomasz Miłkowski w Przeglądzie.

To sztuka dostępna tylko mistrzom - Janusz Gajos bez pomagania sobie rekwizytem czy dźwiękiem, mając do dyspozycji tylko krzesło, na którym czasem przysiada, opowiada historię ksenofobicznej infekcji, która zawładnęła miastem Arras. Robi to po raz wtóry, tyle że 20 lat temu (rok 1994, Teatr Powszechny, reż. Krzysztof Zaleski) był ubrany w mnisie szaty, ucharakteryzowany "na starość", zasiadał w głębokim krześle. Teraz przychodzi niemal prywatnie. Jest jednym z nas, choć brzemię, które dźwiga, każe mu zrzucić ciężar ponad siły, zwierzyć się z doświadczeń, które przerastają każdego człowieka. Powieść Andrzeja Szczypiorskiego nawiązuje do wydarzeń z głębokiego średniowiecza, kiedy po klęsce zarazy i głodu jesienią 1461 r. Arras stało się widownią histerii religijnej: wzniecono prześladowania Żydów, tropiono czarownice i urojone herezje, szerzył się rozbój. Ale impulsem do jej napisania była antysemicka fala marca 1968 r. Aktor p

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Spowiedź świadka

Źródło:

Materiał nadesłany

Przegląd nr 23/01.06

Autor:

Tomasz Miłkowski

Data:

09.06.2015

Realizacje repertuarowe