EN

4.10.2021, 16:08 Wersja do druku

Słowacja. Siła śmiechu w Bratysławie

Przez ściany i fasady Kunsthalle w Bratysławie słychać masowy śmiech tysięcy kobiet i mężczyzn z całego świata. To akustyczna rzeźba zatytułowana "To jeszcze nie noc" autorstwa polskiej artystki Katarzyny Krakowiak, z którą Instytut Adama Mickiewicza współpracuje już po raz kolejny.

fot. mat. organizatora

Od 2 października na gości Kunsthalle Bratislava czeka sensoryczne doświadczenie. Praca Katarzyny Krakowiak to polifoniczny dźwiękowy spektakl, zbudowany za pomocą głośników i z wykorzystaniem akustyki budynku. Główną rolę gra w nim śmiech - dzieci i dorosłych, uczestników wirtualnych warsztatów z emisji głosu, studentów szkół artystycznych, a przede wszystkim anonimowych osób z całego świata, które odpowiedziały na ogłoszenie artystki.

„Śmiech podobnie jak inne emocje stanowi uniwersalny język, komunikat sam w sobie. Instalacja To jeszcze nie noc niesie w sobie moc pozytywnej energii, poczucie wsparcia i nadziei“ – mówi Barbara Schabowska, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza.

„Projekt dla Kunsthalle Bratislava opiera się na materiałach zebranych od nieznajomych osób, które w ten sposób stały się współtwórcami dzieła. Tym razem zamiast słów poprosiłam ich, aby podzielili się swoim śmiechem, ponieważ odnoszę wrażenie, że słowa wyczerpały już swoją moc i przestały działać“ – mówi Katarzyna Krakowiak.

Projekt nawiązuje do sposobu pracy, który Krakowiak zastosowała przy realizacji dzieła „It Begins With One Word. Choose Your Own“ (2020) w pawilonie Miesa van der Rohe w Barcelonie. Odpowiadając na sytuację pandemiczną, zaapelowała
do ludzi z całego świata o jedno słowo, które jest dla nich ważne i za które chcieliby wziąć odpowiedzialność. Z nadesłanych nagrań słów stworzyła kompozycję polifoniczną, strukturę łączącą architekturę i język.

„W Bratysławie Katarzyna Krakowiak stworzyła monumentalny most dźwiękowy łączący ludzi w pogoni za swobodnym przepływem emocji. Śmiech jako naturalny odruch, istniejący poza językiem, towarzyszy sytuacjom, w których słowa przestają działać. Jego atawistyczna, niemal zwierzęca energia inicjuje mobilizację i łączy społeczności. Potrzebujemy tego w czasie kryzysu, kiedy prawa są deptane, a wolność jest tłumiona” - wyjaśnia kuratorka wystawy Lýdia Pribišová.

Instalacja dostępna jest dla publiczności do 14 listopada
w Kunsthalle Bratislava. Projekt powstał przy współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza i jest współfinansowany przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, Fundację SPP, Instytut Polski w Bratysławie oraz Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie.

Źródło:

Materiał nadesłany