Inne aktualności
- Wrocław. „Empuzjon” i „Byk” w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego 04.10.2023 18:09
- Gdańsk. Duża Scena Teatru Wybrzeże gotowa na pierwszy spektakl 04.10.2023 18:05
- Warszawa. Październik 2023 w Nowym Teatrze 04.10.2023 18:00
- Katowice. Cykl wykładów w Muzeum Śląskim 04.10.2023 17:10
- Lublin. Premiera spektaklu „Hamlet na sprzedaż” w reż. Magdaleny Drab – 28 października 04.10.2023 16:42
- Lublin. Plany Teatru Osterwy 04.10.2023 16:38
- Katowice. Premiera spektaklu „Wytańczyć Malewicza. Wystawa choreograficzna" 04.10.2023 15:27
- Wrocław. Dolnośląski Kongres Kultury 04.10.2023 15:10
- Poznań. „Księga Jeremiasza". Rusza nowy sezon cyklu Verba Sacra 04.10.2023 15:04
- Sopot. Opera Leśna dostanie imię Władysława Szpilmana? 04.10.2023 11:48
- Kraków. Premiera sztuki „Preskot” 7 października w Teatralnym Instytucie Młodych 04.10.2023 10:51
- Legnica. Spektakl „J_d_ _ _ _ e. Zapominanie” znów na afiszu Teatru Modrzejewskiej 04.10.2023 10:48
-
Białystok. Granice prywatności i inne kwestie. Trzy premiery, trzy choreografki, trzy taneczne opowieści 04.10.2023 10:34
- Poznań. Teatr Wielki po remoncie znów zaprasza widzów 04.10.2023 10:27
W nowy rok wchodzi Narodowy Stary Teatr w Krakowie premierą „Chaosu pierwszego poziomu” autorstwa i w reżyserii Mateusza Pakuły.
Ten niemal dwugodzinny spektakl to przewrotna apoteoza nauki i naukowego zmagania o prawdę, zobrazowana na przykładzie historii ewolucji. Oto w rolę głosu Krystyny Czubówny wchodzi swym głosem Jan Peszek (sic!) i próbuje wytłumaczyć ten zawiły proces chemiczno-biologiczny, począwszy od pojawienia się u zarania dziejów Białek motorycznych. W ich rolach zobaczymy Juliusza Chrząstwoskiego i Michała Majnicza, którzy na początek jedynie choreografią, a potem i werbalnie uzupełniają wykład Peszka z offu. Tytuł sztuki jest oczywiście zapowiedzią, a monolog narratora, snuty w kontrze do tradycji (post)romantycznej, dość szybko uwalnia się spod reżimu linearności i fabularnej spójności. Przez scenę zaczyna się przetaczać korowód na pozór przypadkowych postaci, które narrację i jej wizualizację stale burzą. Jest tu więc czarna jak noc Ekoterrorystka (Anna Paruszyńska), grożąca wysadzeniem teatru wraz z publicznością, Komórka jajowa myląca ewolucję z owulacją (Małgorzata Zawadzka zamiennie z Martą Ojrzyńską), śpiewający Darwin (Łukasz Szczepanowski), a nawet jazzband krakowskich gołębi. Próba zaprowadzenia fabularnego porządku i ponownego usystematyzowania wykładu przez Głos za każdym razem kończy się niepowodzeniem, a sceną coraz wyraźniej zaczyna rządzić chaos. Chaos postaci, wątków i słów, swą stylistyką zawieszonych gdzieś między Wikipedią i nowodworską szopką.
Inne aktualności
- Wrocław. „Empuzjon” i „Byk” w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego 04.10.2023 18:09
- Gdańsk. Duża Scena Teatru Wybrzeże gotowa na pierwszy spektakl 04.10.2023 18:05
- Warszawa. Październik 2023 w Nowym Teatrze 04.10.2023 18:00
- Katowice. Cykl wykładów w Muzeum Śląskim 04.10.2023 17:10
- Lublin. Premiera spektaklu „Hamlet na sprzedaż” w reż. Magdaleny Drab – 28 października 04.10.2023 16:42
- Lublin. Plany Teatru Osterwy 04.10.2023 16:38
- Katowice. Premiera spektaklu „Wytańczyć Malewicza. Wystawa choreograficzna" 04.10.2023 15:27
- Wrocław. Dolnośląski Kongres Kultury 04.10.2023 15:10
- Poznań. „Księga Jeremiasza". Rusza nowy sezon cyklu Verba Sacra 04.10.2023 15:04
- Sopot. Opera Leśna dostanie imię Władysława Szpilmana? 04.10.2023 11:48
- Kraków. Premiera sztuki „Preskot” 7 października w Teatralnym Instytucie Młodych 04.10.2023 10:51
- Legnica. Spektakl „J_d_ _ _ _ e. Zapominanie” znów na afiszu Teatru Modrzejewskiej 04.10.2023 10:48
-
Białystok. Granice prywatności i inne kwestie. Trzy premiery, trzy choreografki, trzy taneczne opowieści 04.10.2023 10:34
- Poznań. Teatr Wielki po remoncie znów zaprasza widzów 04.10.2023 10:27
Dopiero na scenie widać, jak słaby i wtórny jest tekst Pakuły. Jeśli odrzeć go z gagów i niewyrafinowanego komizmu, zostanie rozprawka o tym, że warto słuchać naukowców. To coś jakby prowokacja licealisty, który przed maturą odkrył w sobie literacki talent i z wypiekami na twarzy biegnie do polonistki, pokazać jej swe opus magnum. Tekst trafia do szkolnego teatrzyku, młodzieńca zrażać wszak nie można. Jakże subtelnie rozprawia się on przecież z Mickiewiczowską „Romantycznością”, zna Darwina, i tak pięknie okłada Nietzschego (monolog w wykonaniu Szymona Czackiego). Nasz literat ma oczywiście też coś dla swej licealnej braci, by na zawołanie rechotała, gdy Białka motoryczne w swym rapie o naturalnym dryfie i doborze pojadą eluwiną i liroyem. No i ta bezkonkurencyjna dinozaurzyca, która zrozpaczona krzyczy do Darwina, że po duszy została jej już tylko dupa (tu krótko, ale rzeczywiście przebojowo Małgorzata Gałkowska).
„Chaos pierwszego poziomu” to spektakl, który razi dramaturgiczną i warsztatową słabością. Tytuł nie jest tu żadnym usprawiedliwieniem. Gdy po kolejnym gagu ustają śmieszki, dłużyzn nie zapełnia bowiem spójna i sensowna treść, którą można by zabrać w głowie na dłużej. Trudno też o podziw dla warsztatu aktorów, którzy ubrani w mikroporty i krępujące ich usta i ruchy stroje nie mogą nawet po prostu „zagrać”. Najtrafniejsza metafora, która opisuje ten spektakl, pojawia się w nim samym jako multimedialna prezentacja o tym, że kryształy są w środku puste. Nic dodać, nic ująć.
Jeśli coś broni krakowskiej premiery, to scenografia Justyny Elminowskiej oraz muzyka Antonisa i Zuzanny Skoliasów w wykonaniu tychże oraz Marcina Pakuły. Do reszty trzeba podejść jak do wspomnianego kryształu. No i w żadnym razie nie wolno zignorować informacji, że spektakl przeznaczony jest dla widzów powyżej 14. roku życia. W zapowiedziach należy jednak wykreślić dopisek „i dorosłych”. Szkoda, że tak zaczyna się i ten rok w Starym.