EN

4.02.2023, 12:07 Wersja do druku

Poznań. Teatr Wielki symfonicznie. Koncert „Penderecki/Wajnberg"

Orkiestry teatrów operowych rzadko sięgają po repertuar, który – w dość naturalny sposób – kojarzy się z koncertami filharmonii. Scena pod Pegazem, gdzie obecnie trwa remont, po raz kolejny łamie utarte schematy i wprowadza nową dynamikę w życie kulturalne Poznania prezentując w Auli Uniwersyteckiej symfonie znakomitych kompozytorów. Wajnberg i Penderecki, bo to nich mowa, będą bohaterami koncertu otwierającego lutowy repertuar poznańskiej Opery. Dwóch kompozytorów, dwa spojrzenia na muzykę, dwie różne stylistycznie symfonie, które łączy siła emocji i niezwykła ekspresja.

fot. mat. teatru

Środa, 8.02.2023, Aula Uniwersytecka, godz. 19:00
Koncert Penderecki/Wajnberg


Pomiędzy melancholią a radością życia, kameralną fakturą i monumentalnym brzmieniem… Wajnberg i Penderecki to bohaterowie lutowego koncertu przygotowanego przez Jacka Kaspszyka z muzykami Teatru Wielkiego.

VI Symfonia „Pieśni chińskie” Krzysztofa Pendereckiego to najbardziej liryczna i najłagodniejsza kompozycja w jego dorobku. Orientalne inspiracje utworu oddaje nie tylko warstwa tekstowa, będącą parafrazą wierszy starochińskich poetów, ale także użycie erhu – dwustrunowego instrumentu chińskiego, który odzywa się w intermezzach, na swój sposób podsumowując każdą z pieśni – mieszając radość ze smutkiem.
Również kompozycja Wajnberga, pomimo że jest wspomnieniem grozy II wojny światowej, niesie pocieszenie. Wajnberg – kompozytor trzech światów, jak książkę o nim zatytułowała Danuta Gwizdalanka – napisał XXI Symfonię „Kadysz” w hołdzie ofiarom warszawskiego getta. Sam twórca stracił najbliższych w czasie wojny. Wplecione w muzyczną tkankę symfonii cytaty przywołują postać ojca kompozytora, który był skrzypkiem. Z pamięci wyłaniają się zatem chwile szczęśliwe i bliskie, odsuwając tym samym grozę i strach.

Koncert Penderecki/Wajnberg – pomiędzy orientalnym kolorytem i modlitewnym lamentem warto poszukać nadziei.

Wykonawcy:
Jacek Kaspszyk – dyrygent
Małgorzata Olejniczak-Worobiej – sopran
Szymon Mechliński – baryton
Anna Krysztofiak – erhu
Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszko w Poznaniu
W programie:
K. Penderecki – VI Symfonia „Pieśni chińskie”
M. Wajnberg – XXI Symfonia „Kadysz” na sopran i orkiestrę op. 152

fot. Maciej Zienkiewicz/mat. Teatru Wielkiego w Poznaniu

Jacek Kaspszyk – dyrygent

Jeden z czołowych polskich dyrygentów. Ukończył dyrygenturę, teorię muzyki i kompozycję w warszawskiej Akademii Muzycznej w 1975 roku. W tym samym roku zadebiutował również w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej nową realizacją Don Giovanniego Wolfganga Amadeusa Mozarta. Został gościnnym dyrygentem Deutsche Oper am Rhein w Düsseldorfie w 1976 roku. Rok później otrzymał III nagrodę na prestiżowym Konkursie Dyrygenckim im. Herberta von Karajana w Berlinie, dzięki którym zadebiutował w filharmoniach w Berlinie i Nowym Jorku. W roku 1978 został I dyrygentem, a dwa lata później dyrektorem muzycznym Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji (obecnie NOSPR), z którą koncertował w Europie.

W 1982 roku zamieszkał w Londynie i zadebiutował w Royal Festival Hall z Philharmonia Orchestra. Współpracował z Chamber Orchestra of Europe i Capital Radio’s Wren Orchestra (jako główny dyrygent). Koncertował m.in. z Philharmonia Orchestra, London Symphony Orchestra, London Philharmonic, Royal Philharmonic, Royal Scottish National, BBC Scottish Symphony i BBC National Orchestra of Wales, z którą wystąpił w 1984 na BBC Proms. Prowadził również orkiestry w Stanach Zjednoczonych (Cincinnati Symphony, San Diego Symphony), Kanadzie (Calgary Philharmonic, Winnipeg Symphony), Japonii (Yomiuri Nippon Symphony, Tokyo Philharmonic) oraz Hong Kong Philharmonic i New Zealand Symphony Orchestra. W 1994 roku powrócił do współpracy z Polską, m.in. z Filharmonią Narodową i Warszawską Operą Kameralną. W 1998 roku objął stanowisko dyrektora artystycznego i muzycznego, a w 2002 naczelnego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Przygotował tam premiery m.in. Don Giovanniego Wolfganga Amadeusa Mozarta, Zamku księcia Sinobrodego i Cudownego mandaryna Beli Bartóka, Króla Rogera Karola Szymanowskiego, Króla Ubu Krzysztofa Pendereckiego, Potępienia Fausta Hectora Berlioza, Salome Richarda Straussa i Wozzecka Albana Berga. Występował z zespołami Teatru na Festiwalu w Pekinie, w Teatrze Bolszoj w Moskwie, w Sadler’s Wells Theatre w Londynie, na Hong Kong Arts Festival i Festival Castell de Peralada w Hiszpanii, a także trzykrotnie odbył tournée po Japonii.

Artysta przygotowywał przedstawienia w takich międzynarodowych teatrach operowych jak m.in. English National Opera, Opera North w Leeds, Deutsche Oper am Rhein w Düsseldorfie, Opéra Comique w Paryżu, Opery w Lyonie, Bordeaux, Zurychu, Sztokholmie, Teatro de la Maestranza w Sewilli, Teatro Colón w Buenos Aires. W latach 2006-2008 współpracował również z zespołem Litewskiej Opery Narodowej, z którą wystąpił na festiwalach w Lubljanie, Rawennie i Tel Awiwie.

W 2011 otrzymał prestiżowy Medal Elgara w uznaniu wybitnych interpretacji utworów kompozytora, dołączając do grona znakomitych artystów: Vladimir Ashkenazy, Andrew Litton czy Leonard Slatkin.

W latach 2006-2013 był dyrektorem artystycznym Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu. W latach 2009-2012 dyrektorem muzycznym NOSPR w Katowicach. W latach 2013-2019 był dyrektorem artystycznym Filharmonii Narodowej.

fot. ośko/bogunia/mat. Teatru Wielkiego w Poznaniu

Małgorzata Olejniczak-Worobiej – sopran 

Posiada profesjonalne wykształcenie muzyczne, w 1999 roku uzyskała dyplom muzyka instrumentalisty (gitara), a w roku 2004 ukończyła z wyróżnieniem studia na wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach i została solistką Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. Jej egzamin dyplomowy w partii Gildy w operze Rigoletto G. Verdiego był równocześnie debiutem na scenie Opery poznańskiej. Już podczas studiów występowała na scenie w partiach lirycznych i koloraturowych w operach Mozarta, m. in. w singspielu Dyrektor teatru oraz jako Królowa Nocy, Pamina i Papagena w Czarodziejskim flecie. Królowa Nocy była jej popisową partią w latach 2003-2008. Przez wiele lat pozostawała pod opieką wokalną prof. Heleny Łazarskiej i uczestniczyła w licznych kursach mistrzowskich w kraju i za granicą.

Jest laureatką nagród na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach wokalnych. Występowała już we wszystkich znaczących teatrach operowych, filharmoniach i teatrach muzycznych w Polsce. Bierze udział w prestiżowych koncertach i festiwalach na terenie całego kraju oraz zagranicą, występując z najlepszymi orkiestrami (NOSPR, AMADEUS) i dyrygentami (Paul Esswood, Tadeusz Kozłowski). Dokonywała nagrań dla Telewizji Polskiej oraz austriackiej rozgłośni radiowej ORF Ö1.

fot. mat. Teatru Wielkiego w Poznaniu

Szymona Mechliński – baryton

Ukończył z wyróżnieniem na Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Jerzego Mechlińskiego, prof. Iwony Kowalkowskiej i Gabrieli Klimy-Kściuczyk. Artysta doskonali swoje umiejętności pod kierunkiem Giorgia Zancanari. Ponadto współpracował z Operą Śląską, Filharmonią Śląską, Muzeum Narodowym w Warszawie (Pałac Królikarnia) oraz Muzeum Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu, gdzie regularnie daje recitale i gdzie można go było usłyszeć w partii Fiorella w Cyruliku sewilskim Rossiniego, Zegara w Dziecku i czarach Ravela, Niewolnika nr 3 w Czarodziejskim flecie, Księcia w Weselu Figara Mozarta, partii barytonu w Stabat Mater Szymanowskiego i Marcella w Cyganerii Pucciniego.Wykonał także partie Dra Malatesty w Don Pasquale Donizettiego i Luigiego w Il Bravo Mercadante na festiwalu operowym w Wexford, Foka w Czarodziejce Czajkowskiego w Lionie i Eugeniusza Oniegina w operze tego kompozytora w Theater Dortmund oraz Opera de Toulon, Księcia Yamadori w Madame Butterfly Pucciniego na festiwalu w Glyndebourne, Fritza w Umarłym mieście Korngolda z zespołem Teatru Wielkiego - Opery Narodowej (występy gościnne), Raimbauda w Hrabim Ory Rossiniego na festiwalu operowym w Dorset oraz Marcella w Cyganerii w Operze Bałtyckiej w Gdańsku.

W ostatnim czasie artysta wystąpił także ponownie na Festiwalu Operowym w Wexford (Zasłonięty prorok Stanforda), a także w Operze Liońskiej (Strahlbusch w nowej inscenizacji Irrelohe Schrekera), Nationaltheater w Mannheim (Fillipe Maria Visconti w Beatrice di Tenda Belliniego), Filharmonii Narodowej w Warszawie (Ryx w Casanovie Różyckiego), Teatrze Wielkim w Poznaniu (Lescaut w Manon Lescaut Pucciniego) oraz Operze Wrocławskiej (Dandini w Kopciuszku Rossiniego).

W ubiegłych sezonach zadebiutował w mediolańskiej La Scali jako tytułowy Król Roger w operze Szymanowskiego (zastępstwo), Operze Szkockiej w Glasgow (Książę w Skąpym rycerzu Rachmaninowa), Teatro de la Maestranza w Sewilli (Guglielmo w Così fan tutte Mozarta) oraz Fińskiej Operze Narodowej (Silvio w Pajacach Leoncavallo). 

W sezonie 2021/22 artysta wystąpi ponownie na deskach Fińskiej Opery Narodowej (Silvio w Pajacach), Opery Liońskiej (Strahlbusch w Irrelohe), Opery Wrocławskiej (Ottokar w Wolnym strzelcu Webera i Lescaut w Manon, Marcello w Cyganerii), Teatru Wielkiego - Operze Narodowej (Escamillo w Carmen Bizeta; Gasztold w prapremierze nowo odkrytej opery Henryka Jareckiego Barbara Radziwiłłówna). W kolejnych sezonach będzie go można ponownie usłyszeć na festiwalu w Glyndebourne.

Anna Krysztofiak – erhu

Chórzystka Filharmonii Łódzkiej. Jest multiinstrumentalistką, która wykonuje muzykę na instrumentach dawnych i ludowych, chińskich, japońskich i arabsich. Kształciła się na kursach mistrzowskich m.in. u Olgi Pasiecznik, Nicolasa Parle, Marka Caudle, Marka Toporowskiego, Kyoko Kubota, Lin Po Chi, Abdou Ouardi, oraz u innych nauczycieli w Brukseli, Quanzhou i Tajpej. Odbywała praktykę w budownictwie organowym w pracowni organmistrzowskiej Manufacture d'Orgue de Bruxelles Patrick Collon. Przez rok pełniła funkcję organisty parafii polskiej przy kościele Notre Dame de la Chapelle w Brukseli. Została nagrodzona stypendiami artystycznymi i naukowymi, w tym także stypendium rządowym Tajwanu, dzięki któremu mogła studiować tradycyjną muzykę chińską w Taipei National University of the Arts w klasie prof. Lin Po Chi. Przez dwa i pół roku była dyrektorem artystycznym Festiwalu „Muzyka w Ogrodzie Chińskim” w Łazienkach Królewskich w Warszawie, który był jej autorskim projektem. W jej dorobku znajdują się koncerty w kraju i za granicą (Belgia, Holandia, Luksemburg, Tajwan, Maroko). Występowała jako solistka z The Harp Consort, Andrew Lawrence-King, a także z Marią Pomianowską i jej zespołem. Koncertowała na festiwalach Kolory Polski i Kręgi Sztuki, Festiwal Światła w Łazienkach  Królewskich, oraz na wielu innych festiwalach, na uczelniach i w filharmoniach, ponadto miała zaszczyt uświetniać wizyty dyplomatyczne z Dalekiego Wschodu: Ksieżnej Hisako Takamado, prezydenta Chin Xi Jinpinga, ministra obrony Chin Wanguan Changam, wiceministra ChRL Xianga Zhaoluna i innych szlachetnych gości. W ostatnim czasie nagrodzona została za swoją pracę artystyczną przez Marszałka Województwa Łódzkiego.

Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu to jeden z wiodących zespołów w Polsce, który współpracował z uznanymi dyrygentami, jak m.in. Walerian Bierdiajew, Jacek Kaspszyk, Tadeusz Kozłowski, Grzegorz Nowak, Andrzej Borejko czy Gabriel Chmura. Obok repertuaru operowego zespół wykonuje kompozycje współczesne, zamawiane specjalnie dla poznańskiej opery, jak i dzieła symfoniczne. Zespół odbył wiele tournée w kraju i za granicą, m.in. w 2019 roku wykonał w Filharmonii Berlińskiej koncertową wersję Halki Stanisława Moniuszki. Występ zorganizowany z okazji Roku Moniuszki został entuzjastycznie przyjęty przez zagraniczne media i publiczność. Muzycy poznańskiej orkiestry rozwijają swoje talenty także jako soliści oraz występują w zespołach kameralnych. Prowadzą również działalność pedagogiczną.

Źródło:

Materiał nadesłany