EN

29.03.2023, 10:05 Wersja do druku

Poznań. „Stabat Mater" i „Don Kichot" wśród kwietniowych propozycji Teatru Wielkiego

Mała Orkiestra Wielkiego Teatru, premierowa edycja warsztatów choreograficznych Spectrum, Stabat Mater Antonína Dvořáka, balet Don Kichot, Carmina Burana Orff - to kwietniowe  propozycje  Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu.

fot. mat. teatru

Sobota, 1.04.2023, Sala Drabowicza, godz. 11:00 i godz. 13:00
Niedziela, 2.04.2023, Sala Drabowicza, godz. 11:00 i godz. 13:00
Wtorek, 4.04.2023, Sala Drabowicza, godz. 11:00 i godz. 13:00
Mała Orkiestra Wielkiego Teatru

Kameralny zespół stworzony z artystów, którzy nie boją się dzieci. Co więcej, postanowili udowodnić, że muzyka
klasyczna nie jest tak poważna, jak się o niej mówi. W trakcie koncertów będziemy rozmawiać, ruszać się, wygłupiać, hałasować i… tak, o słuchaniu też nie zapomnimy! A słuchać będziemy nie byle czego. Każdy koncert to utwory wybitnych kompozytorów ułożone wokół tematu – klucza, który otwiera konteksty i ułatwia aktywne słuchanie.
Temat kwietniowego spotkania: Wiosna!
Czy orkiestra może zakwitnąć na wiosnę? Okazuje się, że tak. Nabrzmiewa, kiełkuje i obrasta dźwiękami –
świeżymi jak powietrze o poranku, lekkimi jak ciepły wiatr buszujący wśród ledwie zielonych drzew, radosnymi
 jak ptaki grzejące się w słońcu, kolorowymi jak pierwsze po zimie kwiaty. Nie wierzycie? Przekonajcie się sami –
chodźcie posłuchać wiosny! Organizatorzy gwarantują zastrzyk energii niezależnie od pogody.

Wykonawcy
Grzegorz Wierus – dyrygent
Orkiestra Kameralna Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

fot. mat. teatru

Czwartek, 13.04.2023, Aula Artis, godz. 19:00
Piątek, 14.04.2023, Aula Artis, godz. 11:00 i godz. 19:00
SPECTRUM
Warsztaty choreograficzne

Spectrum to rozłożony na wiele choreograficznych języków spektakl w całości przygotowany przez tancerzy
Baletu Teatru Wielkiego. Są jego twórcami w każdym aspekcie: odpowiadają ze choreografię, strategię komunikacji, materiały promocyjne, scenografię, dobierają muzykę i – last but not least – tańczą. Zapraszamy na pełną zaskakujących barw podróż, która nam, widzom, odsłoni inne oblicze zespołu baletowego, a tancerzom i tancerkom pozwoli odkryć nowe formy ekspresji, nie tylko na scenie.

choreografie:
Diana Cristescu
Anna Gumna
Marika Kucza
Krystian Augustyn
Lucia Andres Garbas
Louis Raphaneau
Massimiliano Romano
Manuel Sanchez Cirbian
Miguel Eugênio de Sousa Júnior
John Svensson
Giorgio Tinari
Matteo Zorzoli

fot. mat. teatru

Środa, 19.04.2023, Aula Uniwersytecka, godz. 19:00
Stabat Mater Dvořák

Średniowieczna sekwencja do Matki Boskiej, odnosząca się do przejmującej sceny, gdy opłakuje ona śmierć ukrzyżowanego Syna, na przestrzeni wieków inspirowała wielu kompozytorów – sięgali po nią Josquin des Prés, Giovanni Palestrina, Giovanni Battista Pergolesi, Antonio Vivaldi, Gioacchino Rossini, Antonín Dvořák, Karol Szymanowski, Krzysztof Penderecki czy Arvo Pärt.
Dvořák rozpoczął pracę nad Stabat Mater w lutym 1876 roku, by ostatecznie ukończyć partyturę w listopadzie 1877. Po prawykonaniu, które odbyło się w Pradze (1880), dzieło zaprezentowano w Londynie (1883, 1884), co stało się przełomowym momentem w karierze kompozytora na arenie międzynarodowej. Stabat Mater op. 58 Antonína Dvořáka, przeznaczone na cztery głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę, z poruszającym średniowiecznym tekstem autorstwa franciszkanina Jacopone da Todi, uznawane jest za najdojrzalsze pod względem artystycznym, najbardziej znane i najczęściej wykonywane dzieło sakralne czeskiego kompozytora. Wsłuchajmy się w doskonałe połączenie słowa z ekspresją muzyki – interpretacja solistów, Chóru i Orkiestry Teatru Wielkiego w Poznaniu pod batutą Maestro Jacka Kaspszyka, zachwyci melomanów i na długo zapadnie w pamięć.

Wykonawcy:
Jacek Kaspszyk – dyrygent
Ruslana Koval – sopran
Gosha Kowalinska – mezzosopran
Rafał Bartmiński – tenor
Rafał Korpik – bas
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

fot. mat. teatru

Czwartek, 27.04.2023, Aula Artis, godz. 19:00
Piątek, 28.04.2023, Aula Artis, godz. 11:00 i 19:00
Sobota, 29.04.2023, Aula Artis, godz. 19:00
Don Kichot
balet w trzech aktach i pięciu obrazach

libretto: Marius Petipa na podstawie powieści Miguela de Cervantesa El ingenioso hidalgo Don Quixote de la Mancha (Przemyślny szlachcic Don Kichot z Manczy)
muzyka: Ludwig Minkus

Temperament, wdzięk, wirtuozeria oraz potężna dawka komizmu – baletowa wersja przygód szlachetnego
rycerza z La Manchy od dawna urzeka miłośników tańca. Ten oparty na znakomitym literackim pierwowzorze spektakl – tym razem w choreografii Michala Štípy – przenosi nas do słonecznej Hiszpanii, gdzie piękna Kitri i zakochany w niej Basilio napotykają zbłąkanego rycerza wraz z nieodłącznym giermkiem. Czy to Kitri jest Dulcyneą, ukochaną Don Kichota? Czy Don Kichot będzie walczył z wiatrakami? Czy Sancho Pansa uchroni swego pana przed kolejnymi kłopotami? Zapraszamy marzycieli i tych, którym potrzebna jest solidna dawka wspaniałego klasycznego tańca ze szczyptą hiszpańskiego folkloru.
Realizatorzy:
Michal Štípa – reżyseria i choreografia
Alksander Gorski, Marius Petipa – choreografia
Grzegorz Wierus – kierownictwo muzyczne
Aleš Valášek – scenografia
Wuktor Kuźma – reżyseria świateł
Leszek Stryła – projekcje
Guido Sarno – asystent choreografa

Wykonawcy:
Balet Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Podczas spektakli wykorzystane zostaną nagrania, których dokonano w dniach 18-20 stycznia 2022 roku przez Orkiestrę Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu pod batutą Grzegorza Wierusa.

fot. Magdalena Ośko/mat. teatru

Niedziela, 30.04.2023, Aula Uniwersytecka, godz. 18:00
Carmina Burana Orff

Absolutny hit muzyki klasycznej, wciąż inspirujący artystów: od twórców reklam po zespoły heavymetalowe. Każde wykonanie Carmina Burana wypełnia sale koncertowe do ostatniego miejsca, a historia powstania dzieła pokazuje, jak owocne może być spotkanie średniowiecza (tekst) z XX wiekiem (muzyka).
Carl Orff śmiało połączył XIII-wieczne teksty poetyckie z muzyką, gdzie rytm i efektowne partie chóralne pełnią przewodnią rolę. Tekst kantaty kompozytor potraktował „perkusyjnie”, wprowadzając wielokrotne powtórzenia słów czy fraz oraz eksponując sylaby. Utwór składa się z trzech części. Pierwsza, Primo vere, opiewa uroki natury, druga, In taberna, jest pochwałą zabawy i uciech stołu, natomiast trzecia, Cour d’amours, sławi miłość. Części spina klamrą słynny prolog, powtórzony też na końcu dzieła: O Fortuno, niby księżyc nieustannie zmienna / ciągle rośniesz / lub zanikasz / ciemna lub promienna. Niezależnie od wieku słowa te nadal pozostają aktualne, a Carmina Burana poruszają słuchaczy, czy to w XX, czy w XXI wieku.

Realizatorzy
dyrygent: Aleksander Gref
kierownictwo Chóru: Mariusz Otto
przygotowanie Chóru Dziecięcego: Michał Sergiusz Mierzejewski
Wykonawcy
sopran: Małgorzata Olejniczak-Worobiej
kontratenor: Tomasz Raczkiewicz
baryton: Jaromir Trafankowski
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Dziecięcy Chór Operowy

Szczegóły repertuaru:
https://opera.poznan.pl/pl/

Źródło:

Materiał nadesłany