EN

19.01.2022, 15:50 Wersja do druku

Poznań. Spektakl „Śmierć Jana Pawła II” wkrótce w Teatrze Polskim

5 lutego 2021 roku w Teatrze Polskim w Poznaniu odbędzie się premiera nr 4204 - „Śmierć Jana Pawła II” w reż. Jakuba Skrzywanka. Spektakl został oparty na dokumentacji medycznej i wspomnieniach najbliższych współpracowników,  w tym Stanisława Dziwisza i Mieczysława Mokrzyckiego. Inspiracją był między innymi film Alberta Serry „Śmierć Ludwika XIV”.

fot. Monika Stolarska/mat. teatru

2 kwietnia 2005 roku o 21:37 osobisty papieski lekarz Renato Buzzonetti stwierdził zgon Jana Pawła II. W jednej chwili cale życie społeczne i kulturalne stanęło w miejscu. Tysiące ludzi wyszło na ulice, zatrzymały się samochody i komunikacja miejska, kibice przerwali rozgrywki ligowe. Najważniejszymi słowami tamtych dni stały się Santo Subito! (Święty natychmiast!).

 - Chcemy przyjrzeć się jeszcze raz ostatnim chwilom życia Karola Wojtyły i zapytać: czy wobec śmierci i choroby wszyscy jesteśmy równi?, gdzie jest granica w ukazywaniu choroby i cierpienia? oraz: czym staje się ona, kiedy wszystko to co prywatne staje się publicznym? – mówi reżyser spektaklu, Jakub Skrzywanek. - Są to szczególnie ważne pytania w społeczeństwie, które wciąż nie pogodziło się ze śmiercią Jana Pawła II – tego być może ostatniego Boga na ziemi.

***

PREMIERA NR 4204

5 lutego 2022, godz. 19.00

Duża scena Teatru Polskiego w Poznaniu

Śmierć Jana Pawła II

reż. Jakub Skrzywanek

Na podstawie biografii, wspomnień i dzienników osób towarzyszących Janowi Pawłowi II w ostatnich dniach życia, analizy lekarskiej z zakresu medycyny paliatywnej oraz ceremoniału Ordo Exsequarium

dramaturgia: Paweł Dobrowolski,

muzyka: Karol Nepelski,

scenografia i reżyseria światła: Agata Skwarczyńska,

kostiumy: Paula Grocholska,

choreografia: Agnieszka Kryst,

wideo: Rafał Paradowski, Luba Gorobiuk,

konsultant medyczny: dr Michał Błoch,

konsultacje pielęgniarskie: Aldona Marciniak,

konsultacje językowe i tłumaczenie na język włoski: Magdalena Krupa, Nicola Marra, konsultacje z języka łacińskiego: Magdalena Chrzuszcz,

charakteryzacja: Jola Łobacz, Magdalena Chrzuszcz,

asystentka kompozytora: Oktawia Pączkowska

inspicjencia: Magdalena Matusewicz, Karol Gromek

konsultacje prawne: kancelaria DotLaw

obsada: Mariusz Adamski, Alan Al-Murtatha, Piotr Dąbrowski, Michał Kaleta, Wojciech Kalwat, Piotr Kaźmierczak, Barbara Krasińska, Jakub Papuga, Monika Roszko, Andrzej Szubski, Kornelia Trawkowska, Bogdan Żyłkowski

chórzyści: Piotr Bróździak, Michał Mierzejewski, Witold Nowak, Marian Panek, Robert Pucek, Paweł Szajek, Kazimierz Zalewski, Lech Zydorek

Kolejne spektakle premierowe odbędą się 6, 10, 11 i 12 lutego 2022 o godz. 19.00 oraz 13 lutego 2022 o godz. 18.00.

Liczba miejsc – ze względu na przepisy pandemiczne - jest ograniczona.

fot. mat. teatru

Jakub Skrzywanek - reżyser, autor, twórca instalacji performatywnych, od stycznia 2022r. dyrektor artystyczny Teatru Współczesnego w Szczecinie. Absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, Filologii Polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim, oraz kursu DOKPRO w Mistrzowskiej Szkole Wajdy. 

W swojej pracy, poza działaniem artystycznym, bardzo istotne są dla niego działania społeczne oraz edukacyjne i pedagogiczne. Stara się wykorzystywać przestrzeń teatru i sceny, jako platformę wypowiedzi dla wszystkich grup wykluczanych i mniejszości, jest autorem spektakli dla dzieci i młodzieży, oraz często prowadzi warsztaty skupiające się na pracy z grupami, o których teatr często zapomina. 

Skrzywanek jest autorem dramatów „Pogrom alfonsów, Warszawa 1905”, oraz „To my jesteśmy przyszłością!”, w których na podstawie archiwów lub pracy dokumentalnej próbuje opowiadać o kwestiach związanych z przemocą, tożsamością narodowo - etniczną, a także dojrzewaniu. Oba teksty docenione zostały w konkursie - Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna. 

Paweł Dobrowolski – dramaturg, dyrektor Festiwalu Nowe Epifanie i zastępca dyrektora Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu. Studiował w Warszawie wiedzę o teatrze w Akademii Teatralnej i filozofię na Uniwersytecie Warszawskim. Jako dramaturg w Teatrze Studio w Warszawie współpracował z reżyserem Michałem Zadarą przy spektaklu „Każdy/a. Sztuka Moralna” (2008), a z Krzysztofem Skoniecznym współreżyserował „Jesteś Bogiem. Paktofonika” (2012). Pracował też z Natalią Korczakowską w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu nad przedstawieniem „Dynastia sclerosis multiplex” (2010) i w Teatrze Wielkim Operze Narodowej nad operą „Jakob Lenz” Wolfganga Rihma (2011). Z Agnieszką Błońską zrealizował w Instytucie Teatralnym spektakl „Grubasy” (2011) i w Teatrze Ochota „Fale” Virginii Woolf (2013).

Karol Nepelski – kompozytor. Absolwent, doktor i adiunkt w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz na Wydziale Reżyserii i Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Studiował też w Staatliche Musikhochschule Stuttgart; współpracował z Państwową Wyższą Szkołą Teatralną im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Akademią Sztuk Pięknych w Krakowie, Uniwersytetem Jagiellońskim, a od roku 2006 także z Akademią Teatralną im. A. Zelwerowicza w Warszawie.Prowadził wykłady m. in. w Rotterdamie, Kijowie i Budapeszcie. Był kompozytorem-rezydentem programu LPO Young Composers na rok 2017/2018 w London Philharmony Orchestra.

Autor muzyki instrumentalnej, scenicznej (opera i dramat), muzyki do filmu. Zajmuje się także muzyką elektroakustyczną, twórczością audio-video, a także performancem. 

Jako kompozytor muzyki teatralnej współpracuje z wieloma reżyserami w teatrach w Polsce i za granicą m. in. z Lukiem Percevalem, Pawłem Miśkiewiczem, Pawłem Wodzińskim, Małgorzatą Warsicką, Jakubem Skrzywankiem i Waldemarem Raźniakiem.

Agata Skwarczyńska - scenografka, kostiumolożka, reżyserka światła. Stworzyła scenografię i oprawę wizualną do licznych spektakli teatralnych w Polsce i za granicą. Z Jakubem Skrzywankiem pracowała m.in. przy spektaklach: „Mein Kampf”, „Kaspar Hauser”, „Opowieści niemoralne”. 

W swoich projektach kieruje się doświadczeniami sztuki konceptualnej oraz minimalizmu. Interesuje ją symbiotyczną relacją między aktorem i zaprojektowaną przestrzenią. Ulubionym materiałem, po który często sięga w swych pracach, jest tkanina. Od kilku lat zajmuje się tkaniną artystyczną (tradycyjne tkactwo i plecionkarstwo). W 2016 roku odbyła rezydencje artystyczną Craft Village, New Delhi, Indie. Od tego czasu zajmuje się tkaniną artystyczną.

W latach 2010- 2011 objęła kuratelę nad polską ekspozycją narodową oraz architektury w ramach Praskiego Quadriennale – Performance and Space Design 2011. W 2015 r otrzymała indywidualną nagrodę Złotą Maskę za scenografię do przedstawienia "Królowa Margot. Wojna skończy się kiedyś" w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej. W 2017 wzięła udział w międzynarodowej wystawie sztuki World Stage Design w Tajpei na Tajwanie. W 2017 nagrodzona za najlepszą scenografię ze spektaklu „Przebudzenie wiosny” na Międzynarodowym Drama Schools’ Festival w Rabat, Marokko. 
Prowadziła warsztaty mistrzowskie m.in. w New Delhi, Indie; w Centro de diseño, cine y television, Mexico city; w ramach USITT (United States Institute for Theatre Technology) kongres, Floryda, USA; w ramach Praskiego Quadrienale 2019, Czechy; Akademia Sztuk Muzycznych i Performatywnych im Janáčka w Brnie, Czechy oraz inne.
W 2021 została zaproszona do kapitału jury wybierającej prace z obszaru sztuki wizualnej teatru do kolejnej edycji międzynarowej wystawy World Stage Design 2022 w Calgary w Kanadzie.

Paula Grocholska - scenografka, kostiumografka, autorka instalacji. Absolwentka wydziału Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim oraz Międzynarodowego Forum Fotografii Kwadrat.

Współpracowała między innymi Jakubem Skrzywankiem, Klaudią Hartung- Wójciak, Maciejem Podstawnym, Iwo Vedralem i Anną Karasińską. Pracowała w Teatrze Polskim w Poznaniu, w Teatrze Starym w Krakowie, TR Warszawa, Nowym Teatrze w Warszawie oraz w Komunie Warszawa.

Autorka scenografii i kostiumów między innymi do spektaklu "Człowiek zwyczajny" reż. Lucy Sosnowska w Łotewskim Daugavpils Teātris, kostiumów międzynarodowego projektu "Don’t be so sure that you are legal" (2016) odbywającego się na Dworcu Świebodzkim we Wrocławiu oraz scenografii opery "Cosi fan tutte" (2019) reż. Cezary Tomaszewski w ramach festiwalu Opera Rara w Krakowie.

W Teatrze Polskim w Poznaniu współtworzyła spektakle „Kordian”, „27 Grudnia” (oba w reżyserii Jakuba Skrzywanka) oraz „Nana” w reż. Moniki Pęcikiewicz. 

Agnieszka Kryst - tancerka i choreografka. Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na wydziale Choreografii i Teorii Tańca. Stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca 2013/Art Station Foundation by Grażyna Kulczyk. Laureatka programu GPS/Global Practice Sharing w Nowym Jorku realizowanego przez Movement Research, we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca oraz Art Stations Foundation. Jako tancerka i performerka współpracowała m.in. z: Juanem Domìnguezem Rojo, Noą Shadur i Kondradem Smoleńskim, Małgorzatą Haduch, Sjoerdem Vreugdenhilem, Martą Ziółek, Pawłem Sakowiczem, Joanną Leśnierowską i Januszem Orlikiem czy z Rebecką Lazier, w której spektaklu „There might be others” występowała w Polsce, USA i Kanadzie. Finalistka festiwalu/konkursu choreograficznego New Europe Festival 2013 w Pradze. 

Autorka prac „A Score” ( stworzona w ramach programu Solo Projekt Plus), „Łuczniczki” (galeria miejska BWA Bydgoszcz); „Topologia pożądania” (Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Fundacja Burdąg); „Expiria” (Nowy Teatr; Teatr im. S. Żeromskiego w Kielcach, Art Station Foundation)

Jako choreografka współpracuje przy spektaklach teatralnych z m.in: Jakubem Skrzywankiem; Eweliną Marciniak; Grzegorzem Jaremko, Egle Svedkauskaite, Katarzyną Kalwat czy Justyną Sobczyk. 

Jest członkinią grupy Centrum w Ruchu, przestrzeni sztuk performatywnych w Warszawie.

Źródło:

Materiał nadesłany