Instytut Teatralny zaprasza na wydarzenia w ramach trzeciej edycji festiwalu CZAS NA TEATR organizowanego przez Teatr Muzyczny w Poznaniu w dniach 21-27 listopada. 22 i 23 listopada odbędzie się konferencja naukowa „Terapia w musicalu. Musical jako terapia. Emocje – afekty – psyche”, która powstała we współpracy z Instytutem Teatralnym; wstęp wolny. 26 listopada o 16.30 rozpocznie się Gala Musicalowa, podczas której przyznana zostanie Nagroda im. Maryny Miklaszewskiej za całokształt działalności w dziedzinie musicalu i teatru muzycznego. Fundatorem nagrody jest Instytut Teatralny.
Podczas Gali Musicalowej, w której udział wezmą największe gwiazdy scen musicalowych, poznamy także laureatów Nagrody dla Młodego Twórcy Musicalowego. Za jej reżyserię wydarzenia ponownie odpowiadać będzie Ewelina Adamska-Porczyk. Laureatem zeszłorocznej Nagrody im. Maryny Miklaszewskiej był wybitny reżyser, pedagog i aktor Wojciech Kościelniak.
Organizatorami Nagrody im. Maryny Miklaszewskiej i Nagrody dla Młodego Twórcy Musicalowego są Centrum Badań nad Teatrem Muzycznym UAM oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
Kliknij tutaj, aby poznać pełny program koncertu podczas Gali Musicalowej, oraz tutaj, aby przeczytać o wszystkich wydarzeniach w ramach festiwalu CZAS NA TEATR.
Konferencja naukowa „Terapia w musicalu. Musical jako terapia. Emocje – afekty – psyche” | 22-23 listopada | Sala Teatralna, Collegium Maius UAM
Znane są przypadki musicali, które uspokajają, pocieszają, koją rany psychiczne. Za przykład można podać spektakl „Rent” Jonathana Larsona, który aktorzy nazywali musicalem zmieniającym życie (life performing). Musical, jako część sztuki w ogóle, ma taką właśnie moc.
Organizatorzy konferencji są przekonani, że przyniesie ona korzyści nie tylko naukowe, ale także społeczne i edukacyjne, przyczyni się do zwiększenia świadomości na temat zdrowia psychicznego oraz stanie się przestrzenią do wymiany interdyscyplinarnej wiedzy i różnorodnych doświadczeń.
Do udziału w spotkaniu zapraszani są przedstawiciele różnych dziedzin i dyscyplin naukowych (m.in. muzykologii, teatrologii, filmoznawstwa, literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, psychologii), ale także sztuki czy animacji kulturowej, którym bliskie jest przekonanie, że musical może pełnić terapeutyczną i edukacyjną funkcję oraz że może być punktem wyjścia do rozmowy na ten temat.
Wstęp wolny.
Organizatorami wydarzenia są: Instytuty Kulturoznawstwa oraz Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk, we współpracy z Teatrem Muzycznym w Poznaniu i Instytutem Teatralnym im. Z. Raszewskiego w Warszawie.
Program konferencji naukowej „Terapia w musicalu. Musical jako terapia. Emocje – afekty – psyche”
piątek, 22 listopada, g. 11.00
Sala 219 – Collegium Maius (ul. Fredry 10)
Uroczyste otwarcie konferencji przez Przedstawiciela Władz Instytutu Filologii Polskiej UAM
I
(11.15 – 13.30)
Joanna Maleszyńska (IFP UAM), O pocieszeniu, jakie daje musical
Aleksandra Zając-Kiedysz (Akademia Muzyczna w Gdańsku), Musical jako forma terapeutycznego wsparcia dla młodzieży na przykładzie musicali „Dear Evan Hansen”, „Heathers” i innych
Paulina Mordal (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu), Doświadczenie straty połączonej z głębokim przywiązaniem: Studium Mrs. Danvers z musicalu „Rebecca” i terapeutycznego potencjału musicalu
Marcin Zawada (Akademia Muzyczna w Łodzi), Wartość wspólnoty w czasach kryzysu. „Come from Away”
Kamila Kubista (badaczka niezależna), Psychoedukacja poprzez musicale – przegląd form
~ dyskusja ~
II
(14.00 – 16.15)
Michał Wojnarowski (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Teatr Muzyczny ROMA), „tik, tik… BUM!” Jonathana Larsona: próba autotematycznej autoterapii
Nikola Nowak (Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych UAM), Zabawa w terapie w wesołym domu Bechdelów. „Fun Home” jako musicalowa adaptacja terapeutycznego memuaru
Joanna Roszak (Instytut Slawistyki PAN), By wiedzieć, że nie jesteśmy sami. Transformacyjno-terapeutyczny wymiar czytania i pisania w wybranych musicalach dla młodzieży
Franciszek Drąg (Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych UAM), Musicalowe antidota. Epidemie u Johna Greysona, Tsaia Ming-lianga i Yanna Gonzaleza
Michalina Wesołowska (Szkoła Doktorska Nauk o Języku i Literaturze UAM), Otchłań rozpaczy, rozkoszny dreszcz, łzy szczęścia. Musicalowe adaptacje cyklu o Anne Shirley z perspektywy poetyki afektu
~ dyskusja ~
sobota, 23 listopada, g. 9.00
Sala Prób Teatralnych – Collegium Maius (ul. Fredry 10)
(9.00 – 9.45)
Keynote lecture
Dr Phoebe Rumsey, Embodied Nostalgia: Early Twentieth Century Social Dance and the Choreographing of Broadway Musical Theatre
~ wykład i dyskusja w języku angielskim ~
III
(10.00 – 12.15)
Katarzyna Forecka-Waśko (WSE UAM), Język zaklęty w ruchu – wykorzystanie języka migowego w sztuce musicalu. Nowe przestrzenie komunikacji
Rafał Koschany (IK UAM), Jak działa filmowy musical? Próba rewizji psychoanalitycznej teorii gatunku
Piotr Sobierski, Inność – przyszłość – dorosłość. Zbiorowe oswajanie na „Avenue Q”
Marta Żulińska (Uniwersytet Wrocławski), „I am your Angel of Music, come to me Angel of Music” – o terapeutycznej naturze relacji Upiora i Christine Daaé w musicalu „The Phantom of the Opera” Andrew Lloyda Webbera
Małgorzata Lipska (Katedra Judaistyki UWr), Zapętlenie – czyli o środkach stylistycznych wyrażających doświadczenie kryzysu psychicznego w „Preludiach” Dave’a Malloya
~ dyskusja ~
IV
(12.45 – 15.30)
Barbara Pitak-Piaskowska (współpracująca z Instytutem Teatralnym), Shirley Temple aka „Little Miss Fix-It” – niewinność i optymizm jako musicalowy komponent terapeutyczny
Mateusz Borkowski (Uniwersytet Ignatianum), Psychoanaliza w służbie musicalu, czyli innowacyjność „Lady in the Dark”
Piotr Deptuch (Teatr Muzyczny w Poznaniu, Akademia Muzyczna w Łodzi), Między zdradą, szaleństwem a miłością w musicalu „Passion” Sondheima i Lapine’a
Wojciech Bernatowicz (badacz niezależny), „Sweeney Todd” Stephena Sondheima, czyli historia szaleństwa w dobie kapitalizmu
Zuzanna Pobłocka (IFP UAM, UA w Poznaniu), Młodzi młodym o młodych – strategia Teatru Komedii Valldal a podmiotowość dzieci i młodzieży
Małgorzata Woźniak (Szkoła Doktorska Nauk o Języku i Literaturze UAM), Karol Zaborowski (Szkoła Doktorska Nauk o Języku i Literaturze UAM), Granie w śpiewanie. Różne wymiary terapeutyczne w musicalowej grze „Stray Gods”
~ dyskusja ~