Grudzień w Polskim Teatrze Tańca to czas, w których mocno podkreślamy interdyscyplinarność tematu tańca.
Akcentujemy fakt, że taniec czy szerzej ruch nie tylko bywa sztuką, ale może też być tematem dla innych sztuk.
Dzieje się tak za sprawą finału międzynarodowego konkursu, który od czterech lat organizujemy podczas Festiwalu „1 strona - 1 spojrzenie - 180 sekund”. Jury, a także publiczność nagradza w nim wypowiedzi artystyczne, prace literackie, filmy tańca i różne przejawy sztuk wizualnych, które dowodzą, jak niezwykła i ożywcza dla wyobraźni może być interpretacja zjawisk ruchowych przy użyciu środków właściwych różnym dziedzinom sztuki.
W ten sposób Polski Teatr Tańca wychodzi poza przyjęte w tradycji teatralnej ramy ku nowym formom, wyzwaniom i eksperymentom. I jeszcze więcej – co roku sam tworzy choreograficzny projekt filmowy, eksplorując możliwości, jakie daje synteza środków ruchowych i kinematograficznych. W tym roku podczas IV Międzynarodowego Festiwalu „1 strona – 1 spojrzenie – 180 sekund” zapraszamy na premierę „Bestii” w reżyserii Iwony Pasińskiej. W tym monochromatycznym obrazie filmowym – w kontekście idiomu „Człowiek – zwierzę”, który w tym roku kształtuje repertuar Polskiego Teatru Tańca - przyglądamy się relacjom ludzi ze zwierzętami i zwierząt między sobą. I zadajemy pytanie, który gatunek jest największym drapieżnikiem?
Poszerzenie przestrzeni rejestrującej kreatywne podejście do tańca nie oznacza jednak, że podczas IV Festiwalu „1 strona - 1 spojrzenie – 180 sekund” rezygnujemy z żywej obecności - spotkania publiczności z performerami. Fizycznego współdzielenia przestrzeni, tak integralnego z tańcem i ze sztuką teatru.
15 grudnia o 20.00 w Dużym Studio #naTaczaka zagości spektakl „Folk Solution” Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” im. Stanisława Hadyny, który nie ustaje w poszukiwaniach nowych form artystycznej ekspresji. W „Folk Solution” konfrontuje muzykę elektroniczną i taniec współczesny z polskim folklorem - taka kompilacja dźwięków i ruchu skłania do refleksji nad znaczeniem tradycyjnego folkloru we współczesnym świecie. 16 grudnia o godz. 20.00 zanurzymy się w instalacji performatywej Pameli Leończyk i Magdaleny Fejdasz „Trzepot 2.0”, inspirowanej leśną foto-pułapką jako nieinwazyjną formą obserwacji zwierząt i roślin. Ten video performance jest kontynuacją poszukiwań twórczych w obszarze relacji ludzkiego ciała wobec przestrzeni lasu, a także formą wyrażenia solastalgii, czyli smutku i lęku spowodowanego zmianami klimatycznymi. 17 grudnia o godz. 20.00 kolejne spotkanie z dobrze znanym w Poznaniu kolektywem bodytalk z Niemiec, który w koprodukcji z Teatrem Tańca i Ruchu „Rozbark” przygotował spektakl „Bilderzerstörer”/„Niszczyciel obrazów”. Jego autorzy – Yoshiko Waki i Rolf Baumgart - zastanawiają się, co kryje się za obrazami definiującymi nasze życie. I prowokują do refleksji nad rolą cyfryzacji w zyskiwaniu i traceniu poczucia realności przez współczesnego człowieka.
Na zakończenie festiwalu – 20 grudnia o godz.12.00 - proponujemy „Ballady Mickiewicza tanecznie” Kieleckiego Teatru Tańca.
Zapraszamy do aktywnego udziału w festiwalu – do oddania głosu na Nagrodę Publiczności w konkursie "1 strona - 1 spojrzenie - 180 sekund", do rozmowy z jurorami i do mniej oficjalnego dzielenia się wrażeniami w magicznym foyer naszego Teatru. I oczywiście na wszystkie spektakle, reprezentujące bogactwo i różnorodność stylów i technik polskiej – i nie tylko polskiej – sceny tańca.
***