13.04.1974 Wersja do druku

Okrutny Lir i wspaniały Bloom

DWA przedstawienia szokują od dłuższego czasu warszawską publiczność. W Teatrze Współczesnym "Lir" Edwarda Bonda, w przekładzie Gustawa Gottesmana, reżyserii Erwina Axera, ze scenografią Ewy Starowieyskiej i ruchu scenicznym Lecha Góreckiego oraz "Bloommusalem" Joyce'a (epizod XV powieści "Ulisses") w Teatrze Ateneum, na scenie nocnej - Atelier, w inscenizacji Jerzego Grzegorzewskiego. "Lir" Edwarda Bonda - to teatr okrucieństwa, w reżyserii Erwina Axera przekraczający daleko wszystko to, co kiedykolwiek pokazano w Polsce; są w przedstawieniu sceny tak wstrząsające swym realizmem, że zdarzają się wypadki opuszczania widowni przez poniektórych wrażliwszych teatromanów. Doskonały technicznie spektakl jest swego rodzaju "studium tyranii"; przechodzenia władzy z rąk do rąk, narastanie terroru, rzezi jednych przez drugich. Okrutny Lir, potem jego córki, które przejmują władzę, wreszcie wojna domowa, egzekucje, tortury: obłąkany świat, z którym trudno

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Okrutny Lir i wspaniały Bloom

Źródło:

Materiał nadesłany

Trybuna Mazowiecka Nr 88/89

Autor:

Andrzej Markiewicz

Data:

13.04.1974

Realizacje repertuarowe