EN
26.10.2021, 11:49 Wersja do druku

Łódź. "Halka" na jubileusz

Dorota Wójcik, solistka Teatru Wielkiego, obchodzi jubileusz 30-lecia pracy artystycznej. Artystka wystąpi 27 października w premierowej "Halce".

fot. Filip Maranda / mat. teatru

Dorota Wójcik swój talent wokalny i instynkt sceniczny z wielkim powodzeniem realizuje od lat na naszej (i nie tylko!) scenie, zawsze proponując widzom najwyższą jakość i niepowtarzalność – często zaskakując oryginalnością i świeżością interpretacji.Zaskakuje także różnorodnością repertuarową włączając do swojej kolekcji scenicznych heroin – jakże różne charakterologicznie i muzycznie - „sopranowe” postacie.

fot. mat. organizatora

A były ich w karierze Artystki (i są!) dziesiątki: od Hanny w „Strasznym dworze” do Madame Butterfly, od Marii Stuart po Antonię w „Opowieściach Hoffmanna”, od Traviaty po Lukrecję Borgię i... wiele, wiele innych, także tych operetkowych i musicalowych. Zawsze jednak we wszystkich tych postaciach jest… Dorota Wójcik – ze swoją wrażliwością, umiejętnościami i wielką intuicją sceniczną. Wszystko na to wskazuje, że Pani Dorota nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa. I bardzo dobrze!

Na swój jubileusz – 30-lecia pracy artystycznej - Dorota Wójcik wybrała Moniuszkowską „Halkę”; zachwyciła nią publiczność, zaskoczyła recenzentów i… zadziwiła kolegów, bo jak mówią „doświadczone soprany” – Halka nie należy do najprostszych partii sopranowych. Artystce składamy serdeczne – jubileuszowe – gratulacje, a Państwa gorąco zapraszamy na jubileuszowe spotkanie z Dorotą Wójcik i jej wspaniałą Halką 27 października 2021 roku.

Żeby zrozumieć tę operową przypowieść o porzuconej dziewczynie, trzeba ją osadzić w kontekście rozdźwięku społecznego, który w czasach Moniuszki doprowadził do krwawej rzezi galicyjskiej. Halka jest istotą zawieszoną między dwoma światami: występnej szlachty i mściwych górali. Nie ma tu jednoznacznie złych i dobrych postaci. To nie jest łzawy melodramat. To okrutna parabola ludzkiej samotności.

Dorota Wójcik

Ukończyła z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Łodzi. Była laureatką wielu konkursów wokalnych, takich jak: Europejski Festiwal Operowy im. Jana Kiepury (stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki), Międzynarodowy Konkurs Wokalistyki Operowej im. Adama Didura (III nagroda i 6 nagród specjalnych, m.in. za najlepsze wykonanie arii włoskiej – aria Desdemony), Festiwal Sztuki Wokalnej im. Ady Sari (IV nagroda), Konkurs Muzyki Kameralnej (II nagroda).

Ukończyła mistrzowskie kursy wokalne prowadzone przez Teresę Żylis-Garę. Od początku swojej kariery artystycznej związana jest z Teatrem Wielkim w Łodzi. Tu stworzyła swoje największe kreacje wokalno-aktorskie, wysoko ocenione przez krytykę i publiczność.

Jeszcze jako studentka zadebiutowała na scenie naszego Teatru partią Micaëli w Carmen Bizeta. Partię tę zaśpiewała potem w kilku realizacjach tej opery w kraju i za granicą (Belgia, Francja, Holandia, Niemcy, Ameryka Południowa), otrzymując bardzo dobre recenzje. Na łódzkiej scenie wykreowała znakomite partie sopranowe: Małgorzaty w Fauście Gounoda, Mimi w Cyganerii Pucciniego, Paminy w Czarodziejskim flecie Mozarta, Adiny w Napoju miłosnym Donizettiego (spektakl otrzymał Złotą Maskę – nagrodę dziennikarzy jako wydarzenie sezonu; z tym spektaklem odbyła tournée po Holandii i Niemczech), Hrabiny w Weselu Figara Mozarta, Noriny w Don Pasquale Donizettiego, Nannetty w Falstaffie Verdiego, Bess w Porgy and Bess Gershwina. Wystąpiła także w partii Elwiry w Purytanach Belliniego, jako Gilda w Rigoletcie i w partii tytułowej w Traviacie Verdiego (tournée po krajach Beneluksu). Kolejne premiery to: Lukrecja w Lukrecji Borgii Donizettiego, Kunegunda w Kandydzie Bernsteina, Antonia w Opowieściach Hoffmanna Offenbacha (za tę rolę nagrodzona przez dziennikarzy Złotą Maską za najlepszą kreację wokalno-aktorską w sezonie 2007/2008), Tatiana w Eugeniuszu Onieginie Piotra Czajkowskiego w reżyserii Wiesława Ochmana i partia tytułowa w Rusałce Antonina Dvoraka w reż. Tomasza Cyza, Leonora w Trubadurze Verdiego w reż. Laco Adamika, Liu w Turandot Pucinniego w reżyserii A. Weltscheka, tytułowa Halka Moniuszki w reż. J. Kiliana. W swoim repertuarze posiada ponad 20 partii operowych, jak również partie musicalowe i operetkowe.

Śpiewa także większość partii lirycznych z oper Moniuszki: Zuzia w Verbum nobile, Hanna w Strasznym dworze, Zofia w Halce, Bronia i Ewa w Hrabinie. Artystka nagrała również wokalizę Ave Maria Andrzeja Krauze do filmu dokumentalnego poświęconemu kardynałowi Stefanowi Wyszyńskiemu. Z powodzeniem wykonuje repertuar pieśniarski (nagrania radiowe) i oratoryjny: Requiem Dvořáka, Mozarta i Verdiego, Stworzenie świata Haendla, Missa Solemnis i Msza C-dur Beethovena, Stabat Mater, Rossiniego, Messa di Gloria e Credo Donizettiego, Carmina burana Orffa, Magnificat Rottera, Requiem C.M. Webera na estradach filharmonii w całej Polsce.

Współpracuje z wieloma wybitnymi dyrygentami, takimi jak: A. Wicherek, K. Kord, W. Michniewski, T. Kozłowski, T. Wojciechowski, A. Straszyński, Ł. Borowicz, J. Bergman, E. Michnik, oraz reżyserami: M. Prus, W. Zawodziński, E. Gottschalk, L. Adamik, A. Freyer, G. Madia, M. Znaniecki. Brała udział w wielu wydarzeniach artystycznych, m.in. na zaproszenie Teresy Żylis-Gary wystąpiła wraz z nią we wspólnym koncercie w Monako przed księciem Albertem. Artystka koncertowała, m.in. w ramach Cecyliańskich Dni Muzyki Sakralnej w Radomiu, Festiwalu Muzyki Wokalnej „Viva il canto” w Cieszynie, Koncertów Roku w Łazienkach Królewskich w Warszawie oraz na festiwalach operowych w kraju i za granicą (Xanten, Salzburg). Występuje gościnnie w wielu teatrach operowych w Polsce, m.in. Operze Krakowskiej, Operze Wrocławskiej i Operze Narodowej.

Odbyła szereg tournée zagranicznych, śpiewając na scenach Austrii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemiec i Portugalii. Za swoje osiągnięcia artystyczne w 2005 r. otrzymała nagrodę Marszałka Województwa Łódzkiego. Od 2007 r. jest także wykładowcą-pedagogiem na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Łodzi.

W 2013 roku w uznaniu osiągnięć artystycznych, Dorota Wójcik otrzymała Odznakę Honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej. W 2015 roku artystka otrzymała Nagrodę Marszałka Województwa Łódzkiego za całokształt działalności - za osiągnięcia artystyczne, a także za pracę pedagogiczną.

Realizatorzy:

Kierownictwo muzyczne: Wojciech Rodek

Reżyseria i scenografia: Jarosław Kilian

Kostiumy: Weronika Karwowska

Choreografia: Emil Wesołowski

Obsada:

Halka – Dorota Wójcik

Jontek – Dominik Sutowicz

Stolnik – Robert Ulatowski

Zofia – Hanna Okońska

Janusz – Andrzej Kostrzewski

Dziemba – Rafał Pikała

Dudarz – Witold Tomczyk

Góral – Wojciech Strzelecki

Anioł – Tomasz Jagodziński

Chór, Balet, Orkiestra, Chór dziecięcy Teatru Wielkiego w Łodzi

Opera w czterech aktach.

Spektakl w oryginalnej polskiej wersji językowej z polskimi i angielskimi nadpisami

Źródło:

Materiał nadesłany