EN
23.05.2022, 08:51 Wersja do druku

Legnica. Nadchodzi Wielka Czerwcówka Modrzejewskiej

Pierwszy weekend czerwca w legnickiej Modrzejewskiej to czas Wielkiej Czerwcówki – maratonu teatralnego, który dla widzów jest najlepszą okazją do nadrobienia repertuarowych zaległości, bądź sentymentalnego powrotu do znanych i docenianych tytułów. W tym roku ludzie Modrzejewskiej zapraszają na cztery spektakle, dyskusję panelową oraz premierę krótkometrażowego filmu.

fot. Karol Budrewicz

Fanny i Aleksander

Na początek Wielkiej Czerwcówki należycie wielki powrót. Monumentalne przedstawienie na postawie Ingmara Bergmana w reżyserii Łukasza Kosa swoją premierę na Scenie Gadzickiego miało w lutym 2020 roku. W spektaklu występuje cały zespół Modrzejewskiej, a sceniczna przestrzeń rozciąga się dalece poza typowe ramy – tworząc z budynku teatru swoisty labirynt. „Fanny i Aleksander” to opowieść o tytułowym rodzeństwie, które w wyniku śmierci ojca dostaje się pod opiekę zimnokrwistego biskupa Edvarda Vergérusa.

Tomasz Domagała, domagalasiekultury.pl: Spektakl ten bowiem był dla mnie absolutną sumą teatru w jego najpiękniejszej i najczystszej formie. Możliwą chyba tylko w Legnicy, a to z prostego powodu, że Zespół Teatru Modrzejewskiej z dyrektorem Jackiem Głombem na czele to bodaj najbardziej zgrany i zrośnięty ze sobą (nie tylko na płaszczyźnie zawodowej) kolektyw teatralny w Polsce. Teatralno–rodzinna saga rodziny Ekdalhów zyskała więc w Legnicy metafizyczny wymiar, jako że legniccy aktorzy nie tylko opowiadali o postaciach Bergmana, lecz przede wszystkim o sobie

„Fanny i Aleksander” na Scenie Gadzickiego 2 czerwca o godzinie 18.00 oraz w ramach Wielkiej Czerwcówki 3 czerwca również o 18.00.

fot. Karol Budrewicz/mat. teatru

Głosy nowej Białorusi

Spektakl na podstawie dokumentalnej sztuki białoruskiego twórcy Andrieja Kuriejczyka to jedna z dwóch premier bieżącego sezonu w repertuarze legnickiego maratonu teatralnego. „Głosy nowej Białorusi” zadebiutowały na Scenie Gadzickiego 13 listopada 2021 roku i są zbiorem kilkunastu monologów znanych z imienia i nazwiska ofiar reżimu Aleksandra Łukaszenki. Na scenie znów niemal cały zespół Modrzejewskiej, a reżyserem tytułu znany m.in. ze wspomnianego „Fanny i Aleksandra” Łukasz Kos.

Magda Piekarska, teatralny.pl: Brzmi to przekornie, bo tym razem, nie po raz pierwszy w Legnicy, mamy do czynienia z rozdarciem tej kurtyny, z rezygnacją z umowności, z pożegnaniem z metaforą. Z sytuacją, w której teatr bierze rozbrat z literaturą i postanawia mówić głośno, dobitnie, konkretnie, surowym językiem, który nie pomieści wiele więcej od wyliczanki nagich faktów.

„Głosy nowej Białorusi” do obejrzenia 4 czerwca o godzinie 15.00 na Scenie na Nowym Świecie.

fot. Karol Budrewicz

Król Lear

Arcydzieło Szekspira z tytułową rolą Mirosława Zbrojewicza powraca na Scenę Gadzickiego w ramach Wielkiej Czerwcówki. Spektakl powstał w ramach koprodukcji z opolskim Teatrem Kochanowskiego, a reżyserią oraz adaptacją zajęła się Anna Augustynowicz, która wszystkie role, poza tytułową, oddała w ręce kobiet. „Szekspir odkrywa autorytarny mechanizm sprawowania władzy, który dziś nazywamy populizmem. Miłość do władzy staje się równa miłości do wojny. W tę wojnę wplątana zostaje cała społeczność” – w ten sposób „Króla Leara” zapowiadała jego reżyserka. W obsadzie Modrzejewską reprezentują: Gabriela Fabian, Anita Poddębniak / Magda Biegańska, Aleksandra Listwan, Ewa Galusińska, Zuza Motorniuk, Magda Drab (w dublerze z Weroniką Krystek) oraz Katarzyna Dworak.

Przemysław Gulda, Gulda poleca: Bardzo stylowa, konsekwentna w elegancji i formalnej zwięzłości, adaptacja dramatu o starości. Augustynowicz z wyczuciem buduje imponujące wizualnie i narracyjnie sceny, jak sekwencja porodu z płodem wyciąganym linami. Świetnie zadziałało powierzenie wszystkich ról - z wyjątkiem tytułowej - kobietom: wycisza to mizoginiczne echa tekstu i pokazuje, że zło nie ma płci. Mirosław Zbrojewicz przenikliwie gra upadek, ale spektakl napędza pulsująca energia aktorek.

„Król Lear” na Scenie Gadzickiego 4 czerwca o godzinie 20.00.

fot. Karol Budrewicz/mat. teatru

Golec

Niedziela 5 czerwca sama w sobie będzie swoistym maratonem emocji, bowiem o godzinie 12.00 na legnickich deskach zaprezentowana zostanie premierowa produkcja familijna Teatru Modrzejewskiej. „Golec” to spektakl duetu PiK (Paweł Wolak i Katarzyna Dworak) opowiadający o otwartości, tolerancji i demokracji. Głównym bohaterem przedstawienia jest mało znane, podziemne stworzenie – tytułowy Golec, który razem z widzami poznaje fascynujący świat zwierząt oraz próbuje realizować swoje marzenia. W roli tytułowej Paweł Wolak.

Magda Piekarska, teatralny.pl: W życiu golec, o ile wystawiłby głowę ponad powierzchnię, mógłby zapewne połknąć muchę, nawet tego nie zauważając, a szop rozdeptałby całe stada mrówek. Nie w tym jednak rzecz – nie o nauki przyrodnicze bowiem tu chodzi, a o humanistyczne i społeczne wartości, zahaczające niekiedy o ustrój, o politykę. O to, żebyśmy – niezależnie od dzielących nas różnic – szanowali się nawzajem i nie przekreślali szans na realizację marzeń i przekraczanie swoich własnych możliwości

Dyskusja panelowa

Tego samego dnia, bo w niedzielę 5 czerwca o godzinie 16.00 w Art Cafe Modjeska rozpocznie się dyskusja panelowa „Teatr w sytuacjach granicznych”, w której udział zapowiedzieli: Dorota Ignatjew (Teatr Nowy w Łodzi), Roman Pawłowski (TR Warszawa), Waldemar Raźniak (Narodowy Stary Teatr) oraz dyrektor Modrzejewskiej Jacek Głomb. Dyskusję poprowadzi Łukasz Drewniak. „Od wiosny 2020 roku słychać w teatrach syrenę alarmową. Dyrektorzy scen polskich i ich zespoły są konfrontowani z kolejnymi zagrożeniami, rzeczywistość testuje społeczną rolę teatru. Co wiemy dziś, pod koniec trzeciego nadzwyczajnego sezonu, czego wciąż dowiadujemy się o polskich artystach, publiczności, repertuarze i polityce organizatorów w chwili próby?” – żeby usłyszeć odpowiedź na to pytanie wystarczy udać się do kasy Teatru Modrzejewskiej po bezpłatną wejściówkę. Start spotkania o godzinie 16.00.

fot. mat. teatru

Premiera „Jeziorka”

Ostatnim akordem legnickiej Wielkiej Czerwcówki będzie premiera filmu krótkometrażowego na podstawie spektaklu online „E-migrant” w reżyserii Martyny Majewskiej. Obraz będzie opowieścią o młodym człowieku rzucającym wyzwanie rzeczywistości, chcącym zerwać z nią wszelkie łączące go więzi. Na premierowy pokaz również obowiązują darmowe wejściówki, a po projekcji odbędzie się spotkanie z twórcami filmu.

Bilety

Bilety na każdy ze spektakli prezentowanych w ramach Wielkiej Czerwcówki nabyć można pojedynczo, jednak organizatorzy przygotowali dla swoich widzów specjalne, promocyjne karnety, w ramach których będzie można obejrzeć dwa (70 zł) lub trzy (100 zł) spektakle Wielkiej Czerwcówki. Karnety są dostępne w kasie teatru, a bilety zakupić można stacjonarnie oraz on-line.

Tytuł oryginalny

Nadchodzi Wielka Czerwcówka Modrzejewskiej

Źródło:

@kt Legnicka Gazeta Teatralna online
Link do źródła

Autor:

Konrad Pruszyński

Data publikacji oryginału:

21.05.2022