EN

10.08.2022, 15:16 Wersja do druku

Kraków. Warsztaty teatralne z Bogdanem Renczyńskim. Dybuk w Teatrze Miłości i Śmierci Tadeusza Kantora

Warsztaty teatralne Bogdana Renczyńskiego poruszające zagadnienia katastrofy, klęski, miłości, śmierci na podstawie tekstu „Dybuk” Tadeusza Kantora opartego na motywach sztuki Szymona An-skiego (Szlomo Zanwila Rappaporta) o tym samym tytule oraz zapisów prób spektaklu „Dziś są moje urodziny” Teatru Cricot 2.

fot. mat. organizatora

Każdy z nas doświadcza rzeczywistości w sposób indywidualny i osobisty. Prywatne światy uczestników i ich przenikanie się będą budować wspólną przestrzeń. Cztery pojęcia: katastrofa, klęska, miłość i śmierć wyznaczą wiodące kierunki wieloaspektowych działań, których przenikanie się może zafunkcjonować jako byt sceniczny. Indywidualne przestrzenie uczestników staną się ramą dla wypracowania wspólnego dzieła w oparciu o hipotezę: spektakl Kantora „Dziś są moje urodziny” nie okazał się sukcesem.

Głównym obszarem pracy podczas warsztatów będzie zestawienie motywu dybuka z ostatnią realizacją Teatru Cricot 2 „Dziś są moje urodziny” – osobistym spektaklem, w którym artysta przywoływał zmarłych, bliskich i przyjaciół.

W warsztatach zostaną wykorzystane archiwalne nagrania prób, które pozwolą uczestnikom lepiej zrozumieć idee artysty oraz umożliwią poznanie sposobów pracy Tadeusza Kantora.

Rozważania na temat możliwych przyczyn porażki zostaną poprzedzone lekturą tekstu „Dybuk” Tadeusza Kantora. Ważnym obszarem poszukiwań stanie się domniemanie obecności w spektaklu dybuka; ducha błąkającego się i szukającego, jednak nie tyle wstępującego w aktora, co w spektakl właśnie. Dybuka wchodzącego w ciało spektaklu.

Warsztaty są propozycją debaty w przestrzeni sceny oraz próbą przeniesienia poszukiwań, rozmów i opinii uczestników na działania aktorskie i sceniczne. Podczas pracy warsztatowej powstanie prezentacja sceniczna, która będzie dialogować ze spektaklem „Dziś są moje urodziny”.

Kluczowe pytania i obszary poszukiwań:

– Czy dybuk jest przyczyną niszczenia w dziele sztuki?

– W jaki sposób obecność dybuka wpływa na katastrofę dzieła?

– Gdzie w spektaklu znajduje się tajemnica?

– Jaka jest rola aktorów w procesie kształtowania dzieła?

– Jaki wpływ na pracę twórczą mają przypadki, nieprzewidziane a realne sytuacje?

Warsztaty dostępne dla uczestników od 18. roku życia

Czas trwania: 10 dni

Termin: 12–23 września 2022

Warsztaty towarzyszą wystawie „Tadeusz Kantor. Widma”.

Więcej szczegółów na: https://www.cricoteka.pl/pl/warsztaty-teatralne-z-bogdanem-renczynskim/

Prowadzenie: Bogdan Renczyński

Pracował z Tadeuszem Kantorem w latach 1980–1990. Aktor Teatru Cricot 2 w latach 1982–1992, Teatru Compagnie du Singulier w latach 1994–1996, Teatru MIST w latach 1996–1997. Występował w spektaklach Tadeusza Kantora „Umarła Klasa”, „Niech sczezną Artyści”, „Wielopole Wielopole”, „Nigdy tu już nie powrócę” i „Dziś są moje urodziny”. Od 1980 roku pracuje w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka. Kurator licznych wystaw w Polsce i za granicą.

Prowadził warsztaty teatralne:

„Gdzie są niegdysiejsze śniegi. Właściwe echa”, Cricoteka, Kraków, 2017;

„Pojęcia mylące”, Cricoteka, Kraków, 2016;

„Animation of the ready object”, Pekin, 2015;

„Kolekcje Las Meninas 2” (wraz z Małgorzatą Paluch-Cybulską) University of Kent, Canterbury, 2015;

„Kolekcje Las Meninas 1” (wraz z Małgorzatą Paluch-Cybulską), Teatro de La Abadía, Madryt, 2015;

„Atelier théâtral. Methode Kantor?”, Université Toulouse – Jean Jaures, Tuluza, 2015;

„The Work of Tadeusz Kantor”, The Watermill Center, Nowy Jork, 2015;

„The Work of Tadeusz Kantor”, Yale University, Nowy Jork, 2015;

Atelier w trakcie projektu Rozdroże 2014. XXI Międzynarodowe Spotkania Sztuki Akcji. Spektakle artystów z Francji i Polski, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2014;

„L’arte del vivere in viaggio di Tadeusz Kantor e Pina Bausch”, Carovana SMI, Cagliari, 2013;

„Mamo… To ja, Łazarz”, BAI Bizkaiko Antzerki Ikastegia, Bilbao, 2013;

„Spotkania z Teatrem Śmierci”, Cricoteka, Kraków, 2012;

„I’m Lady Macbeth”, Weston College, Weston, 2011;

„Aussi pres des poubelles que de l’éternité”, Association de Recherche des Traditions de l’Acteur, Paryż, 2010;

„Le Seuil”, Ferme de Trielle, Thiézac, 2008;

Współudział w spektaklu dyplomowym „La mer des arbres” reż. R. van Gijsegem, École des Beaux-Arts KASK, Gent, 2008; „La Perte des feuilles”,

Théâtre des Asphodeles, Lyon, 2006; „Krzesło”,

Wojewódzki Dom Kultury, 2006,

Reżyseria spektaklu „Co zrobimy z wiolonczelą” M.Visnieca z Théâtrè des Collines, Etoile, 2007

Realizacja autorskich spektakli: „Rebeko, matko moja”, Théâtre du Radeau, Le Mans, 2010 i „Mama da”, Teatr Maska, Rzeszów, 2012.

Źródło:

Materiał nadesłany