EN

24.06.2021, 15:35 Wersja do druku

Kraków. W lipcu 17. Festiwal Muzyki Polskiej

Mistrzostwo muzyki polskiej na żywo

Koncertowa wersja opery „Hagith” Karola Szymanowskiego, najlepsza polska kameralistyka, piosenki Witolda Lutosławskiego, zapomniane pieśni Konstantego Gorskiego i perły polskiego baroku – tak zapowiada się 17. edycja Festiwalu Muzyki Polskiej.


Nie zabraknie muzycznych zaskoczeń, wyjątkowych odkryć i wielu wzruszeń w mistrzowskich wykonaniach. Wystąpią m.in. Elżbieta Szmytka i Janusz Wojtarowicz, Vilém Veverka i KateřinaEnglichová, Ewa Biegas, Chór i Orkiestra Filharmonii Śląskiej pod batutą Macieja Tworka oraz Wrocław Baroque Ensemble pod kierunkiem Andrzeja Kosendiaka.

Na otwarcie festiwalu zabrzmi opera „Hagith” Karola Szymanowskiego (8 lipca, kościół św. Katarzyny). Jednoaktowa opera Szymanowskiego, osnuta luźno wokół biblijnej historii króla Dawida (Stary Król) i pięknej dziewczyny Abiszag (Hagith), utrzymana jest w stylu niemieckiego ekspresjonizmu. Będzie to druga w historii festiwalu prezentacja „Hagith”, poprzednie wykonanie miało miejsce w 2013 roku, w stulecie powstania dzieła. Tym razem operę usłyszymy nie tylko w nowej obsadzie, ale także z nowego wydania krytycznego opracowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W tytułowej roli wystąpi Joanna Zawartko, w Starego Króla wcieli się Wojciech Parchem, a Młodym Królem będzie tenor Stanisław Napierała. Dzieło zostanie zaprezentowane w wersji koncertowej. Chór i Orkiestrę Filharmonii Śląskiej poprowadzi Maestro Maciej Tworek.

Drugiego dnia festiwalu (9 lipca, Aula Collegium Novum UJ) królować będzie kameralistyka z XIX i XX stulecia przeznaczona na klarnet i fortepian. Wśród utworów autorstwa m.in. Mieczysława Weinberga czy Krzysztofa Pendereckiego zabrzmią kompozycje wciąż odkrywanego Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, młodszego o trzy lata od Chopina oraz Witolda Friemanna, wychowanka Zygmunta Noskowskiego, Romana Statkowskiego i Maxa Regera. Ten nieoczywisty repertuar zaprezentują Krzysztof Grzybowski, jedyny polski absolwent klasy klarnetu legendarnej Sabine Meyer oraz pianista i kameralista Piotr Sa­łaj­czyk, odkrywca wielu nieznanych, zapomnianych dzieł, o którym napisano, że jest „pianistą od zadań trudnych”.

10 lipca w kościele św. Krzyża ceniony organista Marcin Szelest wykona utwory organowe z tabulatury żmudzkiej z 1618 roku, autorstwa m.in. Adama z Wągrowca. Cysterski mnich związany z klasztorem w Wągrowcu był jednym z najwybitniejszych polskich organistów i klawesynistów przełomu XVI i XVII wieku. Marcin Szelest, profesor w Katedrze Organów Akademii Muzycznej w Krakowie, zagra na odrestaurowanym instrumencie z 1704 roku.

Wyjątkowo zapowiada się koncert piosenek tanecznych Witolda Lutosławskiego (11 lipca, Teatr Stu). Kompozytor tworzył je w latach 50. i na początku lat 60. XX wieku pod pseudonimem ‘Derwid’. Komponowane na potrzeby Polskiego Radia tanga, fokstroty, slowfoksy i walczyki do tekstów Tadeusza Urgacza, Artura Międzyrzeckiego czy Jerzego Millera, wykonywały m.in. Rena Rolska, Kalina Jędrusik, Sława Przybylska, Ludmiła Jakubczak czy Mieczysław Fogg. Zaprezentuje je ceniona na całym świecie sopranistka Elżbieta Szmytka, której towarzyszyć będzie akordeonista Janusz Wojtarowicz, założyciel i lider sławnego Motion Trio.

Kameralne dzieła m.in. Macieja Radziwiłła i Mieczysława Karłowicza zabrzmią 16 lipca w Muzeum Manggha, a wykonają je Kameraliści Filharmonii Krakowskiej pod batutą czeskiego dyrygenta mieszkającego na stałe w Wiedniu – Fran­ti­ška Macka. Wydarzeniem będzie wykonanie rzadko grywanego „Koncertu podwójnego na obój i harfę”Witolda Lutosławskiego. Zagrają czescy kameraliści: oboista Vilém Veverka, zwycięzca Międzynarodowego Konkursu Obojowego w Tokio (2003) oraz harfistka Kateřina Englichová, zdobywczyni prestiżowej nagrody Classical Prague Award (2017).

W koncercie zatytułowanym „Mistrz i uczeń” (17 lipca, Aula Collegium Novum UJ) z wybitną mezzosopranistką, mistrzynią Ewą Biegas, spotka się nadzieja polskiej wokalistyki, tenor Stanisław Napierała. Utalentowany śpiewak jest studentem w klasie prof. Ewy Biegas w Akademii Muzycznej w Katowicach, a jednym z ostatnich sukcesów jest zwycięstwo w Turnieju Polskich Akademii Muzycznych – Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Romualda Tesarowicza w Łodzi. W programie 12 Pieśni op. 22 Ignacego Jana Paderewskiego oraz cykl pieśni Konstantego Antoniego Gorskiego, zapomnianego polskiego kompozytora tworzącego na przełomie XIX i XX stulecia.

W koncercie finałowym wystąpi Wrocław Baroque Ensemble (18 lipca, kościół OO. Karmelitów na Piasku), specjalizujący się w wykonawstwie historycznym, a szczególnie w odkrywaniu mało znanego repertuaru z Europy Środkowej. Trzon zespołu kierowanego przez Andrzeja Kosendiaka tworzą wybitni instrumentaliści i śpiewacy z różnych krajów. Przed festiwalową publicznością wrocławska formacja zaprezentuje perły polskiego baroku: dzieła Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego, Marcina Józefa Żebrowskiego i Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego.

Bilety dostępne w sprzedaży na portalu eWejściówki.pl oraz w Punktach InfoKraków.

https://ewejsciowki.pl/krakow/teatry/festiwal-muzyki-polskiej,1035

Pun­k­ty In­fo Kra­­ków:
• Pa­­wi­­lon Wy­­spia­ń­skie­­go, pl. Wszy­st­kich Św. 2, tel. 12 354 27 23
• ul. Św. Ja­­na 2, tel. 12 354 27 25
• Su­­kie­n­ni­­ce, tel. 12 354 27 16
• ul. Sz­pi­­ta­l­na 25, tel. 12 354 27 20
• ul. Jó­­ze­­fa 7, tel. 12 354 27 28
• ul. Po­­wi­­śle 11, tel. 12 354 27 10

Źródło:

Materiał nadesłany