EN
21.03.2022, 08:20 Wersja do druku

Kraków. „Perfect man” w Cricotece

W sobotę, 26 marca o godzinie 18:30 w Cricotece wystawiony zostanie performance taneczny "PERFECT MAN". Spektakl jest swoistym badaniem tego, co z figury Homo Sovieticus wciąż trwa w postkomunistycznych społeczeństwach. 

fot. Pavel Matela

Jest również pytaniem, co uda się w nim dostrzec, podchodząc do teatralnego eksperymentu z pozycji ciała nienormatywnego, niebinarnego, niewpasowującego się w zwyczajną performatykę ruchu. 

Autorami performansu są uznani artyści - za pomysł, koncepcję i tekst odpowiada Łukasz Wójcicki (Komuna Warszawa, Laureat Europe Beyond Access), performans, taniec i choreografię: Anna Jurek (absolwentka NSCD Leeds oraz ABPU w Austrii), Tatiana Cholewa (Dwukrotna laureatka Europe Beyond Access) oraz Łukasz Wójcicki.

„PERFECT MAN, czyli pokoleniowe traumy Homo Sovieticus

W Europie Środkowo-wschodniej dziedzictwo doświadczeń komunizmu jest wciąż wyraźne; można nawet zaryzykować stwierdzenie, że jego międzypokoleniowa trauma trwa do dziś. Jej obserwacja jest szczególnie pochłaniająca w kontekście „nowego człowieka” socjalistycznego, którego ostateczną emanacją był Homo Sovieticus. „PERFECT MAN” bada to, co pozostało z niego we współczesnych społeczeństwach postkomunistycznych – przede wszystkim zwracając się w stronę koncepcji doskonałego ciała, podporządkowanego politycznemu rygorowi umysłu na usługach socjalizmu.

Kartezjańska koncepcja ciała Homo Sovieticus jako materialnej maszyny, to koncept człowieka „nowego” typu, stanowiący krytyczne odniesienie do przeciętnego obywatela Związku Radzieckiego i całego bloku wschodniego. Lata funkcjonowania w systemie komunistycznym wytworzyły specyficzny rodzaj człowieka, radykalnie różny od tego, jaki można było znaleźć w kapitalistycznych krajach Zachodu. Był to człowiek na usługach upolitycznionej kultury, która precyzyjnie określała nie tylko sposób myślenia czy formułowania zdań, ale również rygor ciała. Jego utopijną reprezentacją była figura Homo Sovieticus, człowieka doskonale podporządkowanego systemowi i fizycznie skrojonego na jego potrzeby. Tu zaczynała i kończyła się Kartezjańska koncepcja ciało-umysł. Homo Sovieticus był idealną maszyną umysłowo-cielesną, doskonale podporządkowaną, perfekcyjną w każdym calu. 

Odwołując się do pamięci ciała, dziedzictwa traumy i międzypokoleniowego archiwum przemocy, projekt staje się spojrzeniem na cechy Homo Sovieticus i jego pozostałości w dzisiejszym człowieku kapitalistycznym. Poprzez praktyki nowej choreografii stara się uchwycić performatykę ruchu i ciała Homo Sovieticus i znaleźć punkty wspólne we współczesnych ciałach w perspektywie pokoleniowej. Ruch i choreografia są wynikiem badań nad tekstami kultury, archiwalnymi materiałami audio-wideo i przedstawieniami figuratywnymi (rzeźby, płaskorzeźby, obrazy, rysunki, szkice itp.). Perspektywa z pozycji nienormatywnego i niebinarnego ciała pozwala nam w krytyczny sposób zbadać idee starego „nowego człowieka” Homo Sovieticus i jego pozostałości we współczesnych reprezentacjach ciała traktowanego jako produkt i medialny nośnik szczęścia. 

Pomysł, koncepcja i tekst: Łukasz Wójcicki
Performance, taniec i choreografia: Anna Jurek, Łukasz Wójcicki, Tatiana Cholewa
Konsultacja dramaturgiczna: Marcin Miętus

fot. Pavel Matela

Anna Jurek - niezależna artystka i nauczycielka od 2015 roku; tancerka, pedagożka i managerka wydarzeń kulturalnych działająca w Anglii, Austrii i Polsce. Absolwentka Kompozycji Tańca i Tańca na NSCD Leeds oraz absolwentka Pedagogiki Tańca i Tańca Współczesnego na ABPU w Austrii. 

Łukasz Wójcicki - performer, tancerka, choreograf, artywistka, animator kontrkultury, badaczka. W jego polu zainteresowań jest polityczność ciała, choreografia społeczna i dekonstrukcja przywileju, patriarchatu oraz normatywności. Bada nowe formy obecności w kontekście katastrofy ekologicznej i antykapitalizmu. W latach 2008-18 performer i tancerz w zespole teatru Komuna Warszawa. Od 2016 związana z działaniami społeczno-artystycznymi fundacji Strefa WolnoSłowa. Laureat Europe Beyond Access “Taniec i niepełnosprawność. Przekraczanie granic” oraz rezydencji Visegrad Artist Residency Program—Performing Arts.

Tatiana Cholewa - od 20 lat osoba o alternatywnej motoryce, tancerz współczesny - performatywny, walczący o doskonałość ciała nienormatywnego. W latach 2006- 2008 uczestniczka w Integracyjnych Spotkania Artystycznych, na których zaczęła stawiać pierwsze kroki w tańcu. Pozwoliło mu to odkryć możliwości jego ciała, spowodowało zainteresowanie się tańcem współczesnym, którym mogła wyrażać siebie po przez ruch, uświadamiając sobie, iż jej ciało ograniczone przez chorobę jest unikatowym narzędziem do pracy. Współpracowała z choreografem i performerem Rafałem Urbackim, aż do jego śmierci. Dwukrotna laureatka programu europejskiego Europe Beyond Access „Taniec i niepełnosprawność. Przekraczanie granic”.

PERFECT MAN, Łukasz Wójcicki
26 marca (sobota), 18:30
Cricoteka, ul. Nadwiślańska 2-4, Kraków
Bilety: 25 ulgowe / 35 normalne

https://www.cricoteka.pl/pl/perfect-man/

Źródło:

Materiał nadesłany