Teatr Mumerus zaprasza wszystkich widzów na październikowe pokazy.
„NOC POEZJI: CO CZAS ZNAJDZIE, CZAS GUBI - CZYLI BAROK W CZASIE”
12 października 2025, godz. 19:00, Muzeum Archeologiczne w Krakowie, ul. Senacka 3.
Wydarzenie w ramach 15. edycji NOCY POEZJI 2025
Prezentacja Stowarzyszenia Teatr Mumerus w oparciu o poezję polskiego baroku autorstwa Józefa Baki, Hieronima Morsztyna, Jana z Kijan, Daniela Naborowskiego, Wacława Potockiego, Jakuba Teodora Trembeckiego, Jerzego Trzanowskiego i innych oraz muzyki barokowej (Bach, Vivaldi) oraz nie barokowej (Beethoven, Chopin, improwizacja)
Wstęp wolny
„TWARZ NAPOLEONA”
27 października 2025, godz. 19:00, Teatr Zależny, ul. Kanonicza 1, Kraków
***
„CO CZAS ZNAJDZIE, CZAS GUBI - CZYLI BAROK W CZASIE” Wydarzenie w ramach 15. edycji NOCY POEZJI 2025
Prezentacja Stowarzyszenia Teatr Mumerus w oparciu o poezję polskiego baroku autorstwa Józefa Baki, Hieronima Morsztyna, Jana z Kijan, Daniela Naborowskiego, Wacława Potockiego, Jakuba Teodora Trembeckiego, Jerzego Trzanowskiego i innych oraz muzyki barokowej (Bach, Vivaldi) oraz niebarokowej (Beethoven, Chopin, improwizacja)
12 października 2025, godz. 19:00, Muzeum Archeologiczne w Krakowie, ul. Senacka 3. Wstęp wolny
Nasza propozycja odnosi się do podstawowego tematu tegorocznej Nocy Poezji, czyli czasu – w naszym przypadku w poezji polskiego baroku. Odniesienie się do baroku jest już w tytule, który jest cytatem z „Przemian” Wacława Potockiego, jednego z najwybitniejszych polskich poetów XVII wieku, natomiast podtytuł jest typowym barokowym konceptem „na opak” (zamiast „czas w baroku” jest „barok w czasie”). W poezji barokowej (przynajmniej w tej części, którą zamierzamy zaprezentować podczas Nocy Poezji) czas nie jest czymś abstrakcyjnym - jest personą, niemalże osobą mającą moc sprawczą. Jest to istotne, gdyż nasza prezentacja będzie miała charakter działania dokonywanego przez aktorów i muzyków. Sprawczość Czasu (jako persony, a więc dlatego – jak w nazwie własnej – użyto dużej litery) polega na tym, że może on rozchwiać, wszystko zepsuć, ale także rozplątać wszystkie węzły (wymienione odniesienia pochodzą z poezji Hieronima Morsztyna i anonima). Przede wszystkim zaś sprawczość Czasu, polega na tym, że jest absolutnym władcą, gdyż: „czasowi zgoła wszystko na świecie hołduje” (Daniel Naborowski).
Nasza propozycja łączy się z refleksją na temat czasu, postrzeganego linearnie albo kuliście. Czas postrzegany kuliście jest obecny w polskiej poezji barokowej, czego przykładem może być cytat z wiersza wyraził Daniela Naborowskiego: „karmią byt nasz godziny”. W baroku czas kulisty, czyli powtarzalny, odmierzają zegary (jak w „Zegarze bojaźni bożej” Jakuba Teodora Trembeckiego) czy też kalendarze odmierzające powtarzalny, zgodny z ruchem słońca i księżyca rytm dnia i nocy, miesięcy i lat (jak np. „Kalendarz wieczorny” Jana z Kijan). Czas linearny, zwany inaczej czasem limetycznym (od „limes” – granica), to po prostu czas biegnący od jednego punktu do drugiego, w wymiarze poetyckim bardzo często są to wiersze poświęcone narodzinom, aż po jeden z podstawowych tematów poezji, czyli śmierci. Przy czym takie doświadczanie czasu opisywane jest na ogół w wymiarze jednostkowym: wydarza się tylko raz i jednej osobie i jest niepowtarzalne. Takie odczuwanie czasu jest także obecne w poezji baroku – wystarczy zacytować końcowy fragment wiersza Józefa Baki z cyklu „Uwagi o śmierci niechybnej”: „Nie dopędzisz wczoraj cugiem/ Nie wyorzesz jutra pługiem/ Minęło,/ Zniknęło,/ Bez zwrotu,/ Powrotu”. Wszystkie wymienione wyżej utwory znajdą się w naszej prezentacji, a wiersz Baki będzie ją zamykał. Wiersze zamierzamy zaprezentować nie tylko w sposób mówiony przez aktorów, ale także jako teksty do czytania przez widzów: napisane na płachtach papieru, ścianach, podłodze, kostiumach, w formie listów itp.
Nasza prezentacja będzie miała charakter dynamiczny, gdyż ruch jest esencją baroku, albowiem „czas odmienność z sobą rodzi” (Hieronim Morsztyn). Aby zwiększyć dynamikę przekazu prezentacjom wierszy towarzyszyć będzie muzyka wykonywana w żywym planie.
Nieprzypadkowym miejscem realizacji projektu będą zabytkowe (niektóre pochodzące nawet z siedemnastego wieku) przestrzenie Muzeum Archeologicznego, dlatego, że we wnętrzach i przestrzeniach starych budowli niemalże namacalnie odczuwa się Czas. One po prostu czas pamiętają.
W projekcie wezmą udział aktorzy Teatru Mumerus: Agnieszka Dziedzic, Katarzyna Piotrowska - Ornatkiewicz, Jan Mancewicz, Jacek Milczanowski oraz muzycy: Alicja Margolin i Michał Braszak. Współpraca plastyczna – Agnieszka Dębowska. Scenariusz i reżyseria: Wiesław Hołdys.
Projekt finansowany przy udziale finansowym Miasta Kraków
***
TWARZ NAPOLEONA
Jest 17 czerwca 1835 roku, a Francja przygotowuje się do hucznego świętowania 20-ej rocznicy zwycięskiej bitwy pod Waterloo, a tym samym 20 lat pokoju pod rządami Cesarza Francuzów. Przyjemne, ciepłe promienie słoneczne ogrzewają Paryż. Miasto, dla którego czas ekspozycji wynosi od trzech do trzydziestu minut według pana Daguerre, twórcy metody fotograficznej zwanej od jego nazwiska dagerotypią. W przeddzień święta ku czci Napoleona Francję zalewają jego podobizny - od wizerunków na flakonikach perfum i łyżeczkach aż po sprzączki do damskich pończoch. Napoleonomania trwa w najlepsze, więc każdy może mieć twarz Napoleona na swój własny użytek. Ale czy sam Napoleon czuje się jeszcze właścicielem swojego wizerunku?
Kiedy Francja szykuje się na wielkie uroczystości, Napoleon Bonaparte przygotowuje się do stoczenia jednej z trudniejszych batalii. Batalii z aparatem fotograficznym Daguerre’a i
śmiertelnie nudną czynnością, czyli pozowaniem do zdjęcia. W tej bitwie musi obyć się bez żołnierzy Starej Gwardii, a za jedynego sprzymierzeńca ma dystyngowanego kamerdynera Constanta.
Tekst: Monika Milewska
Reżyseria i przestrzeń: Wiesław Hołdys
Postaci:
Napoleon Bonaparte - Jacek Milczanowski
Louis Constant Wairy - Jan Mancewicz
Louis Daguerre – Robert Żurek
Kostiumy: Monika Gigier
Efekty dźwiękowe: Michał Braszak
Asystent reżysera i rekwizyty: Agnieszka Dziedzic
Technika: Tadeusz Przybylski
Premiera: 22 stycznia 2024
Bilety dostępne na:
- portalu Kicket.com Twarz Napoleona | Bilety (kicket.com)
- portalu Krakowskiego Biura Festiwalowego: Stowarzyszenie Teatr Mumerus | KBF: BILETY (kbfbilety.krakow.pl)
W miarę dostępności miejsc możliwy jest zakup biletów bezpośrednio przed spektaklem w Teatrze Zależnym. W tym wypadku płatność jedynie gotówką.
Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa