Inne aktualności
- Warszawa. Fundacja Ivana Wyrypajewa Teal House otworzyła program „Art Integration” 23.12.2024 17:35
- Internet. Antologia dramatów Jolanty Janiczak 23.12.2024 17:17
- Poznań. Koncert Noworoczny, wznowienia i pożegnania. Styczeń w Teatrze Wielkim 23.12.2024 15:19
- Siedlce. Premiera spektaklu „Mił(ość)” w Centrum Kultury i Sztuki 23.12.2024 15:01
- Nowy Sącz. Małopolskie Centrum Kultury „Sokół” zaprasza do udziału w prestiżowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari 23.12.2024 14:47
- Kraj. Nowy balet „Dziadek do orzechów i Król myszy” z Opery w Zurychu 23.12.2024 14:29
- Białystok. Igor Gorzkowski reżyseruje „Wieczór Trzech Króli” w Teatrze Dramatycznym 23.12.2024 14:04
- Warszawa. MKiDN wybrało polskich kandydatów do Znaku Dziedzictwa Europejskiego 2025 23.12.2024 13:36
- Rzeszów. Ostatnie dni naboru do Sceny Nowej Dramaturgii 23.12.2024 13:18
- Warszawa. Edutainment – edukacja ekologiczna poprzez sztukę, śpiew i taniec 23.12.2024 13:06
- Wrocław. Agnieszka Franków-Żelazny nową dyrektorką Opery Wrocławskiej 23.12.2024 11:50
- Kalisz. Teatr Bogusławskiego zaprasza na premierę „Pomocy domowej” 23.12.2024 11:02
- Kraków. Styczeń 2025 w NCK 23.12.2024 10:30
- Sierakowice. Kaszubska Gwiôzdka na Jarmarku Bożonarodzeniowym. Kolędnicy rozrabiali nie tylko w Centrum Kultury 23.12.2024 10:06
Spektakle z audiodeskrypcją i wirtualny spacer po gmachu przy Lubicz 48 – Opera Krakowska ułatwia osobom z niepełnosprawnością wzroku korzystanie z jej oferty repertuarowej.
W trosce o umożliwienie osobom z uszkodzeniem lub niepełnosprawnością wzroku udziału w spektaklach repertuarowych i zaspokojeniu tym samym ich potrzeby obcowania z kulturą wysoką, Opera Krakowska wprowadza przystosowane do ich potrzeb udogodnienia w dwóch kluczowych obszarach. Pierwszy to ułatwienie korzystania z przestrzeni gmachu przy Lubicz 48
i tym samym zmniejszenie lęku przed nieznanym. W tym celu na stronie internetowej Opery pojawił się wirtualny spacer, opatrzony w opisy audiodeskrypcyjne; to samo zadanie będą pełnić makiety tyflograficzne, które zostaną umieszczone w budynku i nawigacje dźwiękowe ułatwiające przemieszczanie się po obiekcie. Drugi obszar to ułatwienie aktywnego korzystania z oferty repertuarowej. Opera wprowadziła do repertuaru spektakle z audiodeskrypcją, z możliwością nieodpłatnego w nich udziału przez osoby z uszkodzeniem lub niepełnosprawnością wzroku oraz ich opiekunów (liczba miejsc ograniczona). Do tej pory odbyły się trzy spektakle: „Norma”
V. Belliniego (19 września), „Tosca” G. Pucciniego (7 listopada) oraz „Straszny dwór”
S. Moniuszki (14 listopada); w tym roku czeka nas jeszcze „Don Pasquale” G. Donizettiego
(5 grudnia). Przygotowanie oraz nadzór nad przebiegiem audiodeskrypcji powierzone zostały Fundacji Siódmy Zmysł, współpracującej już w przeszłości z Operą Krakowską przy realizacji produkcji operowych dla dzieci „Pan Tralaliński” i „Ongaku trzy kamienie”. Uzupełnieniem audiodeskrypcji akustycznej będzie audiodeskrypcja manualna, na którą składać się będą modele
z elementami scenograficznymi do spektaklu wykonane w formie makiet dotykowych, opatrzonych opisami umiejscowienia poszczególnych elementów inscenizacyjnych w alfabecie Braille’a.
Więcej informacji o projektach na stronie Opery Krakowskiej: www.opera.krakow.pl.
Informacji na temat projektu „(nie)Widzialna Opera” udziela Biuro Organizacji Widowni: +48 12 296 62 62 (od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-15:00).
Projekt „(nie)Widzialna Opera” dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.