Inne aktualności
- Warszawa. Nowy cykl koncertów w Operze Kameralnej 23.01.2025 17:18
- Warszawa. Sejmowa Komisja Kultury o problemach z KPO: zaległe pieniądze zostaną wypłacone w lutym 23.01.2025 16:38
- Warszawa. W świecie baśni, czyli premiera „Trzech piórek” w Guliwerze 23.01.2025 16:00
- Warszawa. „Dziewczyna z igłą” z nominacją do Oscara dla najlepszego filmu międzynarodowego 23.01.2025 15:54
- Warszawa. Muzeum białe, teatr czarny. Kiedy nowa siedziba TR Warszawa? 23.01.2025 15:52
- Poznań. Premiera „Wielkiego złego lisa" wg komiksu Benjamina Rennera w Animacji – 8 lutego 23.01.2025 15:52
- Rzeszów. Do Teatru Siemaszkowej wraca Teatralny Speed Dating 23.01.2025 15:48
- Katowice. Spacery i licytacje. Teatr Śląski wspiera WOŚP 23.01.2025 14:23
- Warszawa. Zaprezentowano rękopis Ballady f-moll Fryderyka Chopina zakupionego przez NIFC 23.01.2025 14:21
- Wrocław. Opera po raz kolejny wspiera WOŚP 23.01.2025 14:00
- Warszawa. Premiera spektaklu Mariana Opani na początku lutego w Ateneum 23.01.2025 13:43
- Lublin. Międzynarodowy projekt teatralny łączący literaturę, historię i nowoczesne technologie 23.01.2025 13:21
- Kraków. Koncert „Symphony For Life" w Synagodze Tempel – w 80. rocznicę wyzwolenia obozu Auschwitz-Birkenau 23.01.2025 11:34
- Wrocław. Premiera „Gier wstępnych” w Capitolu już w najbliższą sobotę 23.01.2025 11:08
Spektakle z audiodeskrypcją i wirtualny spacer po gmachu przy Lubicz 48 – Opera Krakowska ułatwia osobom z niepełnosprawnością wzroku korzystanie z jej oferty repertuarowej.
W trosce o umożliwienie osobom z uszkodzeniem lub niepełnosprawnością wzroku udziału w spektaklach repertuarowych i zaspokojeniu tym samym ich potrzeby obcowania z kulturą wysoką, Opera Krakowska wprowadza przystosowane do ich potrzeb udogodnienia w dwóch kluczowych obszarach. Pierwszy to ułatwienie korzystania z przestrzeni gmachu przy Lubicz 48
i tym samym zmniejszenie lęku przed nieznanym. W tym celu na stronie internetowej Opery pojawił się wirtualny spacer, opatrzony w opisy audiodeskrypcyjne; to samo zadanie będą pełnić makiety tyflograficzne, które zostaną umieszczone w budynku i nawigacje dźwiękowe ułatwiające przemieszczanie się po obiekcie. Drugi obszar to ułatwienie aktywnego korzystania z oferty repertuarowej. Opera wprowadziła do repertuaru spektakle z audiodeskrypcją, z możliwością nieodpłatnego w nich udziału przez osoby z uszkodzeniem lub niepełnosprawnością wzroku oraz ich opiekunów (liczba miejsc ograniczona). Do tej pory odbyły się trzy spektakle: „Norma”
V. Belliniego (19 września), „Tosca” G. Pucciniego (7 listopada) oraz „Straszny dwór”
S. Moniuszki (14 listopada); w tym roku czeka nas jeszcze „Don Pasquale” G. Donizettiego
(5 grudnia). Przygotowanie oraz nadzór nad przebiegiem audiodeskrypcji powierzone zostały Fundacji Siódmy Zmysł, współpracującej już w przeszłości z Operą Krakowską przy realizacji produkcji operowych dla dzieci „Pan Tralaliński” i „Ongaku trzy kamienie”. Uzupełnieniem audiodeskrypcji akustycznej będzie audiodeskrypcja manualna, na którą składać się będą modele
z elementami scenograficznymi do spektaklu wykonane w formie makiet dotykowych, opatrzonych opisami umiejscowienia poszczególnych elementów inscenizacyjnych w alfabecie Braille’a.
Więcej informacji o projektach na stronie Opery Krakowskiej: www.opera.krakow.pl.
Informacji na temat projektu „(nie)Widzialna Opera” udziela Biuro Organizacji Widowni: +48 12 296 62 62 (od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-15:00).
Projekt „(nie)Widzialna Opera” dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.