EN

6.05.2022, 14:23 Wersja do druku

Kraków. Muzyka teatralna i filmowa Andrzeja Zaryckiego na płycie CD

Od Zielonej gęsi i Makbeta do Aktorów prowincjonalnych i Hanki – muzyka teatralna i filmowa Andrzeja Zaryckiego wydana na płycie CD

Piętnaście piosenek i utworów skomponowanych przez Andrzeja Zaryckiego dla teatrów dramatycznych, do musicali, audiobooka oraz filmu zostało wydanych w formie płyty CD w ramach serii „Muzyczny ślad Krakowa”. Jest to już trzeci – po wydaniu w 2018 roku płyty CD z utworami Stanisława Radwana oraz płyty z muzyką Krzysztofa Pendereckiego z 2021 roku – wyjątkowy projekt fonograficzny Krakowskiego Forum Kultury, mający na celu dokumentację muzyki filmowej i teatralnej. Nagranie „live” zostało zarejestrowane podczas urodzinowego koncertu twórcy w Centrum Kongresowym ICE Kraków 12 grudnia 2021 roku. W koncercie i nagraniu udział wzięli: Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją Rafała Jacka Delekty oraz wokaliści i aktorzy: Adrianna Bujak-Cyran, Magdalena Drozd, Piotr Kutnik, Beata Paluch, Tadeusz Kwinta, Julia Zarycka, Wiktoria Zawistowska, Jakub Zuckerman. Wśród nagrań znalazła się m.in. muzyka od Aktorów prowincjonalnych z 1978 roku (reż. Agnieszka Holland) poprzez Makbeta (2010, Teatr im. Osterwy w Lublinie, reż. Leszek Mądzik), Brata naszego Boga (2011, Teatr Powszechny w Radomiu, reż. Andrzej Rozhin) do Hanki (2019, KFK/NCK, reż. Paweł Kumięga). Wydawcą płyty jest DUX. Nagrania będą także dostępne na stronie www.muzycznyslad.pl, a zapis audiowizualny całego koncertu znajduje się na platformie www.playkrakow.com.

„ – Niesamowity świat, niesamowita wyobraźnia

– powiedział o muzyce Andrzeja Zaryckiego dyrygent koncertu, Rafał Jacek Delekta. W projekcie „Muzyczny ślad Krakowa” bierze on udział po raz drugi, wystąpił bowiem już w roli prowadzącego orkiestrę na płycie z muzyką teatralną i filmową Stanisława Radwana w 2018 roku.

Na płycie CD opublikowane zostały następujące kompozycje: Zielona gęś (K.I. Gałczyński, reżyseria: Marta Stebnicka, 20 października 2003 r., PWST, Kraków); Piosenka Fatałaszka oraz Krajobraz rzeczy pięknych (Katarzyna Pater, audiobook Fatałaszek, Zaszafie, Kraków 2009); Aktorzy prowincjonalni (reżyseria: Agnieszka Holland, rok produkcji: 1978, Wytwórnia Filmów Fabularnych); Granica (Zofia Nałkowska, reżyseria: Jan Błeszyński, rok produkcji: 1984, Telewizja Kraków); De profundis („Boże, czy mnie słyszysz?”) (Anna Karenina wg Lwa Tołstoja, reżyseria: Józef Opalski (Żuk), 25 kwietnia 2007 r., Gliwicki Teatr Muzyczny, teksty songów: Michał Chludziński); Pieśń nad pieśniami(Paul Claudel, Punkt przecięcia, reżyseria: Piotr Paradowski, 14 września 1968 r., Teatr Wybrzeże, Gdańsk,tekst: Stary Testament w tłum. księdza Jakuba Wujka); Com uczynił, żeś nagle pobladła? oraz Między mną a tobą (Bolesław Leśmian, Zdziczenie obyczajów pośmiertnych, reżyseria: Bogdan Hussakowski, 23 października 1982 r., Teatr im. Jaracza w Łodzi; Tango oraz Polonez (z musicalu Hanka, libretto Tadeusz Płatek, reżyseria: Paweł Kumięga, 17 grudnia 2019 r., Krakowskie Forum Kultury); Gdzie jest mój Homel? (Ilja Erenburg, Burzliwe życie Lejzorka Rojtszwańca, reżyseria: Wojciech Ziętarski, 28 stycznia 1990 r., Teatr Bagatela im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego, Kraków, tekst songu: Elżbieta Kuryło); Makbet – Czarownice (William Shakespeare, Makbet, reżyseria: Leszek Mądzik, 11 czerwca 2010 r., Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie); Muzyka zalotna (Tirso de Molina, Zwodziciel z Sewilli, reżyseria: Piotr Paradowski, 26 stycznia 1985 r., Teatr Bagatela im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego w Krakowie); Mezzo forte (Leszek Mądzik, Strumień, reżyseria: Leszek Mądzik, 30 września 2006 r., Lubuski Teatr im. Leona Kruczkowskiego, Zielona Góra).

Bogaty dorobek Andrzeja Zaryckiego to nie tylko istotna część historii polskiego teatru czy historii polskiej piosenki artystycznej – to przede wszystkim bardzo wyra­zista manifestacja własnych ideałów: wiara w klasycznie rozumiane kanony piękna, niepoddawanie się estetycz­nym modom i komercyjnym trendom

– napisała w komentarzu do płyty dr Magdalena Figzał-Janikowska, teatrolog z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

Andrzej Zarycki rozpoczął współpracę z teatrem w 1963 roku (krakowski Teatr 38 i Teatr Ludowy). Tworzy partytury dla wszystkich czołowych scen w Polsce, także zagranicznych w Niemczech i na Węgrzech, Teatru Polskiego Radia, Teatru Telewizji i scen lalkowych. Współpracował z wybitnymi reżyserami, takimi jak Marta Meszaros, Barbara Sass, Agnieszka Holland, Bogdan Hussakowski, Józef Opalski, Maciej Wojtyszko i wielu innych.

Andrzej Zarycki jestkompozytorem piosenek, muzyki symfonicznej, oratoryjnej, teatralnej, musicalowej i filmowej. Pianista, aranżer, kierownik muzyczny, pedagog. Urodził się 7 maja 1941 roku w Zakopanem. Jest autorem ponad 350 piosenek wykonywanych przez m.in. przez Hannę Banaszak, Ewę Demarczyk, Katarzynę Groniec, Jonasza Koftę, Janusza Radka, Zbigniewa Wodeckiego, Jacka Wójcickiego. Każdy choć raz słyszał Skrzypka Hercowicza czy Song o ciszy. Jest także autorem wielkich oratoriów – Golgoty polskiej i Zesłania, oprawy muzycznej do ponad 300 przedstawień teatralnych i telewizyjnych, kompozytorem opery dla dzieci Muzyka i magia oraz musicalu Hanka na motywach opery Moniuszki. Nagrania utworów dostępne są na wielu płytach oraz w Internecie.

W realizacji projektu udział wzięli:

Orkiestra Akademii Beethovenowskiej

Dyrygent: Rafał Jacek Delekta

Soliści: Adrianna Bujak-Cyran, Magdalena Drozd, Piotr Kutnik, Beata Paluch, Tadeusz Kwinta, Julia Zarycka, Wiktoria Zawistowska, Jakub Zuckerman

Reżyser dźwięku: Bartek Staniak

Kurator projektu: Andrzej Kosowski

Organizatorem projektu jest Krakowskie Forum Kultury – Instytucja Kultury Miasta Krakowa.

Więcej o projekcie:

Płyta w katalogu DUX: http://www.dux.pl/zarycki-muzyka-teatralna-i-filmowa-muzyczny-slad-krakowa-vol-3.html

Nagranie audiowizualne koncertu w ICE Kraków: https://playkrakow.com/vods/vod.2037

Andrzej Zarycki na portalu „Muzyczny ślad Krakowa”: http://www.muzycznyslad.pl/andrzej-zarycki/

Źródło:

Materiał nadesłany