Inne aktualności
- Gdańsk. „Opera? Si!”, „Wyzwolenie" i ludzie-foki na weekend 26.04.2024 09:33
- Gdańsk. Wręczono Pomorskie Nagrody Artystyczne 26.04.2024 09:11
- Łódź. Balet Opery Lyońskiej na otwarcie Łódzkich Spotkań Baletowych 26.04.2024 09:02
- Bydgoszcz. Drugi tydzień 30. BFO pod znakiem tańca 26.04.2024 08:59
- Łódź. Śląski „Byk” na teatralnej scenie 26.04.2024 08:52
- Ludzie teatru w „Notatniku Teatralnym” – wywiad z pracownikami Narodowego Starego Teatru 26.04.2024 08:46
- Warszawa. Premiera spektaklu „Lekcje tańca” w Teatrze Kwadrat – w sobotę 26.04.2024 08:42
- Gniezno. W Teatrze Fredry premiera scenicznej wersji powieści Tokarczuk „Empuzjon” 26.04.2024 08:33
- Białystok. W BTL-u premiera i powrót klasyków 26.04.2024 08:23
- Łódź. „Ocalić od zapomnienia” – projekt Fundacji Gra/nice 25.04.2024 20:30
- Bytom. „Late Lovers of Moon Snow” – premiera w Teatrze Rozbark 25.04.2024 18:35
- Radom. „Iwona, księżniczka Burgunda” w Teatrze Powszechnym 25.04.2024 18:16
- Warszawa. 13 spektakli w finale programu Teatr Polska 25.04.2024 18:12
- Wrocław. W czerwcu 7. Przegląd Nowego Teatru dla Dzieci 25.04.2024 17:39
8 lipca rozpocznie się 17. edycja Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie. Posłuchamy koncertowa wersji opery „Hagith” Karola Szymanowskiego, najlepszej polskiej kameralistyki, piosenek Witolda Lutosławskiego, pieśni Konstantego Gorskiego i zapomnianych arcydzieł polskiego baroku. Nie zabraknie więc mistrzowskich wykonań i muzycznych odkryć.
Na otwarcie festiwalu zabrzmi „Hagith” Karola Szymanowskiego (8 lipca, kościół św. Katarzyny). Jednoaktowa opera, osnuta luźno wokół biblijnej historii króla Dawida (Stary Król) i pięknej dziewczyny Abiszag (Hagith), utrzymana jest w stylu niemieckiego ekspresjonizmu. W tytułowej roli wystąpi Joanna Zawartko, w Starego Króla wcieli się Wojciech Parchem, a Młodym Królem będzie tenor Stanisław Napierała. Chór i Orkiestrę Filharmonii Śląskiej poprowadzi Maciej Tworek.
Drugiego dnia festiwalu (9 lipca, Aula Collegium Novum UJ) królować będzie kameralistyka z XIX i XX stulecia przeznaczona na klarnet i fortepian. Wśród utworów autorstwa Mieczysława Weinberga czy Krzysztofa Pendereckiego zabrzmią też kompozycje wciąż odkrywanego Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Witolda Friemanna, Romana Statkowskiego i Maxa Regera. Ten nieoczywisty repertuar zaprezentują klarnecista Krzysztof Grzybowski i pianista Piotr Sałajczy.
10 lipca w kościele św. Krzyża ceniony organista Marcin Szelest wykona utwory organowe z tabulatury żmudzkiej z 1618 roku, autorstwa m.in. Adama z Wągrowca. Profesor w Katedrze Organów Akademii Muzycznej w Krakowie zagra na odrestaurowanym instrumencie z 1704 roku.
Wyjątkowo zapowiada się koncert piosenek tanecznych Witolda Lutosławskiego (11 lipca, Teatr STU). Kompozytor tworzył je w latach 50. i na początku lat 60. XX wieku pod pseudonimem "Derwid". Zaprezentuje je ceniona na całym świecie sopranistka Elżbieta Szmytka, której towarzyszyć będzie akordeonista Janusz Wojtarowicz, założyciel i lider Motion Trio.
Kameralne dzieła Macieja Radziwiłła i Mieczysława Karłowicza zabrzmią 16 lipca w Muzeum Manggha, a wykonają je Kameraliści Filharmonii Krakowskiej pod batutą czeskiego dyrygenta mieszkającego na stałe w Wiedniu – Františka Macka. W koncercie zatytułowanym „Mistrz i uczeń” (17 lipca, Aula Collegium Novum UJ) z wybitną mezzosopranistką, mistrzynią Ewą Biegas, spotka się nadzieja polskiej wokalistyki, tenor Stanisław Napierała.
W koncercie finałowym wystąpi Wrocław Baroque Ensemble (18 lipca, Bazylika św. Franciszka), specjalizujący się w odkrywaniu mało znanego repertuaru dawnego z Europy Środkowej. Trzon zespołu kierowanego przez Andrzeja Kosendiaka tworzą wybitni instrumentaliści i śpiewacy z różnych krajów. Przed festiwalową publicznością wrocławska formacja zaprezentuje perły polskiego baroku: dzieła Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego, Marcina Józefa Żebrowskiego i Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego.
Bilety dostępne w sprzedaży na portalu eWejściówki.pl oraz w punktach InfoKraków.