Inne aktualności
- Włochy. Występ rosyjskiego śpiewaka odwołany po protestach fundacji Nawalnego 07.11.2025 10:12
- Kraj. Ukazał się 189. numer „Didaskaliów. Gazety Teatralnej”, dostępny bezpłatnie online 07.11.2025 10:09
- Toruń. „Nic”. Ostatnia premiera w ramach projektu Universal Art Design 07.11.2025 09:35
-
Łódź. Benefis damy polskiej (i nie tylko) sceny operowej
07.11.2025 09:19
-
Łódź. „Boeing, boeing" premierowo w Teatrze Powszechnym
07.11.2025 08:56
- Białystok. W weekend spotkanie z teatrem studenckim w Akademii Teatralnej w cyklu „Wieczór żywych form” 07.11.2025 08:50
-
Gorzów Wlkp. Przed nami Gorzowskie Spotkania Teatralne
07.11.2025 08:42
-
Warszawa. Spotkanie absolwentów Wiedzy o Teatrze
07.11.2025 08:41
-
Warszawa. Trwa nabór do trzeciego sezonu Otwartej Sceny Instytutu Teatralnego – ostatni dzień
07.11.2025 08:25
- Gdańsk. Premiera „Strasznego dworu” w Operze Bałtyckiej – w sobotę 07.11.2025 08:23
- Rzeszów. „Pokój mojego dzieciństwa. Hommage dla Marii Stangret” – spektakl Latającego Teatru Kantorowi w Centrum Młodzieży 07.11.2025 08:23
-
Warszawa. Spektakl „Brzask” w ramach Otwartej Sceny IT
07.11.2025 08:22
- Wielka Brytania. Zmarła aktorka Pauline Collins, znana z filmu „Shirley Valentine” 07.11.2025 08:21
- Włochy. W Rzymie uczczono 50. rocznicę premiery spektaklu „Umarła klasa” Tadeusza Kantora 06.11.2025 19:55
Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 1 grudnia, jeszcze w tym miesiącu do rządowego wykazu prac legislacyjnych ma zostać wpisana ustawa o uprawnieniach artysty zawodowego. Jest to dokument, na który środowiska artystyczne czekają od dawna. Wokół generalnych założeń ustawy jest szerokie porozumienie twórców, niezależnie od tego jaką dziedzinę sztuki uprawiają oraz jakie mają poglądy w innych kwestiach.
Ustawa ma wzmocnić pozycję artystów i polskiej kultury m.in. poprzez powołanie specjalnego Funduszu Ubezpieczeń. Zyskają przede wszystkim najubożsi twórcy, którzy dziś pozbawieni są socjalnego zabezpieczenia.
– To może być ostatni moment na wprowadzenie mądrych, prostych, istniejących wszędzie wokół nas rozwiązań systemowych. Które na szczęście są gotowe. I które nie sięgają do kieszeni podatnika, lecz do skarbca zagranicznych koncernów, które na naszej twórczości się bogacą. Za nami stoją dziesiątki, setki tysięcy artystów i pracowników branży kreatywnej, tworzący dziedzictwo kulturowe pod prąd, pod górkę, w biedzie, w legislacyjnej próżni, niezauważalni w systemie ubezpieczeń społecznych – mówi Zygmunt Miłoszewski, pisarz i publicysta.
Środki na Fundusz Ubezpieczenia Społecznego pochodziłyby m.in. z uaktualnienia tzw. opłaty reprograficznej. Opłata jest wnoszona przez producentów i importerów sprzętu elektronicznego na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. Jest formą rekompensaty dla twórców za straty, które ponoszą w wyniku dozwolonego przez prawo kopiowania ich utworów.
Wykaz sprzętu objętego opłatą reprograficzną nie był aktualizowany od lat. Są nią objęte m.in. skanery, kopiarki, płyty CD/DVD, opłata nie obejmuje jednak najbardziej popularnych w tej chwili urządzeń elektronicznych takich jak np. smartfony. – Z perspektywy 2020 wykaz jest archaiczny – mówi Jan Młotkowski, wiceprezes stowarzyszenia Kreatywna Polska.
Uaktualnienie opłaty nie obciąży budżetu państwa ani klientów – nabywców sprzętu elektronicznego – sprawi jedynie, że producenci takiego sprzętu będą musieli się podzielić z twórcami, bardzo zresztą niewielką częścią swojej marży. Dlatego te koncerny i ich przedstawiciele od lat blokują nowe przepisy. Budują opinię o opłacie jako o kolejnym podatku i straszą wzrostem cen sprzętu elektronicznego. Że jest to manipulacja każdy może przekonać się sam, porównując ceny sprzętu elektronicznego w Polsce i w krajach, w których opłata obowiązuje.
Z opublikowanego niedawno raportu Międzynarodowej Konfederacji Stowarzyszeń Autorów i Kompozytorów CISAC pt. „Private Copying Global Study 2020”, wynika, że z opłaty w większym stopniu niż w Polsce korzystają (per capita) twórcy m.in w Paragwaju, Algierii, Maroku, Rosji i Cabo Verde. 100 razy więcej per capita niż Polska pozyskały Francja i Niemcy.
Więcej: cisac.org
Uaktualnienie opłaty reprograficznej to szansa na znaczące wzmocnienie polskiej kultury i rodzimych twórców. Zyskają muzycy i filmowcy. Będzie to też zasłużone wynagrodzenie dla autorów, naukowców, pisarzy, wydawców prasowych, dziennikarzy.