EN

19.12.2019 Wersja do druku

Jak nie spaść z wysokiego konia

"Karmaniola czyli od Sasa do Lasa" Stanisława Moniuszki w reż. Pawła Aignera w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku. Pisze Tomasz Domagała, członek Komisji Artystycznej V Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej "Klasyka Żywa".

Pierwszym znaczeniem wyrazu "karmaniola" jest określenie francuskiej marszowej pieśni rewolucyjnej, wykonywanej w czasie egzekucji "wrogów ludu". Towarzyszył jej często taniec o tej samej nazwie. Jeśli by więc w ten sposób popatrzeć na całość koncepcji Pawła Aignera, cały spektakl będzie właśnie taką ostrą, ironiczną pieśnią rewolucyjną, grywaną przy okazji egzekucji, której właśnie dokonują na nas politycy rządzącej partii. Znakomicie w tym kontekście gra motyw gilotyny - "bohaterki", bez której nie może obejść się żadna sztuka na temat francuskiej rewolucji. Ta akurat mówi oczywiście o współczesnej Polsce, metaforę francuskiej rewolucji wykorzystując i wyciskając niczym cytrynę. Choć Aigner dyskretnie wskazuje analogie, interpretując rzecz zgodnie ze swoimi poglądami, jest to zupełnie niepotrzebne, publiczność bowiem w lot chwyta wszystkie aluzje, czego przykładem może być gromki śmiech puentujący historię Robespierre'a, dzieck

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał własny

Materiał własny

Autor:

Tomasz Domagała

Data:

19.12.2019

Wątki tematyczne

Realizacje repertuarowe