Instytut Teatralny zaprasza do wzięcia udziału w XI edycji Konkursu Fotografii Teatralnej, która funkcjonować będzie wedle zmienionego regulaminu. Fotografie z sezonu 2024/2025 będą przyjmowane w czterech kategoriach: teatralne zdjęcie sezonu, sceniczny zestaw dokumentacyjny sceniczny, zestaw dokumentacyjny z backstage’u i zestaw kreacyjny.
Konkurs Fotografii Teatralnej to najważniejsze i najciekawsze fotografie polskiego życia teatralnego. Organizowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego od 2015 roku prezentuje zdjęcia zawodowych fotografów teatralnych, absolwentów wyższych szkół artystycznych oraz miłośników fotografii. Każdego roku otrzymujemy setki, a nawet tysiące zgłoszeń, które ukazują różnorodność polskiego teatru w mijającym sezonie.
W ramach XI edycji można zgłaszać prace aż w czterech kategoriach:
Kategoria A. teatralne zdjęcie sezonu – pojedyncza fotografia, która może ukazywać zarówno spektakl teatralny, pracę nad nim, jak i inne sceny związane z polskim życiem teatralnym;
Kategoria B. sceniczny zestaw dokumentacyjny – zestaw 6-10 fotografii dokumentujący pojedynczy spektakl;
Kategoria C. zestaw dokumentacyjny backstage’owy – zestaw 6-10 fotografii ukazujący zaplecze teatralne (przygotowania do spektaklu teatralnego, próby, charakteryzacja);
Kategoria D. zestaw kreacyjny – zestaw 6-10 fotografii ukazujący sesję kreacyjną spektaklu (sesje reklamowe/artystyczne/eksperymentalne służące promocji spektaklu).
Wysyłane zdjęcia muszą być wykonane między 1 września 2024 a 31 sierpnia 2025 roku. Premiery spektakli z kategorii B, C i D muszą odbyć się w sezonie artystycznym 2024/2025, a ponadto spektakle z kategorii B i C muszą być wyprodukowane w Polsce.
Więcej informacji odnośnie kategorii oraz innych kwestii znajduje się w regulaminie, który uległ zmianie – zachęcamy do uważnej lektury.
Jury XI edycji Konkursu obradować będzie w składzie: Zuzanna Berendt, Weronika Bilska, Paulina Góral, Marika Kuźmicz i Dorota Łuczak.
Zgłoszenia
Aby zgłosić swoją pracę do konkursu należy wypełnić formularz zgłoszeniowy. Dodatkowo prosimy dostarczyć do Instytutu w dowolny sposób (pocztą, kurierem, osobiście) wypełniony, wydrukowany i podpisany własnoręcznie przez uczestnika Załącznik nr 1 do Formularza – Oświadczenie Uczestnika.
Oświadczenie Uczestnika należy wysłać na adres:
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
Jazdów 1, 00-467 Warszawa
z dopiskiem: „KONKURS FOTOGRAFII TEATRALNEJ”.
Nagrody
Pula głównych nagród pieniężnych wynosi 60.000 zł do równego podziału między cztery kategorie (każda nagroda główna wynosi więc 15.000 zł). Jury Konkursu najpierw wskaże finalistów poszczególnych kategorii, a następnie laureatów.
Dodatkową nagrodą dla wybranych Laureatów jest staż fotograficzny w Instytucie Teatralnym w postaci dokumentacji fotograficznej projektu w namiocie cyrkowym, czyli prezentacji familijnych spektakli w małych miejscowościach w wakacyjnym objeździe (lipiec-sierpień 2026) przez 5-6 dni. Organizator zapewnia nocleg, transport oraz wynagrodzenie w wysokości 10.000 zł. Ta nagroda przeznaczona jest wyłącznie dla Laureatów stawiających pierwsze kroki w fotografii teatralnej. Debiutanci proszeni są o wskazanie tego w formularzu zgłoszeniowym.
Wyniki konkursu oraz uroczyste wręczenie nagród odbędą się w grudniu w Instytucie Teatralnym.
KOORDYNATORKA
Magdalena Ożarowska
tel. +48 570 611 511
[email protected]
Biogramy Jury
Zuzanna Berendt – badaczka sztuk performatywnych, krytyczka teatralna, redaktorka miesięcznika „Dialog”, niezależna kuratorka. Publikuje teksty poświęcone sztukom performatywnym w magazynach takich jak „Didaskalia”, „Dwutygodnik”, teatralny.pl. Otrzymała nagrodę Instytutu Teatralnego za najlepszą pracę magisterską oraz główną nagrodę w konkursie im. Andrzeja Żurowskiego na recenzje teatralne dla młodych krytyków. Jako kuratorka współtworzyła koncepcję polskiego pawilonu na międzynarodowej wystawie scenograficznej Prague Quadriennial 2023.
Weronika Bilska – absolwentka WRiTv UŚ w Katowicach, Kursu Dok Pro w Szkole Wajdy, członkini PSC. Autorka zdjęć do filmów fabularnych i dokumentalnych. W 2009 roku zdobyła Złotą Kijankę na Festiwalu Camerimage za film Marcina Maziarzewskiego „BRZYDKIE SŁOWA”. W 2014 i 2018 roku została laureatką Nagrody Polskiego Kina Niezależnego im. Jana Machulskiego. Zrealizowała zdjęcia między innymi do filmów Łukasza Grzegorzka „Córka trenera” i „Moje wspaniałe życie”, jak również do „Piosenek o miłości” Tomasza Habowskiego.
Paulina Góral – magistra sztuki, absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie, reżyserka światła współpracująca z teatrami w całej Polsce. Swoją pracę przy światłach rozpoczynała jako asystentka Felice Ross przy spektaklach Mariusza Trelińskiego, Grzegorza Jarzyny oraz Krzysztofa Warlikowskiego. Laureatka nagrody 29. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej za reżyserię światła w spektaklach „1989” w reż. Katarzyny Szyngiery oraz „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” w reż. Mateusza Pakuły.
Dorota Łuczak – doktora historii sztuki, adiunkta w Instytucie Historii Sztuki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, redaktorka czasopisma „Artium Quaestiones”. W swoich badaniach zajmuje się historią i teorią fotografii XX i XXI wieku. Autorka tekstów na temat fotografii nowoczesnej i współczesnej publikowanych w wielu branżowych czasopismach, monografiach i katalogach wystaw. Stypendystka Corbridge Trust (Cambridge University), Rządu Francuskiego, Stiftung Preussischer Kulturbesitz, Fundacji Lanckorońskich oraz Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Marika Kuźmicz – doktora historii sztuki, kuratorka, badaczka, wykładowczyni i dziekanka Wydziału Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie; wykładowczyni Collegium Civitas w Warszawie. Jej praca doktorska poświęcona była postaci XIX-wiecznego fotografa Jana Mieczkowskiego. Autorka, redaktorka wielu książek o sztuce, kuratorka licznych wystaw w Polsce i zagranicą. Została odznaczona brązowym Medalem „Zasłużona Kulturze Gloria Artis” (2024).