EN

30.03.2021, 10:48 Wersja do druku

Gdynia. Nagrody prezydenta i dyrektorów Teatru Miejskiego na MDT

Dariusz Szymaniak / fot. Roman Jocher

Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza w Gdyni z przyjemnością informuje, że nagrody Prezydenta Miasta Gdyni za rok 2020,  z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru otrzymali:

Agnieszka Bała za rolę tytułową Rozważnej, czyli Eleonory Dashwood w „Rozważnej i romantycznej” Jane Austen w reżyserii Aliny Moś-Kerger, twardo stąpającej po ziemi i nie okazującej uczuć, spiętej  gorsetem konwenansów i kulturowych powinności, pod którymi wrze wulkan emocji. Znakomita. Eleonorę zbudowała stosując powściągliwe środki wyrazu, dzięki którym jej postać przykuwała niesłabnącą uwagę. Niezwykle poruszająca.

Dariusz Szymaniak za rolę Kardynała Richelieu w spektaklu „Trzej muszkieterowie” Marty Guśniowskiej w reżyserii Rafała Szumskiego. Znany głównie z ról intelektualistów aktor charakterystyczny i charyzmatyczny. Znamy jego  głęboki głos, skupioną twarz, precyzyjny gest. Z każdej, nawet najmniejszej roli zbuduje perełkę, a z roli głównej – prawdziwy klejnot. Jako Kardynał Richelieu udowodnił, że ma również talent prawdziwie komediowy. Swoją postać zbudował niezwykle skrupulatnie. Czasem przeraża, czasem bawi do łez. Nie można oderwać od niego oczu, wcale nie z powodu szkarłatnego płaszcza, ale właśnie ze względu na emanujący ze wszech miar talent.

Krzysztof Berendt za rolę Księcia Myszkina w spektaklu  „Nastazja wychodzi za mąż” Dostojewskiego w reżyserii Krzysztofa Babickiego. Młodziutki aktor o niezwykłej energii i hipnotyzującym spojrzeniu. Stworzony do roli jurodiwego Księcia Myszkina, odrealnionego wrażliwca, który dobrem płynącym ze szczerego serca pragnie zbawić świat.

Weronika Nawieśniak, Krzysztof Berendt / fot. Roman Jocher

Z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru również dyrektorzy Teatru Miejskiego w Gdyni przyznali swe nagrody za 2020 rok. Wśród wyróżnionych znaleźli się:

Olga Barbara Długońska - znakomita aktorka charakterystyczna o ogromnym potencjale komediowym za rolę Lizawiety w spektaklu „Nastazja wychodzi za mąż” Dostojewskiego w reżyserii Krzysztofa Babickiego. Połączyła w tej roli dojrzałą kobiecość, matczyną godność i pewną tajemnicę, z którą widz zostaje na zawsze.

Martyna Matoliniec. Młodzieńczy, wręcz dziecięcy wdzięk i rozpierająca energia. Jako Agłaja w spektaklu „Nastazja wychodzi za mąż” skupiona, powściągliwa, ale gotowa pazurami wydrzeć co swoje. Jako Małgorzata, najmłodsza z sióstr Dashwood w „Rozważnej i romantycznej” – przeciwieństwo: urocza rozrabiaka krusząca serca i jednocząca całą rodzinę.

Weronika Nawieśniak. Energia i skupienie jako naprzemienne środki wyrazu aktorskiego.
Dyrektorzy docenili dwie, jakże różne, kreacje: tytułowej Nastazji w spektaklu „Nastazja wychodzi za mąż” i Marianny Dashwood w „Rozważnej i romantycznej”. Każdą z nich aktorka zbudowała sercem i talentem, każdej dając odmienną barwę i charakter sceniczny.

Grzegorz Wolf. Znakomity aktor o ogromnym potencjale, od ról dramatycznych po komediowe. Charyzmatyczny, drobiazgowo konstruujący rolę, zapada w pamięć choćby w najdrobniejszym epizodzie. W roku 2020 jako Atos, jeden z trzech legendarnych muszkieterów, stworzył postać charakterystyczną, która bawi i wzrusza. Znakomicie odnalazł się w konwencji zwariowanej zabawy w muszkieterów prezentując otwartość na komediową brawurę.

Maciej Klimowicz. Pracownik Obsługi Sceny, Montażysta Dekoracji w Dziale Technicznym. Teatr to gra zespołowa. To, co widzowie oglądają na scenie jest tylko połową dzieła. Za sceną, na pełnych obrotach działa machina, dzięki której przedstawienie trwa. Maciej współtworzy tę machinę. Od wielu lat z zaangażowaniem i uwagą pozostaje „w służbie” teatru. Czasami również jako statysta w świetle reflektorów!

Ewa Wojciechowska. Producentka spektakli. Aby mogło powstać przedstawienie potrzebna jest gotowość wielu osób. Produkcja spektaklu przypomina zarządzanie ogniskiem domowym. Pilnowanie budżetu musi tu iść w parze z czułością, zaangażowaniem i gotowością bezkonfliktowego rozwiązywania nieprzewidzianych przeszkód. Ewa pełni tę rolę konsekwentnie od lat.

Iwona Walkusz. Miniony rok był dla teatru, jak i dla całego kraju, rokiem trudnym, ale i pełnym wyzwań. Dział promocji, którym kieruje Iwona, stanął przed niecodziennym zadaniem wprowadzenia teatru do domów widzów w obliczu niemożności spotkania się z nimi osobiście. To oraz szereg naprzemiennych działań związanych z odmrażaniem i ponownym zamrażaniem naszej branży postawił ją w obliczu trudnego obowiązku kierowania sprzedażą i zwrotami biletów. Ów chaos opanowała z uśmiechem i spokojem dokładając wszelkich starań, aby wszystko działało sprawnie i bezkonfliktowo.

Źródło:

Materiał nadesłany