EN
19.11.2021, 13:07 Wersja do druku

Gdańsk. Spektakle młodych choreografów w Operze Bałtyckiej

W piątek i sobotę, 26 i 27 listopada, w Operze Bałtyckiej odbędzie się wyjątkowy WIECZÓR MŁODEJ CHOREOGRAFII. Podczas wieczoru zobaczymy etiudy przygotowane przez: Gento Yoshimoto (Études), Sayaka Haruna-Kondracka (Moja wina), Mariannę Młynarską (Miraże - zjawiska istnienia pozornego), Milenę Crameri (Come Along), Ruaidhri Maguire (Cloudburst), Danilę Marzilli (Fundamenta), Roberto Tallarigo (Metamorphosis).

fot. mat. teatru

Oddajemy naszą scenę tancerzom, którzy tym razem nie tylko zatańczą, ale również wystąpią w roli choreografów. Przygotowane przez nich etiudy odwołują się często do współczesnych problemów. By je w pełni ukazać wykorzystują w większości przypadków technikę tańca współczesnego. Niektórzy z młodych choreografów mogą pochwalić się w swoim dorobku pracami choreograficznymi pokazywanymi na scenie, inni debiutują w tej roli właśnie podczas naszego "Wieczoru młodej choreografii".

Opera Bałtycka za jeden z podstawowych celów uważa propagowanie twórczości niszowej, mniej znanej, lecz doskonałej artystycznie. Wychodząc z tego założenia pragnie dać możliwość artystycznego wyrazu młodym twórcom, którzy zawodowo są z nią związani. „Wieczór młodej choreografii” to cykl spotkań ze spektaklami przygotowanymi przez artystów baletu Opery Bałtyckiej, którzy – opierając się na swoim wieloletnim doświadczeniu – pragną przełożyć swoje emocje  i przemyślenia na język tańca.

PROGRAM
Études - Gento Yoshimoto
muzyka: Piotr Czajkowski

Wizualna uczta dla widza zainspirowana bogactwem muzyki Piotra Czajkowskiego. Choreografia nawiązuje do tradycji ukazywania piękna i wirtuozerii tańca klasycznego w idealnej harmonii z muzyką.

Moja wina - Sayaka Haruna-Kondracka, Bartosz Kondracki
muzyka i wykonanie na żywo: Beniamin Baczewski
Spektakl, któremu przyświeca motto z książki Aż do śmierci Darii Górki : A przemoc lubi ciszę, przemoc w ciszy rozrasta się do niewiarygodnych rozmiarów. Gdy wybierając ciszę, nie reagujemy na zło dziejące się w naszym otoczeniu, stajemy się za nie współodpowiedzialni.

Miraże – zjawiska istnienia pozornego - Marianna Młynarska
muzyka i wykonanie na żywo: Beniamin Baczewski
Choreografia stara się poruszyć problem zachowania autentyczności i przynależności do samego/samej siebie w dzisiejszych czasach. Zadaje pytanie na ile świadomie podejmujemy decyzje w naszym życiu, a na ile dostosowujemy się i wpasowujemy w kalki społeczeństwa narzucane od pokoleń, nie kwestionując ich.

Come Along - Milena Crameri
muzyka: Dymitr Szostakowicz, Dorotea Crameri

Come along stanowi obserwację dynamiki społecznej, wyłaniania się lidera i sposobu, w jaki ludzie często porzucają swoją moralność, aby stać się częścią grupy.

Cloudburst - Ruaidhrí Maguire
muzyka: Kai Engel, John Adams, Johann Johannson
Spektakl, inspirowany antycznymi obrzędami, próbuje zbadać naszą relację z wodą i deszczem. Bez wody nie ma życia – ta myśl niezmiennie towarzyszy współczesnemu człowiekowi, który idealizuje ją w sztuce.

Fundamenta - Danila Marzilli
muzyka: Franco Piersanti
Etiuda inspirowana jest śródziemnomorską muzyką Franco Piersantiego i silnie nawiązuje do włoskich korzeni choreografki. Spektakl obrazuje figlarność i uwodzicielskość, zwracając uwagę na fizyczność tancerek i kobiecą pewność siebie.

Metamorphosis - Roberto Tallarigo
muzyka: Daniel Pemberton, Trent Reznor, Atticus Ross
Choreografia bada schematyczność ruchów w naszym codziennym życiu - od urodzenia aż po starość podważamy, odkrywamy, powtarzamy i poszerzamy sposób, w jaki się poruszamy.

Wieczór młodej choreografii w Operze Bałtyckiej w Gdańsku
26 listopada godzina 19,
27 listopada godzina 18   

Ceny biletów: 30 zł



Źródło:

Materiał nadesłany