EN
22.03.2021, 10:18 Wersja do druku

Gdańsk. Rusza nabór do konkursów SzekspirOFF i Złotego Yoricka w ramach 25. Festiwalu Szekspirowskiego

Przed nami jubileuszowa 25. edycja Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku, która odbędzie się w dniach 30 lipca – 8 sierpnia 2021 roku. Miała być okazją do radosnego celebrowania ćwierćwiecza tego międzynarodowego święta teatru. Cieniem smutku kładzie się na niej nagłe odejście Profesora Jerzego Limona, założyciela i Dyrektora Artystycznego Festiwalu Szekspirowskiego, pomysłodawcy, twórcy i Dyrektora Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.

- Pan Profesor chciał, by ten jubileuszowy Festiwal był szczególny. Zdążył opracować większość jego programu i zaprosić wybitnych twórców teatru z takich krajów, jak: Litwa, Rosja, Ukraina, Portugalia, Włochy, Japonia, Niemcy oraz twórców z Polski. Mamy nadzieję, że – mimo trwającej pandemii – uda nam się zrealizować Festiwal w pełnym planowanym kształcie, prezentując spektakle zarówno publiczności zgromadzonej w Teatrze, jak i przed ekranami, za pośrednictwem platformy vod.teatrszekspirowski.pl. – mówi Maciej Sowiński, pełniący obecnie obowiązki Dyrektora Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.

Zapraszamy artystów teatru, tańca, performerów, a także twórców form multimedialnych do udziału w dwóch konkursach w ramach 12. edycji SzekspirOFF - offowego, alternatywnego nurtu Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Ponownie będzie można otrzymać dofinansowanie produkcji wydarzenia artystycznego, którego premiera odbędzie się w trakcie Festiwalu w ramach Konkursu SzekspirOFF – Produkcje 2021 lub zgłosić gotowe wydarzenie do Konkursu SzekspirOFF Prezentacje 2021. Nabór do obydwu konkursów rusza 22 marca 2021 roku.

- Festiwal Szekspirowski od lat jest wielkim świętem miłośników twórczości Szekspira z Polski i z całego świata. Uczynimy wszystko, by zachować poziom i atmosferę Festiwalu, które stworzył Pan Profesor. – zapewnia Joanna Śnieżko-Misterek, Koordynatorka Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. - W tym roku po raz kolejny mamy przyjemność wesprzeć artystów offowych, eksperymentujących z materią Szekspirowskich dzieł, poprzez dwa konkursy realizowane w ramach nurtu SzekspirOFF. Profesor Jerzy Limon zawsze podkreślał, jak ważne w działalności Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego jest wspieranie młodych twórców, a także kształcenie przyszłych odbiorców kultury. – dodaje.

Na tegoroczny 25. Festiwal Szekspirowski w Gdańsku złożą się tradycyjnie wydarzenia w Nurcie Głównym oraz nurcie SzekspirOFF – który już po raz szósty przyjmie formułę konkursową. Podobnie, jak w poprzednich edycjach, do Konkursu SzekspirOFF mogą zgłaszać się OFF-owe, niezależne zespoły teatralne, a także twórcy indywidualni z Polski i zagranicy, którzy przygotują wydarzenia artystyczne oparte na twórczości Williama Szekspira. W konkursie nie mogą brać udziału instytucje kultury, w tym teatry instytucjonalne, ani szkoły teatralne. Kuratorką nurtu SzekspirOFF jest Katarzyna Knychalska, założycielka i prezeska Fundacji Teatr Nie-Taki we Wrocławiu, wydawca i redaktorka naczelna portalu Teatralny.pl  i czasopisma o teatrach niezależnych „nietak!t”, współtwórczyni Ogólnopolskiej Offensywy Teatralnej.

Konkurs SzekspirOFF 2020 Produkcje

Przedmiotem Konkursu jest wyłonienie najbardziej wartościowych projektów artystycznych opartych na twórczości Williama Szekspira lub nią inspirowanych i wsparcie ich produkcji oraz prezentacja w ramach nurtu SzekspirOFF podczas 25. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Konkurs otwarty jest na eksperyment i poszukiwanie nowatorskich form prezentacji i dopuszcza projekty wydarzeń przygotowane wg różnorodnych środków wyrazu artystycznego. Każdy Uczestnik może zgłosić do udziału w Konkursie maksymalnie dwa projekty. Termin nadsyłania zgłoszeń do Konkursu SzekspirOFF 2020 Produkcje mija 25 kwietnia 2021 roku godz. 12:00. Materiały zgłoszeniowe należy wysłać na adres: fs.szekspiroff@gmail.com.

Konkurs SzekspirOFF 2020 Prezentacje

Celem konkursu, który po raz pierwszy został przeprowadzony w 2016 roku, jest wyłonienie i prezentacja najciekawszych wydarzeń artystycznych opartych na twórczości Williama Szekspira lub nią inspirowanych, zrealizowanych przez niezależnych twórców w Polsce i na świecie. Wyłonione w naborze wydarzenia prezentowane podczas 25. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku oceniane będą przez trzyosobowe Jury Konkursu, w którego skład wejdą: Anda Rottenberg, Piotr Cieplak i Małgorzata Sikorska-Miszczuk. Łączna pula nagród w Konkursie to 15 tysięcy złotych. Termin nadsyłania zgłoszeń do Konkursu SzekspirOFF mija 25 kwietnia 2020 roku godz. 12:00.
 
Obydwa Konkursy organizowane są przez Gdański Teatr Szekspirowski i Fundację Theatrum Gedanense w ramach 25. edycji Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Wyłonione w ich ramach wydarzenia artystyczne złożą się na tegoroczny program nurtu SzekspirOFF.

Celem SzekspirOFFa jest prezentacja najciekawszych pozainstytucjonalnych poszukiwań artystycznych z kraju i z zagranicy, dla których tworzywem lub inspiracją jest twórczość Williama Szekspira. Ten nurt Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku nie ogranicza się do spektakli dramatycznych, ale chętnie prezentuje również wydarzenia muzyczne, filmowe, taneczno - ruchowe czy szeroko rozumiany performance oraz stand-up. Wydarzenia odbywają się zarówno na klasycznych scenach, jak i w przestrzeniach miejskich, klubach oraz na tarasie czy murach Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.
Regulaminy obydwu konkursów oraz karty zgłoszeniowe dostępne są na stronie http://festiwalszekspirowski.pl/

Konkurs o Złotego Yoricka

Przypominamy również, że trwa nabór do 27. edycji Konkursu na Najlepszą Inscenizację Dzieł Dramatycznych Williama Szekspira oraz dzieł inspirowanych dramatami Williama Szekspira w sezonie artystycznym 2020/2021 – zwanym w skrócie Konkursem o Złotego Yoricka. Do konkursu zgłaszać się mogą polskie teatry instytucjonalne, które w sezonie 2019/2020 oraz 2020/2021 przygotowały sceniczną adaptację jednego z dzieł Williama Szekspira lub spektakl inspirowany jego twórczością.
Poprzednia edycja Konkursu, decyzją organizatorów – Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i Fundacji Theatrum Gedanense – została odwołana ze względu na szczególne okoliczności utrudniające teatrom normalne funkcjonowanie, związane z pandemią COVID – 19. Zgłoszenia teatrów przesłane na ubiegłoroczną edycję konkursu będą brane pod uwagę w edycji tegorocznej, w sezonie 2020/2021.

Konkurs o Złotego Yoricka odbywa się nieprzerwanie od 1994 roku i stanowi swoiste podsumowanie polskich szekspirowskich realizacji danego sezonu artystycznego. Selekcjonerem konkursu jest Łukasz Drewniak. Trzy spektakle wyłonione do finału prezentowane są podczas Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Nagroda Złotego Yoricka przyznawana jest podczas Festiwalu przez specjalnie powołane Jury.
- Złotego Yoricka zdobywają spektakle noszące w sobie tak zwany gen festiwalowy. Realizacje przełomowe – w bardzo szerokim sensie tego słowa. Te, które w jakiś sposób rozmawiają z dziełami teatralnymi z przeszłości. Laureat Złotego Yoricka ma być spektaklem eksportowym i przełomowym zarazem, głębokim interpretacyjnie, innowacyjnym formalnie i gorącym politycznie w jednej chwili. – mówi Łukasz Drewniak, Selekcjoner konkursu.

***

Jurorzy Konkursu SzekspirOFF Prezentacje 2021
odbywającego się w ramach 25. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku

ANDA ROTTENBERG

Kuratorka wystaw, autorka tekstów o sztuce. Uzyskała dyplom z historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Działalność krytyczną prowadzi od roku 1966. Jej artykuły i eseje publikowane były w większości języków europejskich oraz w japońskim i koreańskim. Autorka wielu książek m.in. „Sztuka w Polsce 1945-2005” (2005), „Przeciąg - teksty o polskiej sztuce lat 80” (2009), „Proszę bardzo” (2009), „Już trudno” (wywiad Doroty Jareckiej, 2014), „Berlińska depresja” (2017), „Lista” (2019), „From Poland with Love” (w jęz. angielskim, 2019), „Zbliżenia” (2020) oraz licznych monografii i albumów o twórcach polskich i zagranicznych.
Od roku 1980 była kuratorką i współkuratorką około stu wystaw polskich i międzynarodowych. Była komisarzem Pawilonu Polskiego na Biennale Sztuki w Wenecji 1993 – 2001 oraz udziału polskiego w Biennale Sao Paulo 1997, 2002, 2004, 2006. Pracowała naukowo w Instytucie Sztuki PAN w latach1973-1986. Założycielka m.in. Fundacji EGIT (1986), Soros Center of Contemporary Art, Warszawa (1992), Fundacji Instytut Promocji Sztuki (1995). Była dyrektorką Zachęty - Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie (1993-2001), Przewodniczącą Rady Programowej i Dyrektorem Programowym Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2005-2007). Jest wykładowcą na Uniwersytecie Jagiellońskim, Uniwersytecie Warszawskim, Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz gościnnie: Bard College w USA, Aalto University w Helsinkach i Kunstakademie w Monachium. Członkini Zarządu Fundacji Manifesta 1; Członkini Komisji Selekcyjnej na Dyrektora Documenta 12 oraz międzynarodowych stowarzyszeń AICA, CIMAM, IKT. Aktualnie prowadzi autorską audycję Andymateria w Radiu TOK FM i Dział Kultury w miesięczniku Vogue.Pl, działa także jako niezależna autorka i kuratorka.

PIOTR CIEPLAK

Absolwent Wydziału Wiedzy o Teatrze na Akademii Teatralnej w Warszawie oraz reżyserii w krakowskiej PWST. W 1989 roku rozpoczął karierę reżyserską w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu. Pracował następnie m.in. we Wrocławiu, w Teatrze Współczesnym, w warszawskim Teatrze Dramatycznym i Teatrze Narodowym. W latach 1996-1998 był dyrektorem artystycznym Teatru Rozmaitości w Warszawie. Kilkakrotnie reżyserował spektakle dyplomowe w szkołach teatralnych. Spektakl w jego reżyserii „Wesołe kumoszki z Windsoru” przygotowany w Teatrze Powszechnym w Warszawie zdobył nagrodę Złotego Yoricka na Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku w 2000 r. Jest laureatem Paszportu „Polityki” w dziedzinie teatru za konsekwentne opowiadanie o solidarności, współczuciu i budowaniu przez człowieka własnej tożsamości (2002). Został dwukrotnie uhonorowany Nagrodą im. Konrada Swinarskiego za reżyserię przedstawień przygotowanych w warszawskim Teatrze Powszechnym im. Hübnera, a także Nagrodą im. Jana Dormana za spełnienie idei artystycznego teatru dla dzieci i młodzieży (2006) i Nagrodą im. Zygmunta Hübnera „Człowiek Teatru 2017” za działalność zgodną z myślą i działaniem Zygmunta Hübnera, m.in. za trud organizowania działań teatralnych w duchu myśli obywatelskiej (2017).

MAŁGORZATA SIKORSKA-MISZCZUK

Dramatopisarka i scenarzystka. Ukończyła Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych oraz Gender Studies na Uniwersytecie Warszawskim. Jest absolwentką Studium Scenariuszowego PWSFTiT w Łodzi. Autorka wielu sztuk m.in. „Śmierć Człowieka-Wiewiórki”, „Szajba”, „Walizka”, „Bruno Schulz: Mesjasz”, „Popiełuszko” i „Niezwykła podróż Pana Wieszaka”; scenariuszy filmowych: „Tytus, Romek i A’Tomek wśród złodziei marzeń” (2003), „Kobro/Strzemiński. Opowieść fantastyczna” (2018); współautorka wielojęzycznej sztuki „Europa” (2013) oraz  libretta oper „Czarodziejska góra” (muz. P. Mykietyn, 2015), „Człowiek z Manufaktury” (muz. R. Janiak, 2018), „Yemaya Królowa Mórz” (muz. Z. Krauze, 2019) i „Czarne lustro” (muz. W. Stępień, 2019). Spektakle na podstawie jej tekstów prezentowane były w Polsce i za granicą. Otrzymała liczne nagrody i wyróżnienia: Główną Nagrodę oraz Nagrodę Publiczności w Konkursie Metafory Rzeczywistości (2008), Grand Prix na Festiwalu PRiTV „Dwa Teatry – Sopot 2009”, Główną Nagrodę w kategorii „tekst sztuki teatralnej” w XV Konkursie na wystawienie polskiej sztuki współczesnej (2009), nagrodę za najlepszy tekst dramatyczny na Festiwalu Dwa Teatry w Sopocie, Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną (2012), Grand Prix Teatru (2015), nagrodę za najlepszy tekst dramatyczny w Konkursie na wystawienie polskiej sztuki współczesnej MKiDN (2016) oraz Grand Prix i Nagroda Dziennikarzy na festiwalu Teatroteka Fest (2017). Była nagradzana również za granicą: Prix Bohemia (Czechy, 2012), nagroda im. Ferdinanda Vanka (Czechy, 2013) i nagroda Prix Godot (Francja 2017). Sztuka „Bruno Schulz. Mesjasz” wystawiona przez Schauspielhaus Wien w Wiedniu została uznana przez European Theatre Convention za jedną z najlepszych współczesnych sztuk europejskich (2012). Pracowała jako dramaturg z Marcinem Liberem
m. in. w Teatrze Współczesnym w Szczecinie i Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy; z Andrzejem Chyrą  w Operze Bałtyckiej i Mariuszem Treliński w Teatrze Wielkim Operze Narodowej.
 
 







Źródło:

Materiał nadesłany