EN

8.10.2022, 10:07 Wersja do druku

Gdańsk. „Dziady" z Teatru Słowackiego z Krakowa w Teatrze Szekspirowskim

Najgłośniejszy spektakl 2022 roku. Tylko dwa razy w Gdańsku w Teatrze Szekspirowskim - już 25 i 26 października. W poniedziałek, 10 października o godzinie 14.00 rozpoczynamy sprzedaż biletów.

fot. Bartek Barczyk/mat. teatru

Dziady są przedstawieniem o Polsce. Mając w pamięci spektakle Wyspiańskiego, Dejmka, Swinarskiego, Grzegorzewskiego wiemy, że ten arcypolski dramat opowiada o naszej nieuświadomionej retrotopii, o nieumarłej przeszłości i jej nieumarłych upiorach. Społeczność krwawego obrzędu i konformistyczny salon to dwie twarze Polski, które Wyspiański spotkał wraz z upiorami na jednym weselu. Dziś dwie Polski to nasza codzienność – dwa walczące przeciw sobie narody. Poeci stają pomiędzy walczącymi w bratobójczej walce stronami. Są samotni. Żadna ze stron nie potrzebuje Poetów. Jak w upiornym śnie, śnimy wciąż tę samą historię, przez co przegrywamy jako Ludzie. Polska konserwatywna chce zawłaszczyć Poetów.

Zamknąć im usta. Chce związać im ciała, zabić ich Miłość. Chce zawłaszczyć narodową historię, napisać ją na nowo. Chce napisać historię sielską, bohaterską i niewinną. Można się udusić od tej niewinności. Polska salonu, konformistyczna, bez idei na przyszłość, chce jedynie dostatku i spokoju.
Ten powtarzalny dramat zdaje się nie mieć końca. Dziś widać go wyraźnie. Jesteśmy nim oślepieni. Nie widząc rozwiązania. Głos Poety zabrzmi w tym świecie dobitnie i tragicznie. Z Bogiem lub choćby mimo Boga.

Premiera odbyła się w 120-lecie prapremiery „Dziadów” w inscenizacji Stanisława Wyspiańskiego.

fot. Bartek Barczyk/mat. teatru

Reżyseria: Maja Kleczewska
Dramaturgia: Łukasz Chotkowski
Scenariusz sceniczny: Łukasz Chotkowski, Maja Kleczewska
Scenografia, reżyseria światła: Katarzyna Borkowska
Kostiumy: Konrad Parol
Muzyka: Cezary Duchnowski
Choreografia: Kaya Kołodziejczyk
Przygotowanie wokalne: Halina Jarczyk
Choreografia menueta w scenie balu: Romana Agnel
Wideo: Maciej Czuchryta, Adam Izdebski, Tadeusz Pyrczak
Asystent reżyserki: Tadeusz Pyrczak
Producent: Bartosz Jelonek

OBSADA
Feliks Szajnert – Guślarz
Hanna Bieluszko – dziecko / Sobolewski
Tomasz Międzik – diabeł / zły Pan / Doktor
Tadeusz Zięba – dziecko
Rafał Dziwisz – diabeł / Pelikan
Maciej Jackowski – Kruk / Adolf
Karolina Kazoń – Tomasz / Ewa / Dama
Dominika Bednarczyk – Konrad
Agnieszka Przepiórska/ Natalia Strzelecka – Frejend / Pani Rollison
Julia Latosińska – Lwowicz / Diabeł / Dama
Katarzyna Zawiślak-Dolny – Żegota / Dama
Karol Kubasiewicz – Lokaj
Marcin Kalisz – ksiądz Piotr
Jan Peszek (gościnnie) – Senator
Marcin Sianko – diabeł / Bajkow
Dorota Godzic – Sowa / Feliks
Lidia Bogaczówna – Zosia / Anioł
Sławomir Rokita – Starzec
Tomasz Augustynowicz – Koleski
Kaya Kołodziejczyk (gościnnie) – Księżna / Duch Konrada
oraz tancerze Baletu Cracovia Danza:
Ewelina Keller, Zuzanna Ruta, Anna Szklener, Simon Bacik, Michał Kępka, Łukasz Szkiłądź

Czas trwania 2h 40 minut.

Źródło:

Materiał nadesłany