Logo
Aktualności

Francja. „Sol Salutis – mowa liczb” - instalacja multimedialna Jakuba Woynarowskiego

29.11.2021, 10:08 Wersja do druku

Co łączy twórczość największego polskiego poety romantycznego Adama Mickiewicza z systemami matematycznymi? To instalacja multimedialna Jakuba Woynarowskiego „Sol Salutis – mowa liczb”, która splata  te obszary w niezwykłe doświadczenie audiowizualne. Praca powstała na zamówienie Instytutu Adama Mickiewicza, jej premiera odbędzie się 1 grudnia w siedzibie StałegoPrzedstawicielstwa RP przy Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju w Paryżu.
W taki sposób Instytut Adama Mickiewicza inauguruje w czterech miastach związanych z życiem Adama Mickiewicza - Rok Polskiego Romantyzmu, zaplanowany na 2022 r. Kuratorem wystaw jest Jakub Woynarowski,który dokonał pogłębionej analizy znaczenia liczb w twórczości Mickiewicza, szczególnie zawartych w nigdy niepublikowanym futurystycznym dziele poety „Historia przyszłości”, znanym jedynie z korespondencji i fragmentów. Współorganizatorem francuskiego pokazu jest Instytut Polski
w Paryżu.
Kolejne odsłony projektu ,,Sol Salutis-mowa liczb”, odbędą się w Rzymie, Wilnie oraz Stambule, dzięki współpracy z Instytutami Polskimi oraz Konsulatem Generalnym RP w Stambule.
„We współczesnym świecie wydajemy się ślepo zawierzać systemom matematycznym i algorytmom, zapominając zupełnie o pozaracjonalnym pierwiastku, który również ma znaczenie nawet w społeczeństwie technologicznym. Instalacja Sol Salutis - mowa liczb podkreśla ten dualistyczny związek” – mówi Barbara Schabowska, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza.

Punktem wyjścia dla doświadczenia audiowizualnego „Sol Salutis - mowa liczb”jest symboliczny splot wydarzeń, jaki nastąpił pod koniec grudnia 1840 roku – miała wtedy miejsce pamiętna „uczta grudniowa” (25 XII), zorganizowana w Paryżu z okazji urodzin i imienin Adama Mickiewicza (24 XII) oraz dla uczczenia jego inauguracyjnego wykładu w Collčge de France (22 XII). Istotne tło kulturowe stanowią tu Święta Bożego Narodzenia (25/26 XII) oraz zjawiska astronomiczne związane z przesileniem zimowym (21/22 XII), w starożytności celebrowane w ramach Saturnaliów i Sol Invictus (25 XII według kalendarza juliańskiego).
Rolę wizualnej klamry, łączącej wymienione zdarzenia może pełnić metafizyczna symbolika światła/Słońca, do której nawiązuje swoją formą przygotowywana instalacja.

Jej centralny element stanowi duże, koliste zwierciadło, pełniące funkcję ekranu dla rzutowanej na niego projekcji – animacji, dekodującej mistyczne sensy zawarte w tzw. „kwadracie solarnym”, którego autorstwo przypisywał Mickiewiczowi historyk sztuki Zdzisław Kępiński. Geometryczna tablica, zestawiająca ze sobą liczby i litery polskiego alfabetu, stanowić może narzędzie umożliwiające zrozumienie sensów kryjących się za tajemniczą mickiewiczowską formułą „czterdzieści i cztery”. Dodatkowo poszczególnym literom/liczbom przypisane zostaną konkretne dźwięki, które zgodnie z intuicją Kępińskiego – traktującego kwadrat solarny jako rodzaj matematycznej „harfy” – akustycznie dopełnią warstwę wizualną zdarzenia.

„Przygotowana przeze mnie matematyczna tablica może pełnić funkcję zwierciadła, w którym przegląda się współczesny człowiek — w równej mierze racjonalny, co przepełniony sprzecznymi emocjami” – tłumaczy Jakub Woynarowski.

Jakub Woynarowski jest artystą, projektantem i kuratorem. Absolwentem i wykładowcą Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Autorem koncepcji artystycznej wystawy w Pawilonie Polskim podczas 14. Międzynarodowego Biennale Architektury w Wenecji.
W 2015 r. otrzymał polskie prestiżowe wyróżnienie kulturalne, „Paszport Polityki” w kategorii sztuki wizualne.
Pozostałe prezentacje ,,Sol Salutis-mowa liczb”:
Rzym - 6 -18 grudnia - Fondazione Pastificio Cerere
Wilno - 7-9 grudnia - Ratusz w Wilnie
Stambuł - 13-17 grudnia - Uniwersytet Stambulski.

Autor/kurator: Jakub Woynarowski

Muzyka: Przemysław Scheller
Organizator: Instytut Adama Mickiewicza
Współorganizatorzy: Instytuty Polskie w Paryżu, Rzymie, Wilnie, Konsulat Generalny RP w Stambule.
Źródło:

Materiał nadesłany

Sprawdź także