EN

14.03.2019 Wersja do druku

Bunt reflektorów

"Panny z Wilka" wg Jarosława Iwaszkiewicza w reż. Agnieszki Glińskiej w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie. Pisze Tomasz Domagała na blogu DOMAGALAsieKULTURY.

Kluczem do spektaklu Glińskiej wydaje się pojęcie "reflektora". Wywodzi się ono z twórczości Henry'go Jamesa i oznacza bohatera powieści, pełniącego rolę obserwatora, a zarazem interpretatora zdarzeń. Ora Segal w swojej książce "The Lucid Reflector: The Observer in Henry James' Fiction" spojrzała przez jego pryzmat na całą twórczość autora "Portretu damy", z kolei Katarzyna Szeremeta-Kołodzińska, powołując się w swojej pracy o "Pani Dalloway" Virginii Woolf na książkę Segal, dokonuje analizy relacji tytułowej bohaterki ze swoją "świtą" (termin VW), by pokazać, do czego doszła pisarka w dziedzinie rozwoju własnych technik narracyjnych, opierając się o postać i funkcje "reflektora". W tym przypadku jest to postać przyjaciela z dawnych lat, Piotra Walsha, który "towarzyszy Klarysie w świecie zdarzeń fabularnych oraz świecie wspomnień i wyobrażeń. "Reflektor główny" ujawnia się w "Pani Dalloway" w dwóch odsłonach. Jest bowiem projekcją wyo

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Bunt reflektorów - o "Pannach z Wilka" Iwaszkiewicza w reż. Agnieszki Glińskiej w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie

Źródło:

Materiał nadesłany

Blog DOMAGALAsieKULTURY

Autor:

Tomasz Domagała

Data:

14.03.2019

Realizacje repertuarowe