OPINIE

19-04-2019
Teatry pod wojewódzką władzą PiS
Piotr Gliński zachęcał przed wyborami samorządowymi, by "zmienić teatrom właściciela". Minister kultury znany jest z dokonywania czystek personalnych, ale co PiS robi z kulturą w tych województwach, w których zaczął jesienią rządzić? Sprawdziliśmy - pisze Witold Mozek w Gazecie Wyborczej.
18-04-2019
Roger w Sztokholmie
"Król Roger przyleciał do nas niczym egzotyczny i fascynujący ptak. Jest to polska produkcja zaimportowana przez Operę Królewską i takiego spektaklu Szwedzi nigdy by nie zrobili! Czułam się jak za granicą" - Camilla Lundberg ze Szwedzkiej Telewizji. Inne głosy po szwedzkiej premierze opery Karola Szymanowskiego w reżyserii Mariusza Trelińskiego, zebrał Zbigniew Bidakowski w Ruchu Muzycznym.
18-04-2019
Ona to była taka "szubiela"
Marcin Wilk, autor pierwszej pełnej biografii Ireny Kwiatkowskiej "Kwiatkowska. Żarty się skończyły" dotarł do nie publikowanych dotąd pamiętników aktorki z lat 1925-40, dokumentów, listów i fotografii. Dużo informacji o artystce otrzymał po rozmowach z jej ukochaną bratanicą i wieloletnią gosposią Ireny Kwiatkowskiej Zofią. Książkę czyta się jednym tchem. Polecam wielbicielom talentu Ireny Kwiatkowskiej i tym, którzy jeszcze o tym nie wiedzą - pisze Ewa Gałązka.
18-04-2019
Didur, Moniuszko i młodzi laureaci
Zwycięzcy idą na szczyt. Jubileuszowy IV Międzynarodowy Konkurs Wokalistyki Operowej im. Adama Didura przeszedł do historii. Zakończył go galowy koncert laureatów, który odbył się dwukrotnie: na scenie Opery Śląskiej w Bytomiu i Teatru Śląskiego w Katowicach - pisze Marcin Hałas w Życiu Bytomskim.
18-04-2019
Dziedzictwo ponadczasowego egoizmu i arogancji
- Genialny tekst Szekspira zatytułowany jest imieniem najbardziej wrednego, egocentrycznego i marudnego "artysty", jakiego tylko można sobie wyobrazić - mówi Agata Duda-Gracz, reżyserka spektaklu "Ja jestem Hamlet". Premiera - 26 kwietnia w Teatrze Nowym w Poznaniu.
18-04-2019
Zapiski aktora stołecznego
Jerzy Rakowiecki kinomanom znany jest właściwie tylko z roli w "Robinsonie warszawskim", czyli "Mieście nieujarzmionym". Ale przeszedł wiele scen teatralnych, szefował też warszawskiemu teatrowi. Rakowiecki swoje wspomnienia zaczął spisywać u schyłku życia, z wielkim dystansem do opisywanych czasów. A miał co opisywać - pisze Jerzy Doroszkiewicz w Kurierze Porannym.
18-04-2019
Macieja Figasa Bydgoszczy wielkie promowanie
- Nie robię wszystkiego jednoosobowo! Nasza Opera ma wielu sprzymierzeńców i przyjaciół, od urzędów i instytucji, poprzez sponsorów, którzy nas wspierają. To dzięki nim uchylają się przed nami drzwi. A przede wszystkim tu, wewnątrz firmy, mamy znakomity zespół ludzi, którzy lubią ze sobą pracować, którzy nawzajem się cenią, gremium wolne od animozji, jakie często pojawiają się w tego typu instytucjach - mówi Maciej Figas, dyrektor Opery Nova w Bydgoszczy, w rozmowie z Anitą Nowak na łamach Scen Polskich.
18-04-2019
Od Kantora do Dworakowskiego
O tym, dlaczego teatr lalek rezygnuje z lalek, co dzieje się ze szkolnictwem teatralnym i na czym polega polska specyfika teatru lalkowego dla dorosłych i dla dzieci - z Markiem Waszkielem rozmawia Krystyna Piaseczna w Scenach Polskich. Piśmie ZASP.
17-04-2019
Gdy opadnie kurtyna
W 1865 roku ukazała się w Augsburgu książka wielce pożyteczna, z tytułem umieszczonym ponad uśmiechniętą, prawdziwie hamletyczną trupią czaszką: "Schaubühne des Todes. Leichenrede für alle Fälle", "Stande und Altersklassen" ("Scena śmierci. Mowy pogrzebowe na wszelkie okazje, dla każdego stanu i wieku") - pisze Jarosław Komorowski na portalu Teatrologia.info.
17-04-2019
Ucieczka spod skrzydeł Didura
Z niepokojem obserwowałem laureatów IV Międzynarodowego Konkursu Wokalistyki Operowej im. Adama Didura, najpierw siedzących w pierwszych rzędach widowni Opery Bytomskiej, następnie wywoływanych do odbioru nagród i pozostających na scenie przez niemal dwie godziny, aby wysłuchiwać licznych powitań, przemówień, wystąpień, laudacji i odczytywanych listów gratulacyjnych, zacierających istotę wokalistyki operowej, będącej w końcu celem tego ze wszech miar cennego przedsięwzięcia - pisze Sławomir Pietras w tygodniku Angora.
(aktualna strona: 1) następna strona »