Nowa Siła Krytyczna

16-05-2016
18-11-2017
Empatia i zgrywa
Węgierski spektakl pomimo osłabionego potencjału krytycznego rzuca wyzwanie publiczności - o "Imitation of Life" w reż. Kornéla Mundruczó Proton Theatre z Budapesztu, w ramach Boskich Przedaktów festiwalu Boska Komedia w Krakowie, pisze Anna Majewska z Nowej Siły Krytycznej.
10-11-2017
Jak ukłucie komara
Przedstawienie jest pozbawioną publicystyki, subtelną przestrogą ukazującą konsekwencje naruszenia demokracji. Taki cel przyświecał reżyserowi, który pokazał, że groźnym zmianom nie towarzyszą spektakularne symptomy - o spektaklu "Do komina Murzyna! Murzyna!" wg scenar. i w reż. Zbigniewa Brzozy na Scenie Kameralnej Teatru Wybrzeże w Sopocie pisze Wiktoria Formella z Nowej Siły Krytycznej.
02-11-2017
Artysta rewolucjonistą?
"Dobra terrorystka" Olsten jest niezwykle ciekawą, intrygującą interpretacją powieści Doris Lessing, ale niestety może być niezrozumiała dla widzów nieznających pierwowzoru i nieinteresujących się sztuką współczesną - o spektaklu Teatrugalerii Studio w Warszawie pisze Marta Żelazowska z Nowej Siły Krytycznej.
26-10-2017
Skonfrontowany - część 1 relacji
Od "Gorsetu" do "Natten". Tegoroczne Konfrontacje Teatralne dobiegły końca. Szkoda, bo chciałoby się jeszcze pochodzić po trójkącie lubelskim między punktami Centrum Kultury - Żaczek - Labirynt i uczestniczyć w tym jednym z najważniejszych wydarzeń teatralnych w kraju. Oprócz znakomitych spektakli, na klimat festiwalu składają się koncerty, spotkania towarzyszące i osoby, które tę atmosferę tworzą. W tym roku miałem okazje zobaczyć większość przedstawień i opisać te, które wyjątkowo zapadły mi w pamięć - o XXII Konfrontacjach Teatralnych w Lublinie pisze Piotr Raganowicz-Macina z Nowej Siły Krytycznej.
23-10-2017
Niebezpieczeństwa fideizmu. Jak żyć bez złudzeń w świecie bez złudzeń? - relacji z Dialogu część 1
Tegoroczny Dialog łapie w bolesnym klinczu obecną sytuację polskiego teatru, sztuki czy społeczeństwa w ogóle. Stał się centrum wrzenia i ścierania się pomysłów na to, dokąd idziemy i dokąd idzie każdy z nas z osobna. Czy maszerowanie w grupie w konkretnym celu nie jest tylko oszukiwaniem się? Czym różnią się przód pochodu i niewidzialny koniec? - pisze Kinga Kurysia z Nowej Siły Krytycznej.
23-10-2017
Queerowa międzynarodówka - relacji z Dialogu część 2
Prywatne jest politycznym. Wyraźnie pokazały to minimalistyczne, ale potężnie świadome potencjału krytycznego Dialogowe spektakle: "Jeden gest" w reżyserii Wojtka Ziemilskiego, poruszający temat polityczności percepcji, i monodram "MDLSX" włoskiego, niezależnego kolektywu Motus, ze wspaniałą punkówą Silvią Calderoni zawadiacko bluzgającą na ślepy konformizm - pisze Kinga Kurysia z Nowej Siły Krytycznej.
19-10-2017
Ile kosztuje dziedzictwo narodowe
Niekończące się napięcie między potrzebą przynależności a trudem emancypacji jest najbardziej fascynującym tematem "Oratorio" - o spektaklu She She Pop z Giessen na XXII Konfrontacjach Teatralnych w Lublinie pisze Anna Majewska z Nowej Siły Krytycznej.
13-10-2017
Łódź stolicą animacji - część 2
Dzieci, które oglądały kilka spektakli, nie narzekały na nudę. Organizatorzy dobrali repertuar równoważąc analogie i różnice między nimi - o III Międzynarodowym Festiwalu Animacji Teatralnej i Filmowej w Łodzi pisze Maria Maczuga z Nowej Siły Krytycznej.
11-10-2017
Chodzi o coś więcej
"Mefista" Agnieszki Błońskiej można by określić mianem - "Klątwa II". Reżyserka wraz z dramaturżką, Joanną Wichowską, która współpracowała z Oliverem Frljiciem przy "Klątwie", na kanwie tego "obrazoburczego" spektaklu oraz zamieszania jakie wywołał, budują sceniczną wypowiedź o niebezpiecznych związkach sztuki i władzy - pisze Marta Żelazowska z Nowej Siły Krytycznej.
10-10-2017
Łódź stolicą animacji - część 1
Spora część odbiorców teatralnych dzieli mylne przeświadczenie, że animacja stanowi dziecięcą rozrywkę. Jedynie spektakularne wydarzenia mogą przyciągnąć szerszą publiczność i skłonić do zmiany opinii. Takich przedstawień na festiwalu nie brakowało - o III Międzynarodowym Festiwalu Animacji Teatralnej i Filmowej w Łodzi pisze Maria Maczuga z Nowej Siły Krytycznej.
05-10-2017
Świat urządzony wadliwie
Pozostał fetor niewykorzystanych szans i zaprzepaszczonych marzeń - o spektaklu "Św. Idiota" wg Fiodora Dostojewskiego w reż. Janusza Opryńskiego w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej pisze Sławomir Szczurek z Nowej Siły Krytycznej.
05-10-2017
Wisielczy humor. Nie zostawiać po sobie wrażenia, że coś po nas pozostaje
Mam duży problem z założeniami krakowskiego festiwalu Genius Loci, bo w pewien sposób nakazuje on zajmować się historią w perspektywie wspólnoty geopolitycznej (co to za wspólnota?), niejasno zdefiniowanej przeszłości (czyjej?), która wywołana do odpowiedzi zostawia tylko echo. Co znaczą chętnie wyciągane słowa jak polskość czy krakowskość? - pisze Kinga Kurysia z Nowej Siły Krytycznej.
02-10-2017
Heroizm bez patosu
"Czesi, wiecie, co to Czesi? To śmiejące się bestie!" - tak wyraża się o rodakach kolaborujący z Niemcami Radca Murarick, bohater spektaklu Jakuba Krofty według "Pociągów pod specjalnym nadzorem" Bohumila Hrabala - o spektaklu "Pociągi pod specjalnym nadzorem" w Teatrze Dramatycznym w Warszawie pisze Marta Żelazowska z Nowej Siły Krytycznej.
30-09-2017
O Czeczenii inaczej
Największymi ofiarami wojny są dzieci, zdają się mówić twórcy spektaklu. Nie romantyzują wojny - o "Dzienniku czeczeńskim Poliny Żerebcowej" w reż. Iwana Wyrypajewa w Muzeum Powstania Warszawskiego pisze Zuzanna Liszewska-Soloch z Nowej Siły Krytycznej.
27-09-2017
Apologia kreta
Rysuje się przed nami rozczulający i całkowicie urzekający obrazek, istne hałaśliwe krecie jam session - o spektaklu "Noc Kretów. Welcome to Caveland!" w reż. Philippe'a Quesne'a z Kunstenfestivaldesarts (Bruksela) pisze Kinga Kurysia z Nowej Siły Krytycznej.
26-09-2017
26. warsztaty dramatopisarskie w Obrzycku
Warsztaty dramatyczne w Obrzycku to miejsce nie tylko na naukę, ale także na wymianę doświadczeń, poglądów, spotkania z twórcami, dyskusje przy ognisku niemalże do świtu. Mają one również charakter motywacyjny, zwłaszcza dla młodych - pisze Kinga Woźniak z Nowej Siły Krytycznej.
26-09-2017
Błoto historii
"Rabacja" Jakuba Roszkowskiego i "Ojcowie" Marcina Wierzchowskiego na Festiwalu Genius Loci w Krakowie i Małopolsce. Pisze Piotr Urbanowicz z Nowej Siły Krytycznej.
26-09-2017
Dziecięcy teatr rozmaitości
Mali widzowie z identyczną otwartością przyglądali się rozmaitym rodzajom teatru (lalkowemu, muzycznemu, tańca, improwizacji) ukazanego w formie tradycyjnej, ale częściej eksperymentalnej - o V Międzynarodowym Festiwalu Teatrów dla Dzieci "Dziecinada" we Wrocławiu pisze Maria Maczuga z Nowej Siły Krytycznej.
13-09-2017
Wytańczone kobiety Malczewskiego
Grecki bóg śmierci Thanatos, przedstawiony przez Jacka Malczewskiego jako postać potężnej uskrzydlonej kobiety z kosą, łączy erotyzm ciała z jego tytaniczną naturą. Zestawienie Erosa z Thanatosem w autorskim spektaklu Izadory Weiss uwypukla ważny wątek w twórczości malarza - o spektaklu "Eros Thanatos" w choreogr. Izadory Weiss z Białego Teatru Tańca, gościnnie w Teatrze Polskim w Warszawie pisze Paulina Janas z Nowej Siły Krytycznej.
11-09-2017
Gdzie najlepiej lumpować?
Liczyłem bardzo, że reżyser-obcokrajowiec nada dramatowi nowy wymiar, ubogaci go zewnętrznym spojrzeniem, pozbawionym naszych stereotypów. Nie stało się tak. Dał nam jednak bardzo dobrze wystawioną klasykę, teatr opierający się na świetnej grze aktorskiej - o "Moralności pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej w reż. Giovanny'ego Castellanosa w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu pisze Sławomir Szczurek z Nowej Siły Krytycznej.
08-09-2017
Ziemski psalm
Porządek symboliczny miesza się w "Psalmie" z bardzo dosłownym odczytaniem biblijnych motywów. W Psalmie 23, który puentuje spektakl, pełno odniesień do tematu znalezienia własnego miejsca na ziemi, ułożenia sobie życia, poszukiwania "zielonych pastwisk" i wód - o spektaklu Jerzego Lacha z Teatru Opera Modern, gościnnie w STUDIO teatrgalerii w Warszawie w ramach XIV Festiwalu Kultury Żydowskiej Warszawa Singera pisze Zuzanna Liszewska-Soloch z Nowej Siły Krytycznej.
01-09-2017
Gaga superstar
Gaga jest językiem tańca, nie stylem, co oznacza, iż służyć ma tak komponowaniu rysunku ruchu, jak i komunikowaniu się tancerzy między sobą i z widownią. Wynika z tego wiele dobrego: bezpretensjonalne kompozycje są wyprowadzane z indywidualnych predyspozycji ruchowych tancerza - o "Projekcie twórczym Mixer" Natalii Iwaniec w Krakowskim Teatrze Tańca pisze Michał Korda z Nowej Siły Krytycznej.
16-08-2017
Pod kreską 1
Po nadzwyczaj udanej jubileuszowej edycji w 2016 roku i otrzymaniu kilka tygodni temu prestiżowego wyróżnienia Europe for Festivals, Festivals for Europe wydawało się, że gdański Festiwal Szekspirowski może się spokojnie dalej rozpędzać. Lecz nie sposób powtórzyć sukces, a tym bardziej zrobić jeszcze więcej, gdy niespodziewanie znikają fundusze - relacja Jana Karowa z Nowej Siły Krytycznej, z XXI Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku.
16-08-2017
Pod kreską 2
Wielu spodziewało się, a może nawet oczekiwało od Olivera Frljicia i jego "Hamleta" skandalu. Tymczasem chorwacki reżyser pokazał dobrze zagrane, konsekwentne w rozwiązaniach przedstawienie. Nie była to jednak propozycja szczególnie odkrywcza - po prostu porządna teatralna robota - po XXI Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku pisze Jan Karow z Nowej Siły Krytycznej.
03-08-2017
Rozpadanie
Plakat do najnowszego spektaklu Árpáda Schillinga w Teatrze Powszechnym w Warszawie przedstawia mapę Polski jakby ze szkła - to kraj wyraźnie popękany. Wschodnia ściana odpada od reszty. Małopolska osuwa się w czarną otchłań. Tytuł "Upadanie" potęguje wrażenie rozpadu - pisze Piotr Ziółkowski z Nowej Siły Krytycznej.
22-07-2017
Ktoś inny mógłby napisać mój pamiętnik
Najnowszy spektakl Teatru Wybrzeże w Gdańsku - prapremiera tekstu "Mary Page Marlowe" Tracy'ego Lettsa w reżyserii Adama Orzechowskiego - to popis aktorek tego teatru. To z pozoru banalna historia księgowej z Ohio, żony i matki, której życie nie jest naznaczone spektakularnymi wydarzeniami - pisze Wiktoria Formella z Nowej Siły Krytycznej.
22-07-2017
Zbrodnie w Marionetarium
Na czas wakacji gdański Teatr w Oknie zmienił się w Marionetarium. Umieszczone w witrynie drewniane lalki przyciągają uwagę przechodniów. Na ulicy Długiej pojawiają się również animatorzy z marionetkami. Zachęcają, żeby wejść do teatru, obejrzeć wystawę lalek Teatru Barnaby oraz zostać na spektaklu. W kameralnej przestrzeni prezentowane są "Legendy Gdańskie" w reżyserii Marcina Marca - pisze Maria Maczuga z Nowej Siły Krytycznej.
17-07-2017
Wola załogi
Pozostaje mieć nadzieję - pożyczając hasło od innej sceny z niepewną przyszłością - że "to jeszcze nie koniec" - o spektaklu "Solidarność. Rekonstrukcja" w reż. Pawła Wodzińskiego i "Workplace" Natalii Fiedorczuk-Cieślak w reż. Bartka Frącowiaka w Teatrze Polskim w Bydgoszczy pisze Jan Karow z Nowej Siły Krytycznej.
07-07-2017
Blaski i cienie teatru aktorskiego
Na zakończenie IX Międzynarodowy Festiwal Szkół Teatralnych ITSelF widzowie obejrzeli "Studium o Hamletach" w reżyserii Waldemara Raźniaka i Tomasza Rodowicza, kończące tym samym nurt pozakonkursowy festiwalu - pisze Piotr Urbanowicz z Nowej Siły Krytycznej.
07-07-2017
Szary nie znaczy nudny
Twórcom udało się połączyć odrębne kultury i estetyki, żeby zainteresować widzów, ale też zaspokoić ich oczekiwania i przyzwyczajenia - o polsko-japońskim spektaklu "Kuuki/Powietrze" w reż. Alicji Morawskiej-Rubczak, który zainaugurował XI Międzynarodowy Festiwal Sztuki dla Najnajmłodszych "Sztuka Szuka Malucha" w Poznaniu, pisze Maria Maczuga z Nowej Siły Krytycznej.
06-07-2017
D.N.A.
"Do dna" wyróżnia się spośród propozycji festiwalowych. Przedstawienie jest kolorowe - zarówno jeśli chodzi o scenografię, światło, projekcje i kostiumy, jak i symboliczny wymiar. W opowieści o początku i końcu życia człowieka, pracy przy zasiewie i zbiorach, w chwili rodzenia się uczucia między kobietą a mężczyzną, ceremonii ich zaślubin i wesela, każdy moment egzystencji ujęto w porządek natury - o spektaklu w reż. Ewy Kaim z Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie na IX Międzynarodowym Festiwalu Szkół Teatralnych ITSelF w Warszawie pisze Katarzyna Bekielewska z Nowej Siły Krytycznej.
05-07-2017
Jak niebo i ziemia
Zajmując miejsca w Teatrze Collegium Nobilium czujemy na sobie wzrok bohaterów "Farmy". Bardzo intensywnie przyglądają się przybyłym, z dużą dozą zdziwienia i nieufności. Mimowolnie nasuwa się myśl, iż widzowie wtargnęli na nie swój teren, stanowią zagrożenie dla postaci - o "Farmie" w reż. Paolo Alessandriego z Akademii Teatralnej "Sofia Amendolea"w Rzymie, "Hohohoho" w reż. Guusa Diepenmaata z Uniwersytet Erazma w Brukseli, Królewskiego Instytutu Teatru, Filmu i Sztuk Audiowizualnych oraz "Houellebecq!" w reż. Andersa Carllsona z Akademii Teatralnej Uniwersytetu Sztuk w Helsinkach podczas IX Międzynarodowego Festiwalu Szkół Teatralnych ITSelF w Warszawie pisze Katarzyna Bekielewska z Nowej Siły Krytycznej.
05-07-2017
Prekariuszki
"Czasem pozwalam sobie na głośniejszy komentarz" - mówi w trakcie sprzątania K3. Na "Workplace" można spojrzeć właśnie jak na taki komentarz - o spektaklu "Workplace" Natalii Fiedorczuk-Cieślak w reż. Bartka Frącowiaka w Teatrze Polskim w Bydgoszczy pisze Jan Karow z Nowej Siły Krytycznej.
04-07-2017
Człowiek człowiekowi wilkiem
Peruwiańskie "Psy" odnoszą się nie tylko do zmysłowości Indian, ale także ich duchowości, otwartej i na katolicyzm, i na pogaństwo. Spektaklem, którym głęboko wchodzi w międzyludzkie problemy i namiętności jest "Pelikan. Zabawa z ogniem" w reżyserii Jana Englerta z Akademii Teatralnej w Warszawie. Piąty dzień festiwalu zakończyła "Wojna" w reżyserii Malcolma Tulipa z Uniwersytetu Michigan - o spektaklach IX Międzynarodowego Festiwalu Szkół Teatralnych ITSelF w Warszawie pisze Katarzyna Bekielewska z Nowej Siły Krytycznej.
03-07-2017
Ten spektakl jest o patrzeniu
Bardzo lubię Annę Karasińską, która po raczej rozrywkowym debiucie a jednocześnie olbrzymim sukcesie spektaklu "Ewelina płacze", szuka nowych, głębszych obszarów dla swojego teatru. Zmienia rejestry, gra z oczekiwaniami widzów. O spektaklu "Wszystko zmyślone" w Starym Teatrze w Krakowie, pisze Kinga Kurysia z Nowej Siły Krytycznej.
03-07-2017
Egzorcyzmy
Trzeciego dnia festiwalu iTSelF pokazano dwa pozakonkursowe przedstawienia: dyplom Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi "Diabeł, który..." w reżyserii Mariusza Grzegorzka oraz "Oszaleć z miłości" w reżyserii Shauna Peknica z The Lee Strasberg Theatre and Film Institute w Nowym Jorku - o pokazach podczas IX Międzynarodowym Festiwalu Szkół Teatralnych ITSelF w Warszawie pisze Piotr Urbanowicz z Nowej Siły Krytycznej.
03-07-2017
Gdy świat się rozpada
Wojtaszek, jak sugeruje w didaskaliach Cocteau, akcję spektaklu osadza w hotelu. Miejscu kojarzącym się z tymczasowością, brakiem stałości, intensyfikującym poczucie samotności i braku bezpieczeństwa - o spektaklu "Piękny nieczuły" w reż. Edwarda Wojtaszka w Teatrze Polonia w Warszawie pisze Marta Żelazowska z Nowej Siły Krytycznej.
03-07-2017
Podążając za penisem
To spektakl przemyślany, konsekwentny, pełen odniesień i paraleli, zbudowany na zasadzie klamrowej, dopracowany w każdym szczególe. Kawał dobrego teatru. Każdemu życzę takiego zakończenia sezonu - o "Roberto Zucco" Bernarda-Marie Koltésa w reż. Leny Frankiewicz w Teatrze im. Horzycy w Toruniu pisze Sławomir Szczurek z Nowej Siły Krytycznej.
03-07-2017
Pogmatwany życie
Izraelski spektakl "Wrogowie. Historia pewnej miłości" z impetem otworzył drugi dzień konkursowych zmagań młodych aktorów na IX Międzynarodowym Festiwalu Szkół Teatralnych ITSeLF w Warszawie. To świeże spojrzenie na losy Żydów ocalonych z Holocaustu oraz uczta dla widzów spragnionych "dobrze zrobionej" sztuki. "Rodziny" z Uniwersytetu "Lucian Blaga" w Sibiu to spektakl, który również pokazuje trudne relacje między teoretycznie najbliższymi sobie ludźmi - pisze Katarzyna Bekielewska z Nowej Siły Krytycznej.
03-07-2017
Wydobyć to, co ukryte
Przestrzeń zorganizowana jest skąpo: ciemne barwy, scenę rozjaśnia tylko raz żarówka zawieszona pośrodku. Narysowany na scenie trójkąt wyznacza pole gry, drewniany stołek służy nie tylko do siedzenia, pełni również rolę drzwi, które bohaterki "Rytuału" próbują otworzyć. Dlaczego akurat trójkąt? W religii chrześcijańskiej oznacza Trójcę Świętą, w masonerii Oko opatrzności... - o spektaklu "Rytuał" w reż. Pooyesha Frozandeha z Uniwersytetu Soore w Teheranie na IX Międzynarodowym Festiwalu Szkół Teatralnych ITSelF w Warszawie. Pisze Katarzyna Bekielewska z Nowej Siły Krytycznej.
01-07-2017
Inauguracyjne problemy
Wczoraj rozpoczął się IX Międzynarodowy Festiwal Szkół Teatralnych iTSelF. W nurcie poza konkursem widzowie mogli zobaczyć "Witzelsucht", warsztat studentów Wydziału Aktorskiego warszawskiej Akademii Teatralnej w reżyserii Liwii Bargieł oraz dyplom z wrocławskiej filii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie - "Miłość" w reżyserii Cezarego Ibera - pisze Piotr Urbanowicz z Nowej Siły Krytycznej.
01-07-2017
Problemem jestem ja
"Terroryzm" braci Presniakowych, pierwszy konkursowy spektakl IX Międzynarodowego Festiwalu Szkół Teatralnych organizowanego przez Akademię Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, starał się zwrócić uwagę na wiele problemów współczesnego świata. Młodzi adepci z Akademii Sztuk w Bańskiej Bystrzycy pokazali smutny obraz ludzi XXI wieku, żyjących jakby nie było jutra, odgrodzonych od innych wysokim murem uprzedzeń, agresji. Ale też bezradnych, co uniemożliwia im normalne funkcjonowanie, budzi instynkty obronne, nie pozwala otworzyć się na świat - pisze Katarzyna Bekielewska z Nowej Siły Krytycznej.
30-06-2017
Odrzucić obcego
Toruński "Napis" w reżyserii Pawła Paszty, oparty na dbałości o słowo i formę, to kawałek dobrego, klasycznego teatru - o spektaklu w Teatrze im. Wilama Horzycy pisze Barbara Pitak-Piaskowska z Nowej Siły Krytycznej.
26-06-2017
Kurs na wyobraźnię
Granice między tym, co rzeczywiste a tym, co odgrywane są zatarte, zaś o umownych rozwiązaniach i sytuacjach przypomina obecny na scenie narrator. Wszystkie te zabiegi zaciekawiają dziecięcą publiczność. Dorośli zapewne też nie będą się nudzić - o spektaklu "Robinson Crusoe" w reż. Zbigniewa Lisowskiego w Teatrze Baj Pomorski w Toruniu pisze Barbara Pitak-Piaskowska z Nowej Siły Krytycznej.
22-06-2017
Mroźna opowieść
Tragiczne losy królewskiej rodziny, niezawiniona kara i siła nienawiści, skutki nieuzasadnionej zazdrość, nieumiejętność wsłuchiwania się w drugą osobę to tematy przewodnie "Opowieści zimowej" w inscenizacji Marcina Hycnara, przygotowanej w Teatrze Narodowym - pisze Kinga Woźniak z Nowej Siły Krytycznej.
19-06-2017
Wspomnienia do śmiechu
Wprowadzenie dzieci w obecności rodziców w świat dorosłych, eksperymentalne potraktowanie niescenicznego tekstu oraz sztuki teatru, przy zachowaniu wysokiego poziomu artystycznego całości, sprawiło, że performans stał się najważniejszym wydarzeniem Biennale. Na szczęście nie przestał istnieć wraz z zakończeniem festiwalu. Został przeniesiony do Teatru Lalek Guliwer w Warszawie - o "Traktacie o wykradaniu owoców" na XXI Biennale Sztuki Dla Dziecka w Poznaniu pisze Maria Maczuga z Nowej Siły Krytycznej.
16-06-2017
Cisza przed burzą
Wchodząc na spektakl "Po wygnaniu" widzowie mijają duże drzewo, tonące w gęstwinie zielonych liści. Spod gałęzi wyłania się czarno-biała projekcja, na której widać mrugające oczy Jerzego Treli - o przedstawieniu w reż. Tomasza Cyza, w Teatrze Nowym Proxima w Krakowie, pisze Justyna Wota z Nowej Siy Krytycznej
16-06-2017
Interaktywna gra
Michał Znaniecki wpisał "Opowieści Hoffmanna" w wirtualną rzeczywistość, przypominającą świat gry komputerowej. Zawarta w dziele Jacques'a Offenbacha fantastyka objawia się dzięki cyfrowym obrazom, a więc nie jest nieuchwytną materią, ale nadany jej został, w pewnym sensie, realny wymiar - o przedstawieniu Opery Krakowskiej pisze Justyna Wota z Nowej Siły Krytycznej.
16-06-2017
Rodzina jako źródło cierpień
"Harper" Wiśniewskiego z jednej strony jest opowieścią o procesie budowania zróżnicowanej, integralnej osobowości, z drugiej - opisem kryzysu rodziny - o "Harper" Simona Stephensa w reż. Grzegorza Wiśniewskiego z Teatru im. Żeromskiego w Kielcach na 37. Warszawskich Spotkaniach Teatralnych pisze Marta Żelazowska z Nowej Siły Krytycznej.
13-06-2017
Ostatni ludzie
Język tego spektaklu jest z pewnością czymś świeżym w teatrze polskim - o spektaklu "Ostatnie zwierzęta" w reż. Magdy Szpecht w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie. Pisze Kinga Kurysia z Nowej Siły Krytycznej.
13-06-2017
Polski sen
"Jesteśmy teatrem niezależnym, nie mamy siedziby, nie mamy pieniędzy, ale mamy marzenia." Te słowa padają ze sceny w najnowszej produkcji Teatru Alatyr - "Rokcy Babloa" w reżyserii Jakuba Kasprzaka, w której artyści zdecydowali się opowiedzieć o sobie i o drodze ku realizacji pasji - o spektaklu w Teatrze Rozrywki w Chorzowie pisze Marta Żelazowska z Nowej Siły Krytycznej.
12-06-2017
Małżeństwo jakich wiele
"Mąż i żona" w reżyserii Jarosława Kiliana ukazuje wierność małżeńską w krzywym zwierciadle. Sztuka Aleksandra Fredry wciąż zachwyca trafnością sądów, dowcipem i ironią - o spektaklu w Teatrze Polskim w Warszawie pisze Kinga Woźniak z Nowej Siły Krytycznej.
06-06-2017
Co zrobisz, gdy nagle wybuchnie ci świat?
Na scenie stoi pokój - skompresowana wersja mieszkania klasy robotniczej w radzieckim blokowisku. Na kilku metrach kwadratowych przestrzeni przez lata gromadzony był dobytek rodzinny: od ulubionego, znoszonego swetra, poprzez skromne sprzęty domowe, pamiątki, na zdjęciu babci i akwarium z rybką kończąc. Na ścianach wiszą dywany i obrazy, roślinki w akwarium bujnie unoszą się na wodzie - o "Gęstości zaludnienia. Historii wybuchu" w szczecińskim Teatrze Kana pisze Klaudia Kasperska z Nowej Siły Krytycznej.
06-06-2017
Co łączy teatr polski i skandynawski, czyli Teatralny Ty-Dzień Dziecka - część I
Teatr Lalek "Pleciuga" w Szczecinie ma tak liczną publiczność, że nie sposób byłoby jednego dnia wszystkim zapewnić miejsce na widowni, aby uczcić Międzynarodowy Dzień Dziecka. Święto przeobraziło się w Teatralny Ty-Dzień Dziecka. Określenie "międzynarodowy" zobowiązuje, więc organizatorzy zaprosili do wspólnych obchodów zespoły ze Skandynawii - pisze Maria Maczuga z Nowej Siły Krytycznej.
06-06-2017
Teatr wciąż potrafi zachwycać, czyli Teatralny Ty-Dzień Dziecka - część II
W szczecińskim Teatrze Lalek "Pleciuga" zakończył się właśnie Teatralny Ty-Dzień Dziecka, zainaugurowany 27 maja prapremierą tekstu jednej z najbardziej znanych autorek sztuk dla dzieci, Maliny Prześlugi - "Wodnej opowieści" w reżyserii Roberta Drobniucha - pisze Klaudia Kasperska z Nowej Siły Krytycznej.
01-06-2017
Udane debiuty
Tegoroczny "Pierwszy Kontakt" okazał się niezwykle udany - o toruńskim Festiwalu Debiutantów pisze Barbara Pitak-Piaskowska z Nowej Siły Krytycznej.
30-05-2017
Świadomość tańca czy taniec świadomości? KRoki - część II
Festiwal cechował się przemyślanym repertuarem, w różnorodny sposób ilustrującym hasło "Skonfliktowani?". Zmyślne rozłożenie akcentów przez kuratorkę Jadwigę Majewską i zaproszenie do Krakowa wielu indywidualności jest wyrazem starań o taniec, dziedzinę sztuki w Polsce nierozpieszczaną. To wydarzenie, na które zapraszani są artyści z ukończonymi pracami - pisz Michał Korda z Nowej Siły Krytycznej.
30-05-2017
Święto tańca. KRoki - część I
Tegoroczny Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego KRoki pokazał spektakle na najwyższym poziomie. Nie zabrakło wśród nich polskich produkcji, a także występów łączących sztukę tańca z teatrem dramatycznym, a nawet gotowaniem (Constanza Macras & DorkyPark "Electrodomestics") - pisze Pamela Bosak z Nowej Siły Krytycznej.
24-05-2017
Tęgo grają!
"W Weselu pomówiłem Polaków o marazm duchowy, o niezdolność do czynu" - tak tłumaczył Stanisław Wyspiański brak zgody na objazd inscenizacji Ludwika Solskiego po miastach zaboru rosyjskiego w pięć lat po prapremierze dramatu. W 2017 roku Jan Klata zdaje się ostrzegać przed czymś przeciwnym. Rozkochanie w polskości rośnie. W części narodu dnieje. Ruch nie jest jednak we wsi, a wśród coraz liczniejszych Czepców w koszulkach z orzełkami na piersi. I to nie są sny - pisze Jan Karow z Nowej Siły Krytycznej.
23-05-2017
Pozostał.ości
Upodobał sobie Jacek Poniedziałek - reżyser - dramaty rodzinne Tennessee Williamsa. Sam je przełożył a teraz konsekwentnie wystawia. Lubi także Poniedziałek - reżyser - uwertury w swoich spektaklach. Początki, które zwiastują koniec zarazem. W "Kotce na gorącym blaszanym dachu" w Teatrze Ludowym w Krakowie, który nabiera nowego oddechu za sprawą dyrekcji Małgorzaty Bogajewskiej, dwukrotnie oddech się traci. Oddech robi się ciężki, ale i powoduje, iż ma się ochotę na więcej - pisze Sławomir Szczurek z Nowej Siły Krytycznej.
19-05-2017
Taneczne konwenanse
Kunszt tancerzy okazał się zbyt słabym spoiwem, żeby zniwelować rozdźwięk między warstwą formalną i emocjonalną spektaklu - o "Annie Kareninie" Rodiona Szczedrina w choreogr. Tomasza Kajdańskiego w Teatrze Wielkim w Poznaniu pisze Maria Maczuga z Nowej Siły Krytycznej.
15-05-2017
Uwaga, dzikie zwierzęta na scenie!
Stworzenie prostej, iluzyjnej, z czytelnym przekazem historii, na pewno kosztowało twórców mnóstwo mozolnej pracy przed i w trakcie przedstawienia. W związku z tym, że artyści pozostają niewidoczni, nawet wyjątkowo ciekawscy widzowie zapominają o teatralnym mechanizmie i "wkraczają" do lasu - o "Księdze dżungli" wg Rudyarda Kiplinga w reż. Bernda Ogrodnika w Teatrze Arlekin w Łodzi pisze Maria Maczuga z Nowej Siły Krytycznej.
15-05-2017
Zestaw poglądów z Ikei
"Muzułmanie" to zapis powszechnie obowiązującego zdania na "palące" tematy. Reżyser nie poddał tekstu obróbce, weryfikacji, własnym przemyśleniom, nie wszedł głębiej w temat - o "Muzułmanach" Artura Pałygi w reż. Piotra Ratajczaka w Teatrze Śląskim w Katowicach pisze Sławomir Szczurek z Nowej Siły Krytycznej.
02-05-2017
Prowokacyjne zaproszenie
Spektakl "Come Together" w reżyserii Wojciecha Ziemilskiego grany w warszawskim Studio Teatrzegalerii dotyka widza - jego odwagi, moralności, poczucia solidarności. Aktorzy prowokują, namawiają i stawiają pytania publiczności. Czy widzowie są bierni, bo otrzymują niespójne komunikaty, czy brak ich aktywności jest wynikiem umysłowego lenistwa i znieczulicy? - pisze Kinga Woźniak z Nowej Siły Krytycznej.
02-05-2017
Teatr małej formy
W ramach ostatniej edycji Warszawskich Spotkań Teatralnych Anna Smolar pokazała spektakl "Najgorszy człowiek na świecie" zrealizowany w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu. Zdobywczyni tegorocznego Paszportu "Polityki" w kategorii "teatr" zainscenizowała głośną powieść Małgorzaty Halber o tym samym tytule, będącą terapeutycznym zwierzeniem młodej, znanej prezenterki telewizyjnej z jej doświadczenia alkoholizmu. Czy do tematu, w którym każdy w Polsce ma coś do powiedzenia można dodać coś nowego? - pisze Piotr Ziółkowski z Nowej Siły Krytycznej.
02-05-2017
Teatr miejscem upodmiotowienia widza i aktora?
Joanna Krakowska w tekście napisanym do katalogu zeszłorocznych Konfrontacji Teatralnych w Lublinie, opublikowanym także w dwutygodnik.com, sproblematyzowała sytuację przybierającego na sile zjawiska auto-teatru. Tomasz Plata ukuł dla niego termin post-teatr. Przyjrzyjmy się, jak w ramach tych propozycji funkcjonuje spektakl Justyny Sobczyk, "Szewcy" Witkacego, o którym czytamy na stronie Starego Teatru, że "oparty w dużej mierze na improwizacjach, oscyluje między prawdą bezpośredniego wyznania a literacką fikcją" - pisze Kinga Kurysia z Nowej Siły Krytycznej.
27-04-2017
Jak hoduje się dziewczynki?
Wdowik w "Dziewczynkach" uświadamia błędy w procesie przekazania wzorców zachowań, wdrażania w role społeczne i płciowe, których z jednej strony jesteśmy świadomi, ale z drugiej jakby wciąż ich nie dostrzegamy, nie zdajemy sobie z nich sprawy. To obowiązkowy spektakl dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - o spektaklu w STUDIO teatrgalerii w Warszawie pisze Marta Żelazowska z Nowej Siły Krytycznej.
27-04-2017
Jak brzmi a o czym mówi
Małopolski Ogród Sztuki, będący jedną ze scen Teatru im. Juliusza Słowackiego, pozostaje jedną z najciekawszych krakowskich scen tego sezonu, z projektami z pogranicza sztuk teatru, performansu i muzyki. Oddanie po raz drugi tego miejsca Małgorzacie Warsickiej, niedawnej absolwentce reżyserii dramatu w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie, było obiecującym posunięciem z uwagi na jej niemałe już osiągnięcia. Niestety, okazało się niewypałem - pisze Klaudia Kasperska z Nowej Siły Krytycznej.
27-04-2017
Pasja
"Niezatańczone tango" Grażyny Barszczewskiej to opowieść o konfrontacji marzeń z życiem, które układa się często niezgodnie z pragnieniami, potrafi płatać figle i doprowadzić do rozpaczy - o spektaklu w reż. Leszka Bzdyla w Teatrze Polskim w Warszawie pisze Kinga Woźniak z Nowej Siły Krytycznej.
26-04-2017
Konfrontacje klasyki
Formuła 42. Opolskich Konfrontacji Teatralnych "Klasyka Polska" zakładała podwójną ocenę spektakli. Komisja artystyczna wyłoniła z pięćdziesięciu inscenizacji zgłoszonych do Konkursu "Klasyka Żywa" siedmiu laureatów, którzy zaprezentowali się w Opolu i tu zostali poddani ocenie festiwalowego jury. Tu bezapelacyjnie wygrał "Ślub" w reżyserii Anny Augustynowicz, koprodukcja teatrów im. Kochanowskiego w Opolu oraz Współczesnego w Szczecinie - festiwal podsumowuje Piotr Urbanowicz z Nowej Siły Krytycznej.
24-04-2017
Krzywe lustro wspomnień
Na zakończenie 42. Opolskich Konfrontacji Teatralnych widzowie obejrzeli "Kartotekę" Tadeusza Różewicza w reżyserii Andrzeja Majczaka z Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie. Pisze Piotr Urbanowicz z Nowej Siły Krytycznej.
23-04-2017
Słowianie i patrioci
Piątego dnia Opolskich Konfrontacji Teatralnych w konkursie zaprezentowano "Dziady - noc pierwszą" Adama Mickiewicza w reżyserii Piotra Tomaszuka Teatru Wierszalin z Supraśla oraz "Krakowiaków i Górali" Wojciecha Bogusławskiego w reżyserii Michała Kmiecika Teatru Polskiego w Poznaniu - pisze Piotr Urbanowicz z Nowej Siły Krytycznej.
22-04-2017
Formy klasyki
Czwarty dzień Opolskich Konfrontacji Teatralnych przyniósł dużo pozytywnej energii. Stało się tak za sprawą dwóch spektakli utrzymanych w duchu komediowym. Najpierw zaprezentowali się studenci IV roku wydziału lalkarskiego wrocławskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej z przedstawieniem "Ćesky diplom" w reżyserii Piotra Ratajczaka. Potem widzowie obejrzeli konkursowy spektakl "Krzyżacy" w adaptacji i reżyserii Jakuba Roszkowskiego z Teatru Miniatura w Gdańsku - pisze Piotr Urbanowicz z Nowej Siły Krytycznej.
21-04-2017
Bunt?
"Fuck Sceny buntu" to wielowarstwowa opowieść. Prywatne historie aktorów wyrzuconych z Teatru Polskiego we Wrocławiu (Anny Ilczuk, Andrzeja Kłaka i Michała Opalińskiego), aktorki tego zespołu jeszcze na etacie (Katarzyny Strączek) i aktora z teatru w Legnicy (Rafała Cielucha) przeglądają się w różnych aspektach buntu. Mam ogromny problem z tym spektaklem - pisze Kinga Kurysia z Nowej Siły Krytycznej.
21-04-2017
Wesele lalek
Trzeciego dnia Opolskich Konfrontacji Teatralnych widzowie mieli okazję zobaczyć "Wesele" Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Jakuba Roszkowskiego z Teatru im. Hansa Christiana Andersena w Lublinie. Przedstawienie udowodniło, że dobry koncept potrafi otworzyć klasyczny tekst na działania formalne - pisze Piotr Urbanowicz z Nowej Siły Krytycznej.
20-04-2017
Książę Złomu
Drugi dzień festiwalu Opolskie Konfrontacje Teatralne zapowiadał wiele atrakcji. Głównie dlatego, że głos zabrało młode pokolenie reżyserów. Najpierw etiudy studentów reżyserii Akademii Teatralnej, a potem spektakl konkursowy czyli "Książę Niezłomny" w reżyserii Pawła Świątka. Niestety, odczytania klasyki przez młodych twórców zawiodły - pisze Piotr Urbanowicz z Nowej Siły Krytycznej.
19-04-2017
Ciężar klasyki, ciężar rytuału
Wybór "Ślubu" na inaugurację 42. Opolskich Konfrontacji Teatralnych "Klasyka Polska" był bardzo przewrotny. Po rytuale otwarcia, pełnym oficjalnych gestów, wręczania nagród i honorów, widzowie zostali skonfrontowani z Gombrowiczowską filozofią "kościoła ziemskiego" - pisze Piotr Urbanowicz z Nowej Siły Krytycznej.
18-04-2017
Nieszczęście zrodzone z wolności
"Mewa" poruszyła wyobraźnię i zmusza do zastanowienia się nad własnym życiem, nad tym, czy wygląda ono tak jak ja chcę, czy tylko spełniam oczekiwania otoczenia i staję się marionetką w rękach losu - o "Mewie" Antoniego Czechowa w reż. Wojciecha Farugi w Teatrze Powszechnym w Warszawie pisze Katarzyna Bekielewska z Nowej Siły Krytycznej.
14-04-2017
Ale czad!
Niekonwencjonalny sposób realizacji sprawia, że bodźce oddziałujące na widzów doskwierają, ale jednocześnie sprawiają przyjemność. Gra aktorska porywa. Zachęcona swobodą kontaktu publiczność szybko wchodzi w dialog - o spektaklu "Ziemianie" Jarosława Murawskiego w reż. Leny Frankiewicz we Wrocławskim Teatrze Lalek pisze Maria Maczuga z Nowej Siły Krytycznej.
13-04-2017
O przebierankach z farsy w tragedię
Brawurowa sztuka napisana przed czterdziestoma sześcioma laty z dbałością o każdy detal, z inteligenckością, z której znany jest autor, mimo ograbienia w katowickim Teatrze Śląskim przez tanie gagi, oko puszczane w stronę publiczności, lekko seksistowsko teksty, niepozbawiona jest jednakże nader aktualnego wydźwięku o charakterze politycznym - o "Porwaniu Europy" Jarosława Marka Rymkiewicza w reż. Piotra Cieplaka w Teatrze Śląskim w Katowicach pisze Sławomir Szczurek z Nowej Siły Krytycznej.
10-04-2017
Niemoc
W "Wyzwoleniu" Krzysztofa Garbaczewskiego grupa pseudo-Konradów buduje i burzy. Ale ostatecznie nie jest w stanie ani niczego zbudować, ani zburzyć - o spektaklu w STUDIO teatrgalerii w Warszawie pisze Jan Karow z Nowej Siły Krytycznej.
05-04-2017
Co z tą wspólnotą?
Otwieram partyturę leżącą na pulpicie i uświadamiam sobie, że dziś nie będę widzem, lecz wykonawcą. Ba - współwykonawcą! "Dom dźwięku" Wojtka Blecharza kontynuuje poszukiwania znane z badawczo-edukacyjnego spektaklu "Soundwork" z TR-Warszawa oraz innych jego przedsięwzięć - pisze Klaudia Kasperska z Nowj Siły Krytycznej.
04-04-2017
Spowiadam się raz jeszcze
Monodram Andrzeja Grabowskiego "Spowiedź chuligana" jest spektaklem wyjątkowym. Powstał w 1992 roku w krakowskim Teatrze STU jako aktorskie przedsięwzięcie, teraz powraca na tę scenę po prawie 25 latach. Myliłby się jednak ten, kto myślałby, że jest powieleniem projektu sprzed lat. Nad obecną, zmienioną wersją scenariusza i inscenizacji, aktor pracował z Krzysztofem Jasińskim - pisze Joanna Dryś z Nowej Siły Krytycznej.
03-04-2017
Byście się wzajemnie miłowali
Wobec "Klątwy" nikt nie pozostaje obojętny, przedstawienie wciąga, intryguje, szokuje. Staje się punktem wyjścia wielu dyskusji. Ludzie zaczynają ze sobą rozmawiać o sztuce, teatrze, kulturze. Choć prowadzenia merytorycznej dyskusji wielu musi się jeszcze nauczyć... - o spektaklu wg Stanisława Wyspiańskiego w reż. Olivera Frljicia w Teatrze Powszechnym w Warszawie pisze Marta Żelazowska z Nowej Siły Krytycznej.
30-03-2017
"Możesz stracić wszystko, ale nie talent"
Historia Baby Jane to samograj. To historia kobiet, sióstr, aktorek, które miały wszystko i wszystko straciły; to obraz uzależnienia od sukcesu, który przemija; to opowieść o więzach krwi, od których uciec się nie da - po opolskim przedstawieniu "Co się zdarzyło Baby Jane?" w reż. Grzegorza Wiśniewskiego, pisze Sławomir Szczurek z Nowej Siły Krytycznej.
30-03-2017
Przewietrzyć rodziny, przewietrzyć teatr
Od razu widać, że Anna Smolar miała do czynienia z mnóstwem światowej sławy spektakli, a na polski teatr ma świeże spojrzenie z zewnątrz. Nikomu nie musi niczego udowadniać, nie próbuje przepracowywać na scenie intelektualnych kompleksów. Z jej spektakli bije ogromna szczerość i bezpretensjonalność. "Kopciuszek" to kolejne objawienie jej wielkiego reżyserskiego talentu, wrażliwości i nieograniczonej wyobraźni - o spektaklu w Starym Teatrze w Krakowie pisze Kinga Kurysia z Nowej Siły Krytycznej.
29-03-2017
Potworność jest zaraźliwa
Borczuch w bardzo indywidualny sposób przygląda się kondycji człowieka współczesnego, prześwietlając jednocześnie wszystkie jego neurozy, obezwładniającą go nudę krzyżującą się z obrzydzeniem wobec świata. Oddaje przeczucie nadchodzącego przełomu - o spektaklu "Zew Cthulhu" Howarda Phillipsa Lovecrafta w reż. Michała Borczucha w Nowym Teatrze w Warszawie pisze Kinga Kurysia z Nowej Siły Krytycznej.
29-03-2017
Mamma mia!
"Triumf woli" to świetna rozrywka dla wielu, jednak jej efekt jest efemeryczny. Rozbłyska jest fajerwerk i równie szybko nie pozostawia po sobie śladu - o spektaklu autorstwa Pawła Demirskiego w reż. Moniki Strzępki ze Starego Teatru w Krakowie na na XXIII Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi. Pisze Piotr Ziółkowski z Nowej Siły Krytycznej.
24-03-2017
Sztuczna złość
Z mieszanki skojarzeń i teatralnych pomysłów wyłania się nierówny spektakl, który nie pozostaje w pamięci na dłużej - o "Poskromieniu złośnicy" Williama Szekspira w reż. Justyny Celedy w Teatrze im. Horzycy w Toruniu pisze Barbara Pitak-Piaskowska z Nowej Siły Krytycznej.
21-03-2017
Chodzi mi o to, aby język giętki/ Napisał pięknie, jak zaśpiewała Fiorilla
"Turek we Włoszech", opera buffo w dwóch aktach, choć trwa ponad trzy godziny, nie powinna wywoływać znużenia czy patrzenia w napięciu na zegarek - o operze Gioachino Rossiniego w reż. Christophera Aldena w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie pisze Paulina Janas z Nowej Siły Krytycznej.
15-03-2017
DyBBuk, czyli żydowskie Dziady
"DyBBuk" jest bardzo nierówny. W przedstawieniu odnaleźć można kilka mocnych stron, ale równocześnie niektóre rozwiązania są zupełnie nieudane - o "DyBBuku" Artura Pałygi wg Szymona An-skiego w reż. Pawła Passiniego w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej pisze Agnieszka Kołek z Nowej Siły Krytycznej.
08-03-2017
Kręci się
Michał Kotański bierze na warsztat "Opowieści Lasku Wiedeńskiego", sztukę napisaną na początku lat 30. XX wieku przez Ödöna von Horvátha, który bezkompromisowo krytykuje obyczajowość mieszczaństwa. Nazizm i patriarchat, które znajdują wspólny punkt w przemocy - o przedstawieniu dyplomowym w PWST pisze Piotr Raganowicz-Macina z Nowej Siły Krytycznej.
02-03-2017
To skomplikowane
"Bóg w dom" nie rzuca nowego światła na trudny i tak bardzo aktualny temat, wciąż obecny w międzynarodowym dyskursie. Nie prezentuje świeżego spojrzenia, nie daje możliwości otwarcia nowych dróg jego interpretacji - o spektaklu w reż. Katarzyny Szyngiery w Teatrze Polskim w Bydgoszczy pisze Barbara Pitak-Piaskowska z Nowej Siły Krytycznej.
27-02-2017
Demony nie lalki
Ta historia w pięknej teatralnej formie przywraca pamięć kulturową. Pomaga uwierzyć, że starosłowiańskie demony nadal istnieją, działają i odpowiadają za nieprzewidywalne zachowania przyrody. Jednocześnie stanowi mądrą opowieść o pomocy, sile życzliwych słów i czynów, wdzięczności, a dla dzieci jest przestrogą przed zbytnią ufnością wobec nieznajomych - o "Opowieściach z niepamięci" Dudy Paivy w Teatrze Animacji w Poznaniu, pisze Maria Maczuga z Nowej Siły Krytycznej.
27-02-2017
Taniec wolności
To, co na wolności raczej nie zdarzyłoby się, w zamknięciu nikogo nie dziwi. Każdy szuka oparcia i bliskości. Może to pragnienie jest jeszcze silniejsze, gdy właśnie nie ma wyboru - o spektaklu "Pocałunek kobiety pająka" Manuela Puiga w reż. Rafała Dziemidoka w STUDIO teatrgalerii w Warszawie pisze Kinga Woźniak z Nowej Siły Krytycznej.
23-02-2017
Bierzemy, całujemy, bierzemy, składamy
Oliver Frljić bawi się nami i naszymi narodowymi mitami, ułomnościami i wiarą. Robi to w teatrze. A wszystko co odbywa się i mówi w teatrze jest fikcją. Fikcją jest także wielki, drewniany krzyż stanowiący główny element scenografii, dlatego musi zostać spiłowany i obalony - o "Klątwie" Stanisława Wyspiańskiego w reż. Olivera Frljicia w Teatrze Powszechnym w Warszawie pisze Sławomir Szczurek z Nowej Siły Krytycznej.
23-02-2017
Niewykorzystana szansa
Sto czternaście lat od prapremiery "Wyzwolenia" - dramatu, w który teatr przy placu św. Ducha został wpisany - do tekstu Stanisława Wyspiańskiego wraca Radosław Rychcik, ale nie ogrywa historycznych znaczeń tego miejsca - pisze Magdalena Łakoma z Nowej Siły Krytycznej.
22-02-2017
Figaro w niemym kinie
Ogromne zróżnicowanie muzyczne opery, nieosadzanie historii w konkretnym miejscu i przełamanie powagi żartem, choć gorzkim, sprawia, że spektakl wpisał się w rozrywkową konwencję trylogii. Jednak tym razem uśmiech łączy się z głęboką refleksją nad przemocą i rozpadem wartości - o "Rozwodzie Figara" Eleny Langer w reż. Davida Pountneya w Teatrze Wielkim w Poznaniu pisze Maria Maczuga z Nowej Siły Krytycznej.
14-02-2017
hahaha hihihi hehehe
"Słowo o Jakóbie Szeli" w Teatrze Śląskim świadczy o tym, że Michał Kmiecik niewiele wie o Szeli, nie zna motywacji jego działania, nie tworzy legendy ani z nią nie polemizuje, mieli anegdoty bez chwili zastanowienia. To zaledwie "Słówko o Jakóbie Szeli" - pisze Sławomir Szczurek z Nowej Siły Krytycznej.
14-02-2017
Widz na skraju obłędu
Tekst został solidnie, z szacunkiem do historii przetransponowany na współczesność - o "Balladynie" Juliusza Słowackiego w reż. Agnieszki Olsten w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu pisze Maria Maczuga z Nowej Siły Krytycznej.
10-02-2017
Berlin to stan umysłu
"Berlin Alexanderplatz" Alferda Döblina w reżyserii Natalii Korczakowskiej to ucieleśnienie ludzkich wynaturzeń w wielu wymiarach: filozoficznym, społecznym, kulturowym i obyczajowym. Adaptacja jednej z najgłośniejszych niemieckich powieści lat dwudziestych minionego wieku rysuje portret ówczesnego Berlina - o spektaklu w STUDIO Teatrgalerii w Warszawie pisze Kinga Woźniak z Nowej Siły Krytycznej.
08-02-2017
Krakowskie zobowiązania Magdy Szpecht
Wchodzę na scenę Małopolskiego Ogrodu Sztuki. Widownia jest zdemontowana, a na przestrzeń działań scenicznych zaanektowana cała sala. Rząd czarnych krzeseł pod ścianą oraz kilka niebieskich i czerwonych materacy (jedyne kolorowe akcenty w przedstawieniu) to miejsca dla widzów - o przedstawieniu "In Dreams Begin Responsibilities [zobowiązania rozpoczynają się w snach]" pisze Klaudia Kasperska z Nowej Siły Krytycznej.
08-02-2017
Marsz do nacjonalizmu
Górnicka buduje paralele, w której symboliczne sacrum (religijno-ludowe) kontrapunktuje natychmiast profanum (militarnym). Ta zasada organizuje strukturę spektaklu, jak i sam tekst - o "Hymnie do miłości" Agaty Adamieckiej i Marty Górnickiej w reż. Marty Górnickiej w Teatrze Polskim w Poznaniu, pisze Piotr Urbanowicz z Nowej Siły Krytycznej.
08-02-2017
Przedsiębiorcza narzeczona
"Szabasowa dziewczyna", ostatnia premiera Teatru Żydowskiego, to zabawna historia pary narzeczonych, opowiedziana w kontekście poznawania religii judaistycznej i mozolnej nauki żydowskich zwyczajów - o spektaklu w reż. Marcina Sławińskiego z Teatru Żydowskiego w Warszawie, gościnnie w gmachu Klubu Dowództwa Garnizonu Warszawa, pisze Kinga Woźniak z Nowej Siły Krytycznej.
08-02-2017
Kłamstwo goni prawdę
TEATROTEKA FEST. Festiwal podzieliliśmy na bloki tematyczne. Od pierwszego festiwalowego dnia przybliżamy je Państwu piórem młodych adeptów Nowej Siły Krytycznej. A przy okazji tłumaczymy, dlaczego do najbliższej niedzieli (12 lutego) warto być z nami na projekcjach w Teatrze Collegium Nobilium Akademii Teatralnej. Przypominamy: wstęp wolny. O pierwszym dniu festiwalowych prezentacji pisze Paulina Janas.
03-02-2017
Siusiu w torcik
Öhrn w nowej interpretacji zachowuje wszelkie wskazówki autora dramatu. Zgodnie z nimi na widowni znajdzie się sto sześćdziesiąt jeden miejsc, umieszczonych wokół sceny. Miejsca można zmieniać, a wokół sceny dowolnie krążyć - o "Sonacie widm" Augusta Strindberga w reż. Markusa Öhrna w Nowym Teatrze w Warszawie pisze Piotr Ziółkowski z Nowej Siły Krytycznej.
02-02-2017
Pamiętajmy o Osieckiej
Teatr Rampa stworzył spektakl z duszą. Dwadzieścia dwie piosenki wybrane z bogatego repertuaru Agnieszki Osieckiej to prezentacja jej kunsztu literackiego oraz niebywałej celności w opisywaniu ludzkich spraw i namiętności - o "Cafe Sax - piosenki Agnieszki Osieckiej" w reż. Cezarego Domagały w Teatrze Rampa w Warszawie pisze Kinga Woźniak z Nowej Siły Krytycznej.
02-02-2017
Państwowiec
Przedstawienie Pawła Łysaka nie jest ani opowieścią hagiograficzną, ani Dziadami przywołującymi zmarłego. To długie rozmowy Autora ze swoim bohaterem i Kuronia z Ukochaną Ojczyzną/Rzeczpospolitą Gajką - o spektaklu "Kuroń. Pasja według św. Jacka" Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk w reż. Pawła Łysaka w Teatrze Powszechnym w Warszawie pisze Jan Karow z Nowej Siły Krytycznej.
01-02-2017
Arlekino, a więc skończy się dobrze
Prostota inscenizacji Tadeusza Bradeckiego jest w duchu konwencji komedii włoskiej i sztuki "Sługa dwóch panów" wenecjanina Carlo Goldoniego. "Duch" ten jest zresztą bardzo dobrze znany Bradeckiemu: wielokrotnie reżyserował we Włoszech - o "Słudze dwóch panów" w reż. Tadeusza Bradeckiego w Teatrze Dramatycznym w Warszawie pisze Paulina Janas z Nowej Siły Krytycznej.
24-01-2017
Paryż - Bydgoszcz dygoczą z gorąca
Spektakl nie wartościuje, nie tapla się w historii, jest tu i teraz jako wyraz urzeczywistniania idei, pobrzmiewania ich w każdym z nas jako wyraz czegoś pięknego, kolorowego, śpiewnego, tanecznego, energetycznego i niewyczerpanego - o "Komunie Paryskiej" w reż. Weroniki Szczawińskiej w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, pisze Sławomir Szczurek z Nowej Siły Krytycznej.
23-01-2017
Nie tym razem
Na krakowskim festiwalu Opera Rara Krzysztof Garbaczewski zmierzył się w roku 2017 z "A Madrigal Opera". To kameralna kompozycja na sześć głosów. Nie ma określonego libretta, kompozytor daje wolność reżyserowi. To opera ascetyczna, bezkresna, poszczególne motywy zapętlają się, są w nieustannym toku. Utwór jednocześnie pulsuje i nie rusza się z miejsca - pisze Kinga Kurysia z Nowej Siły Krytycznej.
23-01-2017
Po prostu człowiecze
"Wspomnienia polskie" to teksty, w których Witold Gombrowicz mówi o sobie: uczniu gimnazjum, studencie, początkującym pisarzu, o rodzinie, przyjaciołach. Przedstawienie w reżyserii Mikołaja Grabowskiego, dyplom studentów krakowskiej PWST, to nie tylko podróż w głąb pamięci Gombrowicza, ale też w głąb nas samych - pisze Piotr Raganowicz-Macina z Nowej Siły Krytycznej.
19-01-2017
Dziecięca groteska
"Alicja w Krainie Czarów" Marka Ciunela jest ambitnym pod względem estetycznym przedstawieniem, adresowanym do najmłodszych widzów. Osobliwa aura kreowana na scenie zaprasza dzieci do zanurzenia się w świat fantazji i inspiruje wyobraźnię - o spektaklu w Teatrze Baj Pomorski w Toruniu pisze Barbara Pitak-Piaskowska z Nowej Siły Krytycznej.
19-01-2017
Traktat o pięknie
Teatr Wielki w Poznaniu w cyklu "Opera - więcej niż teatr" prezentuje nowatorskie wizje interpretacji arcydzieł repertuaru operowego. W projekt doskonale wpisuje się "Jenůfa" Leoša Janáčka w reżyserii Alvisa Hermanisa - pisze Maria Maczuga z Nowej Siły Krytycznej.
18-01-2017
Wyszła z domu i wróciła
Harper znajduje się na granicy wytrzymałości. Nosi w sobie ogromne poczucie krzywdy, które musi z konieczności przykrywać odpowiedzialnością za dorastającą córkę i bezrobotnego męża. Kolejne epizody spontanicznej podróży naświetlają jej dotychczasowe życie z nieznanych dotąd perspektyw - o "Harper" Simona Stephensa w reż. Grzegorza Wiśniewskiego w Teatrze im. Żeromskiego w Kielcach pisze Piotr Urbanowicz z Nowej Siły Krytycznej.
17-01-2017
So Good. So Emotional
Wszystko odbywa się w uduchowionym milczeniu lub przy akompaniamencie głębokiego basu. Przez większą część spektaklu Ziółek i Kamiński mają białe maski pozbawiające twarz ekspresji. Ten gest wydaje się szczególnie ciekawy. Zakrycie twarzy w sztuce, której celem jest - jak mówią twórcy - poszukiwanie współczesnej emocjonalności i tego w jaki sposób funkcjonuje ona w świecie, sprawia że widz skupia się na gestach i ruchach aktorów - o "So emotional" w choreogr. Marty Ziółek w Nowym Teatrze w Warszawie pisze Piotr Ziółkowski z Nowej Siły Krytycznej.
17-01-2017
Jak całkowicie zniknąć
"Obóz Katarakta" miał być studium odosobnienia, podróżą po odizolowanych krainach, medytacją nad tym, co "pomiędzy". Cóż z tego, że poszczególne elementy spektaklu są interesujące, uwodzą wizualnie, skoro nie układają się w odpowiednio nasyconą sensem całość - o spektaklu Dominiki Knapik z Małopolskiego Ogrodu Sztuki pisze Kinga Kurysia z Nowej Siły Krytycznej.
16-01-2017
DOoKOŁA - ruch do kwadratu
Zarówno dla dzieci, jak i dorosłych spektakl był czasem radości i przyjemności porównywalnym z jedzeniem różowych pianek Marshmallow - o spektaklu "DOoKOŁA" w choreografii Aleksandry Bożek-Muszyńskiej i Hanny Kaneckiej w ramach programu Stary Browar / Nowy Taniec w Poznaniu - pisze Maria Maczuga z Nowej Siły Krytycznej.
04-01-2017
Dzikość w każdym z nas
Poczucie operetkowej groteski w warszawskiej "Tutli-Putli" wyzwala się za sprawą konwencji teatru w teatrze. Zderzenie Europejczyków z tubylcami, pokazane na projekcjach w karykaturalny sposób, uwidacznia różnice międzykulturowe - o "Tutli-Putli. Kto jest dziki?" w reż. Magdaleny Miklasz w Teatrze Dramatycznym w Warszawie pisze Paulina Janas z Nowej Siły Krytycznej.
30-12-2016
Less is more
Minimaliści muzyczni, do których słusznie zaliczany jest Tomasz Sikorski, o którym jest spektakl "Holzwege" w TR Warszawa, rezygnują ze skomplikowanych intelektualnie i trudnych w odbiorze dla przeciętnego słuchacza rozwiązań - o spektaklu w reż. Katarzyny Kalwat pisze Sławomir Szczurek z Nowej Siły Krytycznej.
30-12-2016
W okowach własnego istnienia
Spektakl stawia diagnozę dzisiejszemu światu, ciężko jest odnaleźć się w nim młodemu człowiekowi, a starsi ludzie pozbawiani są wartości, do których przywykli. Brak solidnych podstaw moralnych, wszelkie normy są przekraczane - o "Bydle" Szczepana Orłowskiego w reż. Jacka Poniedziałka w Studio Teatrgalerii w Warszawie pisze Katarzyna Bekielewska z Nowej Siły Krytycznej.
29-12-2016
Kartka z Indii
"Strachu NIE MA" to wielogłosowa wypowiedź z jasną intencją, tyle że nie do końca nastrojona. Tak jakby Chotkowski bał się czy też nie miał zaufania do widza, że jeśli pozostawi go choć na chwilę z samymi historiami kobiet, mogłoby to nie wystarczyć - o spektaklu w reż. Łukasza Chotkowskiego, koprodukcji Teatru Powszechnego w Warszawie, Instytutu Adama Mickiewicza i Teatru Kasba Arghya z Kalkuty pisze Jan Karow z Nowej Siły Krytycznej.
28-12-2016
Krwawa zupa
Stół, za nim tytułowe Księżniczki. Tylko jedna z nich jest "prawdziwą" księżniczką - ma na głowie koronę. Co prawda plastikową i lekko tandetną, ale przecież nie o dosłowność tu chodzi. Reżyser Michał Borczuch konstruuje trudny w odbiorze i nieoczywisty obraz świata z pozoru zawładniętego przez kobiety. Ale tylko z pozoru - o "Dramatach księzniczek" pisze Pamela Bosak z Nowej Siły Krytycznej.
28-12-2016
"Zmysły są darem, a wzrok największym z nich"
Blok Inferno, czyli Piekło, nazywany także Konkursem Polskim, składał się na tegorocznej Boskiej Komedii, z dziesięciu spektakli sezonu 2015/2016 - pisze Magdalena Łakoma z Nowej Siły Krytycznej.
27-12-2016
Nahacz/Garbacz
Oto stało się. Krzysztof Garbaczewski udowodnił, że jego dotychczasowa bezkompromisowa postawa miała sens. Balansowanie na granicy śmieszności i bełkotu, nieustanne podejmowanie twórczego ryzyka, improwizowanie i penetrowanie najdziwniejszych obszarów teatru odbijają się echem w "Robercie Roburze" z TR Warszawa. Bez poszukiwań i artystycznej dezynwoltury nie byłoby tego pod każdym względem wybitnego spektaklu - pisze Kinga Kurysia z Nowej Siły Krytycznej.
27-12-2016
Szosza świętą?
Poruszająca i pouczająca historia Szoszy, tytułowej bohaterki powieści Izaaka Baszewisa Singera w opracowaniu i reżyserii Karoliny Kirsz, jest próbą odpowiedzi na pytanie, kim właściwie ona jest? Ucieleśnieniem niewinności czy też jest jak gąbka, która wchłania wszelki brud świata? O "Szoszy" w reż. Karoliny Kirsz z Teatru Żydowskiego w Warszawie, gościnnie w Warszawskiej Operze Kameralnej pisze Kinga Woźniak z Nowej Siły Krytycznej.
22-12-2016
Baśniowe miesiące
Widownia dała się zaciekawić, nieśmiałe szepty świadczyły o przejęciu losami bohaterów. Bajka doskonale wpasowuje się w kalendarz - koniec roku, okres okołoświąteczny - o "Dwunastu miesiącach" w reż. Bartosza Zaczykiewicza w Teatrze im. Horzycy w Toruniu pisze Barbara Pitak-Piaskowska z Nowej Siły Krytycznej.
22-12-2016
Dekonstrukcje i autoironie
Pokaz "Holzwege" Katarzyny Kalwat z TR Warszawa, zaprezentowany w konkursie młodych twórców na Boskiej Komedii, był idealnym zwieńczeniem dziewiątej edycji festiwalu, mimo że spektakl wcale idealnym nie jest - pisze Klaudia Kasperska z Nowej Siły Krytycznej.
22-12-2016
Jeszcze teatr nie zginął, póki młodzi go tworzą!
Tegoroczna edycja Boskiej Komedii należała do młodych twórców. Tematy poruszane przez młodych artystów stworzyły siatkę pojęć, w której miejsce znajdują również spektakle innych nurtów - pisze Dominika Bremer z Nowej Siły Krytycznej.
22-12-2016
"To cud, że taki obraz jak ja potrafi mówić"
Część trzecia z pięciu obrazów scenicznych "Dramatów księżniczek" kończy Rosamunde słowami: "Mój głos. Mój głos. Mój głos. Mój głos. Nic nie mówi". Jackie z czwartej części tak opisuje siebie: "To cud, że tak i obraz jak ja potrafi mówić". Cóż z tego cudu, skoro i tak mowa nie jest w stanie nic wyrazić? Obie kwestie dotykają dwóch najważniejszych tematów w spektaklu Michała Borczucha na podstawie tekstu Elfriede Jelinek zrealizowanym w Lublanie - o spektaklu pokazanym na Festiwalu Boska Komedia w Krakowie, pisze Kinga Kurysia z Nowej Siły Krytycznej.
22-12-2016
To tylko pretekst
W rozwibrowanym od emocji świecie Rubina nic nie jest dookreślone. Polifonia znaczeń i metafor wskazuje na różne sfery życia społecznego, politycznego i ekonomicznego: prawa człowieka, emancypacja, prawa pracownicze, homoseksualizm, seksizm. Od nas zależy czy znajdziemy w sobie potrzebę przyłączenia się do tej rewolucji - o spektaklu "Żony stanu, dziwki rewolucji, a może i uczone białogłowy" w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, pisze Barbara Pitak-Piaskowska z Nowej Siły Krytycznej.
21-12-2016
Wojna o pokój
Czy Gob Squad opowiada "Wojnę i pokój"? Nie. Z tytułu dzieła robi temat spektaklu - o "War and Peace" Gob Squad (Niemcy) na XXI Festiwalu Konfrontacje Teatralne w Lublinie pisze Pamela Bosak z Nowej Siły Krytycznej.
19-12-2016
Porażka
"Jak, do diabła, możemy żyć, wiedząc, że dzieją się takie rzeczy?" Tym pytaniem Martín Caparrós otwiera swój głośny reportaż "Głód". Jak? Obojętnie. Możemy chcieć coś zmienić. Ale to nic nie zmieni. To nie ostatnie pytanie, które padnie ze sceny - o spektaklu Anety Groszyńskiej w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie pisze Piotr Raganowicz-Macina z Nowej Siły Krytycznej.
19-12-2016
Z niewielką pomocą przyjaciół
Zuzanna Skolias i Marta Ledwoń opowiadają o impulsie, którym był pomysł na napisanie tekstu o wielorybie wyrzuconym na brzeg, o entuzjazmie, z jakim Krzysztof Globisz odniósł się do propozycji wzięcia udziału w przedsięwzięciu Teatru Łaźnia Nowa, Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia i Teatru Starego w Lublinie - o "Wielorybie The Globe" pisze Urszula Obstarczyk z Nowej Siły Krytycznej.
14-12-2016
Harper
"Harper" to opowieść o kobiecie uwięzionej w rolach matki i żony, a co najważniejsze i zarazem najgorsze, głowy rodziny. Mąż, Seth Regan, niegdyś oskarżony o robienie zdjęć pornograficznych dzieciom, nie jest już ciekawym pracownikiem dla żadnego pracodawcy. Role w rodzinie są odwrócone, to on gotuje, odpytuje córkę z lekcji, jest "panią domu" - o "Harper" Simona Stephensa w reż. Natalie Ringler w Teatrze Dramatycznym w Warszawie pisze Paulina Janas z Nowej Siły Krytycznej.
14-12-2016
Otwarcie, tylko czego i na co?
Nie powinno nikogo dziwić, że uroczyste otwarcie Boskiej Komedii i spektakl inauguracyjny odbyły się na dużej scenie Słowackiego. Miało to być częścią procesu zmiany jej charakteru. Tymczasem "Plastiki" w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego rozczarowują... Dlaczego akurat TEN spektakl otwiera TEN festiwal na TEJ scenie? Dlaczego "Plastiki" mają być wyrazem nowatorstwa dyrekcji Głuchowskiego i Szydłowskiego? - pisze Klaudia Kasperska z Nowej Siły Krytycznej.
13-12-2016
Jak zostać superbohaterem
Za lekką formą skrył się przekaz, że największymi wartościami w życiu są miłość, przyjaźń oraz wzajemny szacunek - o spektaklu "Nasza mama czarodziejka" wg Joanny Papuzińskiej w reż. Agnieszki Oryńskej-Lesickiej w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu pisze Maria Maczuga z Nowej Siły Krytycznej.
12-12-2016
Nie taki diabeł straszny
Artyści Wrocławskiego Teatru Lalek stworzyli "Piekło-Niebo", idealnie trafiając w gusta uczniów, ale także dorosłych. Żeby zainteresować małych widzów, poważne kwestie w zaświatach ukryli w niemal wirtualnej, atrakcyjnej dla dzieci, rzeczywistości. A żeby nie zrazić ich dydaktyzmem, przemówili głosem ich rówieśnika, którego charakteryzuje odrobinę buntownicza postawa wobec dorosłych - pisze Maria Maczuga z Nowej Siły Krytycznej.
07-12-2016
Elfy zabiły?
Mamy tu historię snutą między jawą a snem i otwartą formułę spektaklu. Może więc był to tylko straszny sen, który śniła Erla? A może tak, jak to bywa w nordyckich baśniach i mitologii, palce maczały w opowieści islandzkie elfy? W tym teatralnym eksperymencie to, co prawdziwe jest niewidoczne dla oczu - o spektaklu "Reykjavík '74" Marty Sokołowskiej w reż. Katarzyny Kalwat w Teatrze im. Horzycy w Toruniu pisze Barbara Pitak-Piaskowska z Nowej Siły Krytycznej.
05-12-2016
Najlepszy Fuks spośród wszystkich Fuksów, czyli o czym jest "Kosmos" Garbaczewskiego
W przypadku tego teatru widz nie powinien pytać, o czym on jest, lecz spytać siebie samego, czego jako widz od teatru oczekuje - o przedstawieniu w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie pisze Klaudia Kasperska z Nowej Siły Krytycznej.
03-12-2016
Posuwając się w wojnę
Pokazał nam Zadara Brechta w czystej postaci, jakiego znamy. Historia pełna sloganów i uniwersaliów. Rzecz o wojnie pociągającej za sobą ofiary, znacznie kosztowniejszej niż pokój, o rozkrzyczanych żołnierzach, zabawiających ich prostytutkach, o gwałconych dziewczynach. O "Matce Courage i jej dziecach" Bw Teatrze Narodowym w Warszawie pisze Sławomir Szczurek z Nowej Siły Krytycznej.
02-12-2016
"Chyba minęły już moje najlepsze lata, ale nie chciałbym, żeby wróciły"*
Robert Wilson, czołowa postać awangardy teatralnej XX wieku, poddał eksperymentom wiele elementów machiny teatralnej. Od pewnego momentu zaczął stawiać tekst w centrum spektaklu, sięgnięcie po Becketta, u którego każde słowo jest równie ważne i restrykcyjnie na scenie egzekwowane, jest tego konsekwencją - o spektaklu "Ostatnia taśma Krappa" w reż. Roberta Wilsona na Olimpiadzie Teatralnej we Wrocławiu pisze Kinga Kurysia z Nowej Siły Krytycznej.
02-12-2016
Gustaw Konrad Adam Nekrošius?
Eimuntas Nekrošius wystawił w Teatrze Narodowym w Warszawie całe "Dziady" Adama Mickiewicza. Z poszczególnych części utworu wybrał fragmenty i przełożył je na język teatru. W spektaklu obok postaci dramatu możemy doszukać się samego Mickiewicza, w dodatku jest on jednocześnie Gustawem Konradem. Pisze Klaudia Kozakiewicz z Nowej Siły Krytycznej.
02-12-2016
Raz jeszcze o uchodźcach i chrześcijaństwie
Pippo Delbono pokazał w Nurcie Głównym Olimpiady Teatralnej swój najnowszy spektakl - "Ewangelię" - mający premierę w styczniu bieżącego roku. Tym samym po raz drugi w tym roku gościł we Wrocławiu, cztery miesiące wcześniej na XVI Międzynarodowym Festiwalu Filmowym T-Mobile Nowe Horyzonty miał retrospektywę twórczości filmowej - pisze Klaudia Kasperska z Nowej Siły Krytycznej.
02-12-2016
Skręć w lewo, skręć w prawo
W "Situation Rooms", projekcie zrealizowanym przez kolektyw Rimini Protokoll, pokazanym w Nowym Teatrze w Warszawie, następuje radykalne rozbicie konwencji teatralnych związanych z przestrzenią, relacją scena-widownia. Twórcy rezygnują z tradycyjnej narracji, poszukują nowych form wyrazu, a inspirację odnajdują w mass mediach i wizji cyfryzacji świata - pisze Urszula Obstarczyk z Nowej Siły Krytycznej.
30-11-2016
Co to za projekt?
Program Festiwalu "Dziady. Recykling" na Olimpiadzie Teatralnej we Wrocławiu został tak pomyślany, żeby sprowokować do zadania pytań: co to za projekt kulturowy i czy w ogóle istnieje? Wydaję mi się, że Dziady jako projekt kulturowy (w domyśle: wspólnototwórczy) nie istnieje - pisze Dominika Bremer z Nowej Siły Krytycznej.
30-11-2016
Głos chóru
Terzopoulos wyreżyserował antyczną tragedię osadzając ją w skomplikowanej i trudnej przestrzeni greckiej polityki - o spektaklu "Prometeusz w okowach" w reż. Theodorosa Terzopoulosa na Olimpiadzie Teatralnej we Wrocławiu pisze Dominika Bremer z Nowej Siły Krytycznej.
30-11-2016
Mikry "Mikro Teatr"
Oglądając przedstawienia lubelskich artystów, trudno mi było oprzeć się wrażeniu, że Lublin chce być bardziej warszawski od Warszawy. Nowocześniejszy od nowoczesnych. Artystyczny bardziej niż artyzm. Przesadnie szokujący i dosadny - o projekcie "Mikro Teatr" na Festiwalu Konfrontacje Teatralne w Lublinie pisze Piotr Raganowicz-Macina z Nowej Siły Krytycznej.
30-11-2016
Walka o nić porozumienia
"Słoneczna linia" Iwana Wyrypajewa w jego reżyserii w Teatrze Polonia w Warszawie. Pisze Kinga Woźniak z Nowej Siły Krytycznej.
13-07-2016
Dopełnianie Kubricka
Katastrofy można uniknąć, jeśli inaczej niż Kubrick, docenimy znaczenie kobiet - jako podmiotów politycznych, a nie tylko ekranów projekcji męskich fantazji - o spektaklu "Być jak dr Stranglove" w reż. Marcina Libera w Teatrze im. Szaniawskiego w Wałbrzychu pisze Piotr Urbanowicz z Nowej Siły Krytycznej.
24-06-2016
Nienasycenie
"Szkarłatny płatek i biały" angażuje precyzją i mądrością, z jakimi przedstawienie zostało skonstruowane, misternym splotem tonacji gry aktorskiej poszczególnych bohaterów, scenografią, która zdaje się odzwierciedlać wewnętrzne uczucia postaci - o spektaklu Kuby Kowalskiego pisze Aleksandra Majewska z Nowej Siły Krytycznej.
16-06-2016
Konstruowanie nicości
Jeśli po tym zderzeniu znaczeń - po owej szczególnie "niefortunnej sytuacji", dosłownie zawieszającej cierpienie uchodźców, którego reprezentację aktorzy tak usilnie starali się zbudować, na rzecz oddania hołdu artyście - przedstawienie otrzymuje owację, to powstaje zasadniczy problem: czy krakowska publiczność aby na pewno zrozumiała znaczenie pułapek, które zastawiła na swoich czytelników i interpretatorów Jelinek. O "Podopiecznych" w reżyserii Pawła Miśkiewicza pisze Piotr Urbanowicz z Nowej Siły Krytycznej.
27-05-2016
Changes*
Widz ogląda spójną i uwspółcześnioną - również na poziomie tekstu - Ibsenowską narrację, która na zmianę nudzi i denerwuje - o "Wrogu ludu" Henryka Ibsena w reżyserii Thomasa Ostermeiera z Schaubühne am Lehniner Platz w Berlinie, na XXIII Festiwalu Kontakt w Toruniu, pisze Zofia Gustowska z Nowej Siły Krytycznej.
20-05-2016
Elvisowe-love
Na scenie dramat i popkulturowy pastisz wdały się w burzliwy romans, i nie da się przejść obok tego obojętnie. Nie owija się tu w bawełnę, nie idealizuje, ale też nie potępia - o spektaklu "Elvis" w reż. Michała Siegoczyńskiego w Teatrze Nowym w Poznaniu pisze Adrianna Molka z Nowej Siły Krytycznej.
16-05-2016
O sobie. Nie o nim. Zapiski ze spektaklu Phdre(s) w reż. Krzysztofa Warlikowskiego
Chęć ekspozycji tego co fizyczne, tego co świadczy o słabości ciała człowieka w połączeniu z pozornie sterylnym pięknem jest najważniejszą cechą spektaklu - o spektaklu w paryskim Odéonie pisze Zofia Gustowska z Nowej Siły Krytycznej.