Książka skłania z pewnością do refleksji nad mechanizmami pisania historii, w tym także historii teatru - o dramatach Eleonory Kalkowskiej "Sprawa Jakubowskiego. Doniesienia drobne" pisze Joanna Pałach w Nowych Książkach.
Edycja dwóch dramatów Eleonory Kalkowskiej, opatrzonych wstępem Jagody Hernik-Spalińskiej, zawiera także osobisty w tonie artykuł autorki zatytułowany Dlaczego zostałam dramatopisarką oraz pochlebną recenzję Henryka Manna z berlińskiej premiery Zeitungsnotizen (Doniesień drobnych) w 1932 r. Wszystko to razem stworzyło niezwykłą konfigurację, której elementy stawiają się wzajemnie w oryginalnym świetle, budując jednocześnie obraz XX wieku - z jego historią polityczną, społeczną, dziejami teatru i obyczajów. Akcent położony jest oczywiście na lata trzydzieste, ale ukazuje się tu także specyfika naszej współczesności. Eleonora Kalkowska (1883-1954) jawi się jako kobieta fascynująca. Pochodziła z polsko-niemieckiej rodziny o teatralnych tradycjach. Jej ojczyzną była Europa - mieszkała w Warszawie, Wrocławiu (Breslau), Petersburgu, Paryżu (studiowała nauki przyrodnicze na Sorbonie), Krakowie, koniec życia spędziła w Anglii i Szwajcarii. Była