- Do tego utworu trzeba dojrzeć, a nie próbować czytać go od razu w całości! Ja w swoim monodramie też przecież nie wykorzystuję pełnych 12 ksiąg epopei. Nie chcę użyć słowa skrót, a tym bardziej bryk, musiałam jednak wybrać pewne teksty - mówi IRENA JUN przed sobotnim spektaklem "Pana Tadeusza" i warsztatami w WOKiS w Bydgoszczy.
Rozmowa z IRENĄ JUN, wybitną aktorką, mistrzynią monodramu: Będzie Pani rapować w Mickiewiczowskim monodramie "Pan Tadeusz"? - Nie, nie! (śmiech) Sama nie rapuję, chociaż zrobiłam kiedyś przedstawienie, w którym rapował i tytułowy Tadeusz, i Wojski... Właśnie do tej Pani realizacji "Pana Tadeusza" z 2009 roku w rzeszowskim teatrze nawiązuję. Nie bała się Pani zarzutu profanacji świętości narodowej? - Uważam, że Adam Mickiewicz tworząc "Pana Tadeusza" na pewno nie napisał dramatu scenicznego. Gdyby chcieć z niego zrobić sztukę akcji, utwór straci swą poetyckość, uleci piękno słowa... Jeśli już, czasem sobie żartuję, to musiał wieszcz przewidzieć powstanie teatru jednego aktora, bo "Pan Tadeusz" jest gawędą, takim gotowym materiałem na monodram. O tym wszystkim myślałam, gdy podjęłam się inscenizacji dzieła dla teatru Siemaszkowej w Rzeszowie i zdecydowałam, żeby tym najbardziej ogranym, powtarzanym w szkole do znudzenia fr